Нямаше да седна да пиша за правилата на поведение и подходящо облекло за пресконференция, защото някак не си представях, че точно в това събитие сме толкова неопитни. Пресконференции у нас всякакви - от представяне на храни и козметика през спортни и артистични, та до тези, на които особено много сме се нагледали - политическите.
Причината да насоча вниманието си натам беше една уважавана телевизионна водеща, която си позволи да бъде домакин на сериозна телевизионна изява с общественици и политици, нелепо облечена в черна дантелена риза, през която сутиенът съвсем неделикатно надничаше. Наостреното ми от тази подробност око започна да забелязва и разни други несъответствия, сред които и някои напълно необясними - какво ще кажете например за журналистка, която задава своя така важен политически въпрос пред микрофона в залата за пресконференции, поклащайки в ръка яркожълто найлоново пликче BILLA? Или пък куп известни дами от политическия ни живот, които си позволяват да се труфят пред камерите с костюми за по 4-цифрени суми в евро? За лъскавите часовници на голяма част от политиците ни мъже пък направо да не отварям дума - те блестят с наглата си луксозност и нахално се открояват на фона на овехтелите катедри в залите на НДК, удостоверявайки наличието на един завидно добър и необясним за родните ни граници стандарт на живот.
Същност
на пресконференцията
За да стане ясно защо и тази форма на контактуване с медиите и - чрез тях с аудиторията им - има своите правила, трябва първо да разберем нейния смисъл.
Пресконференцията е събитие, което се организира от този, който има важна за споделяне информация. Тя може да е свързана с нов подукт, създадено недоразумение или скандал, промени в структурата на фирмата, държавата или партията, представяне на резултати, споделяне на мнение по важни за обществото въпроси. Както вече стана ясно, важното е да има КАКВО да се споделя и НЯКОЙ, който да го чуе. Погледнато направо, това си е начин да създадеш контакти и да се срещнеш с хора, които са ти важни. И след като става дума за контакт и създаване на добро впечатление (няма как да се организира пресконференция с цел създаване на лошо име или имидж, все пак!), трябва да се задействат всички онези правила, които спазваме при оформяне на първото впечатление, както и още някои, свързани със спецификата на самото събитие.
Стройна
организация
Добрата комуникация изисква стройна организация - в това правило няма изключения. От гледна точка на бизнес етикета това означава преди всичко добра предварителна информация и комуникация на всички нива по веригата. При организирането на пресконференция на първо място е оформянето на темата. Веднъж дефинирана (с кратък и ударен текст), темата трябва да бъде ситуирана на точното място в точното време. Ако компания ще представя нов, екологичен бранд кисело мляко например, логично е пресконференцията да бъде организирана дори във ферма, в екохотел или сред природата. Времето за подобна среща може да е сутринта, тъй като самият продукт го предполага. Ако обаче се касае за представяне на нова марка вино, следва пресконференцията да бъде организирана в следобедните часове, тъй като консумацията на вино не просто е твърде вероятна - в този случай е препоръчителна.
Добрият тон изисква медиите да бъдат предупредени поне седмица преди самото събитие, стига то да не се организира като отговор на чрезвичайна случка или непредвидено обстоятелство. В мейлите, изпратени до медиите, е редно да се съобщят само най-основните неща - кой, кого, кога и за какво кани на пресконференция. Самият текст трябва да е кратък и прегледен, с ясна и точна информация, оформен с изразителни, но не много графични акценти. Всяка необходима и допълнителна информация може да се прикрепи като отделен файл или да се дадат насоки на журналистите откъде могат да я получат. Мейл визитка на този, който изпраща информацията, е задължителна.
В случай че пресконференцията ви е особено важна, добре е два дни преди нея да се свържете отново с поканените по телефона.
Следва да се погрижите за самото място. Задача на организаторите е да подсигурят всичко необходимо - от достатъчно столове през осветление, микрофони, достъп до изходи и тоалетни, особено за хора с някакви физически необходимости, интернет в залата, вода или освежаващи напитки, апарати за симултантен превод, ако такъв се налага, дори материали за писане. Добре организираните пресконференции, отнасящи се най-вече до бизнеса и неговите продукти, задължително трябва да предлагат на поканените материали, които да подпомогнат отразяването на събитието - различни носители с необходимите файлове, брошури, рекламни материали.
Когато на пресконференцията се очаква да има сравнително голямо присъствие, добре е тя да има водещ, който да се грижи за следването на дневния ред, предотвратяване на конфликти, даване на думата на журналистите и менажиране на цялостното събитието. Този човек трябва да има опит в говоренето и контактуването с аудитория - един мрънкащ под носа си водещ със силен диалект или дефект може да провали пресконференцията още преди да е започнала.
Думи и дела
Да бъдеш участник в пресконференция изисква да можеш да формулираш мисълта си добре и да я изказваш атрактивно. Воденето на цивилизован спор и защитаването на определени позиции също е част от уменията. Има някои основни правила и най-важното от тях е, че езикът трябва да бъде ясен, възпитан и делови.
Пресконференцията не е място, където хората си разказват личните истории и емоционалните си преживявания. Тук важна е информацията и начинът, по който тя е представена.
Чувството за хумор винаги е плюс, въпреки че трябва да се внимава с него, защото не всички се смеем на едни и същи неща. Когато се прави изказване, най-добрият начин то да бъде запомнено е: Не го четете, импровизирайте! Това може да е трениран ефект, но винаги върши работа. Едно добро изказване не бива да е дълго. То трябва да е отправено лично към онзи, който е поискал информацията, като не се изключват и останалите в аудиторията, и да трае максимум 2-3 минути. На пресконференция, дори и политическа, където хората и от двете страни на президиума често се познават, официалното говорене е задължително. Затова трябва да се обръщате към колегите и опонентите си на вие, а не на ти. Нападките от личен характер и включването на скандални факти, които нямат нищо общо със ситуацията и обявената тема, не бива да се толерират, независимо че огромна част от жълтите медии използват точно тях, за да пълнят страниците си.
10 най-важни правила
1
Дрескодът е бизнес облекло. Това означава костюм в три части за мъже или жени в синьо, тъмносиво или черно, бели или светлосини ризи, непрозрачни материи, изчистена кройка без ресни, пайети и рисувани сюжети. Обувките са затворени, с малко токче за дамите. Бижутата са малко и дискретни, особено в политиката. Косите са без огромни и фрапиращи фризури, а просто чисти и подредени. Парфюмът е дискретен.
2
Да говориш на микрофон и пред хора е умение, което в днешно време всеки трябва да владее. Репетирайте изказването си у дома.
3
Не говорете по мобилния си телефон по време на пресконференция. Ако това се налага, изключете звука и говорете кратко и тихо.
4
Не яжте по време на пресконференцията. Допустимо е да пиете вода или сервирано кафе, но не и да дъвчите храна срещу хората.
5
Не водете разговори с хората около вас дори и случващото се на президиума да не е интересно.
6
Ако сте журналист и трябва да задавате въпроси, не нарушавайте установеното правило - например не задавайте 5 въпроса, ако са позволени 3, и не пререждайте колегите си.
7
Не ходете на пресконференция с торби, пликчета, багажи и всякакви чудесии. Така изглежда, че сте наминали случайно на път за вкъщи. Не стойте и със слушалки, защото така правите впечатление, че сте някъде в по-добрия виртуален свят.
8
В никакъв случай не си позволявайте да фамилиарничите и да демонстрирате близки отношения с важни хора.
9
Не водете със себе си децата, внуците или пък приятелите си, както и домашните си любимци.
10
Задължително се подгответе с визитни картички.
Материалът е на вестник "Труд"
Коментари (0)
Вашият коментар