Не ставай за резил на коледния купон

Едно от най-хубавите неща на декември са дългоочакваните коледни партита. Настъпва времето за най-важния социален маратон: всякакви служебните купони на фирми, организации, асоциации, изобщо места, където по принцип, за да попаднеш, се нуждаеш от специален достъп и добре регулирани бизнес отношения. Така че не подценявайте бизнес купоните по Коледа! Приемете ги като възможност скоростно да напреднете в отношенията си с колеги и партньори, да стопите обичайните служебни ледове и да се представите в най-добрата светлина. Ще ви запознаем с основните правила на тази игра.

Истина е, че прекарваме повече време с колегите си, отколкото с близките си. Искаме или не, стоим в офисите най-малко 8 часа дневно и естествено споделяме с колегите част от навиците си, семейните истории, роднинските връзки и личните радости и драми. Ето защо офисното парти не трябва да се приема просто като HR стратегия за сплотяване на колектива. То е истинска необходимост - точно така, както семейните тържества са нужни за доброто здраве на семейството. Когато е свързано с Коледа пък, тържеството в офиса е още по-специално. Обикновено в дните преди него тече трескава подготовка, която повдига офисния дух, а след края му следват няколко лежерни дни на закачки, спомени, снимки и случки, които изместват обичайната офисна рутина. Това е времето да погледнеш на скучната счетоводителка като на неочаквана веселячка, да забележиш артистичните умения на досадника от съседната стая и да преоткриеш шефа като човешко същество.


Когато сте в организационния комитет на офисното коледно парти, забравете всички онези пионерски, самодейни и лагерни практики да се организират викторини, глуповати състезания със сексуален подтекст или конкурси за щяло и не щяло. Обикновено тези сценарии се възприемат за вид насилие. Все едно да платиш космически куверт в някое шик заведение за Нова година и после да се насилваш да ти е весело само защото знаеш как си се изръсил. Е, няма нужда от напрежение. По-добре задайте тема на офисното парти и оставете хората да проявят въображение. Ако все пак сред вас има изявени с талантите си колеги, дайте им свободата да подготвят каквото решат.
Подобен род забавления могат да са изключително интересни, стига да са оранизирани с желание. Те обаче не са подходящи за отворени коледни партита, когато сред гостите има партньори и клиенти на вашата организация. Шегата е част от коледната атмосфера, но все пак отвореното коледно тържество си е вид офисен живот и добрият работен тон не бива да бъде забравян.


Преди години организирах бизнес обучение в една голяма търговска компания. Лекцията беше организирана непосредствено след почивните дни около Нова година и липсата на енергия в аудиторията беше очаквана. Въпреки това сред хората се усещаше известно напрежение, което ескалираше в обстрел от реплики, подмятания и откровени словесни войни при всеки опит да организирам работа по екипи. В края на краищата се оказа, че в основата на нажежената атмосфера стои лек коледен конфликт, породил се именно на така чаканото коледно офисно парти. Тогава група зевзеци от компютърния отдел решили да подготвят хумористична сценка, осмиваща някои от “фронт деск” колегите. Така на сцената на скъпия ресторант, в който било организирано партито, се появили в целия си блясък новата сексапилна блондинка, която мига на парцали и реве за щяло и не щяло, досадният портиер, който заспива, лелката с кофата и метлата, която говори на диалект, възпълната дама, издаваща пропуските за влизане в сградата... Досещате се какво е станало. Разпозналите се колеги напуснали с гръм и трясък тържеството и десет дни по-късно все още хранеха огорчение от самодейната сценка и го демонстрираха с ожесточение. Така въпреки добрите намерения шегата се беше случила само в главите на тези, които я бяха измислили. За останалите това беше просто лош спомен, който беше развалил не само Коледата, но и приятната до преди това работна среда.


Правилата на добрата организация

За подготовката на служебното парти трябва да се следват някои основополагащи принципи.
1. Изберете място, което подхожда на хората, не което ви харесва лично на вас. По-добре е да заведете шивачките от цеха на битов ресторант или дори чалга клуб, вместо да ги карате да се чувстват неудобно в 5-звезден ресторант, където сервитьорите носят бели ръкавици.
2. Задължително посочете дрескод и добре го обяснете на хората. В България официалното е разтегливо понятие и ако обявите “облекло - официално” рискувате част от хората да дойдат с най-новите си пуловери, а други - направо с необличаните си досега анцузи! Разбира се, възможно е аудиторията ви да знае добре какво означава да си официален, но от опит ви съветвам да се презастраховате.
3. Съобразете типа храна и начина  на поднасяне с гостите, които очаквате. Добър вариант е коктейлът, но имайте предвид, че доста хора нямат необходимата култура на поведение на подобен род събития. Затова вместо да притеснявате служителите си с подобни ивенти, просто ги съберете на традиционен обяд с точно меню и лимитиран алкохол.
Каквото и да правите, важно е хората да знаят, че коледното парти е организирано за тях и за доброто им прекарване, а не за да им се подигравате или да ги притеснявате.
 4. Ако организирате парти, на което очаквате и гости, а не само служители на компанията, пазете доброто  лице. Партито ви не бива да се превръща в сцена за изясняване на служебни конфликти. Да не говорим, че вътрешните шеги няма как да бъдат разбрани от хора, които не са част от екипа.
5. На Коледа хората трябва да са щастливи и позитивни. Затова говорете само за хубавите постижения, добрите посоки, успехите и хората, които имат заслуги за тях. Благодарете им - толкова е лесно, а върши толкова много работа!
6. Посочете начален и краен час и не отнемайте почивните дни на служителите. По-добре е да купонясвате в четвъртък вечер, вместо да ангажирате хората си в петък.
7. Решете в самото начало дали коледното фирмено парти ще е отворено за половинките на служителите, или ще си остане само вътрешно. И двете опции имат своите предимства и недостатъци. Каквото и да решите, важното е принципът да се спазва - ако половинките ще си стоят у дома, нека това да се отнася за всички.
8. Не е задължително на коледното парти непременно да давате подаръци, но ако ще има малки изненади, те трябва да са за всеки. Коледното тържество не е място за оценяване и бонифициране.

Правилата на добрия гост

1. Идвайте навреме на офисното парти. Закъснението ви може да е в рамките на 15 минути.
2. Не забравяйте, че макар и парти, и макар и коледно, това все пак си остава работно събитие. Затова внимателно с коментарите, вицовете и алкохола. Да прекалите с някое от тях е равносилно на истинско излагане, което ще се помни дълго и от много хора.
 3. Когато сте поканен, не отбивайте номер. Няма как да се явите за десет минути и да си мислите, че сте уважили когото трябва и колкото трябва. Отделете време да се видите с организаторите, хората на адекватните на вашата позиции и тези, с които работите най-често.
4. За да поканите някого, както и за да благодарите за отправена покана, е добре да се обадите лично или да пратите покана или благодарствена картичка, подписана лично от вас.
5. В никакъв случай не вземайте храна за у дома от коледното парти! Колкото и да ви харесва храната, тя си е подготвена за мястото там, така че не влизайте в ролята на all inclusive туристи и не тъпчете джобовете си с колбаси и петифури.
6. Ако изповядвате друга религия, не е нужно да нарушавате правилата , когато сте част от коледно офисно тържество. Домакините ви също трябва да са наясно, че присъствието ви е повече от уважително, след като не сте християни. В този смисъл достатъчно е просто да поздравите домакините си за техния празник и толкова.
7. Правилото на всяка покана да се отговори с покана важи с пълна сила и тук. Ако ви поканят на тържеството на някоя компания за Коледа, върнете жеста с покана на съответното ниво.

Изкуството да си поканен


Да бъдеш в листата на гостите на коледно парти е чест, която не бива да пренебрегвате. Добрата организация изисква да отговорите на отправена покана възможно най-скоро. Така ще помогнете на домакините си да си предвидят финансите. За да предизвикат интереса на партньорите си, някои компании организират наистина специални коледни ивенти: наемат специални зали, необичайни пространства, ангажират актьори и певци от класа, осигуряват специален кетъринг. Като поканени ние трябва да оценим тези усилия и да поздравим домакините си за това. Ако в поканата е посочен специален дрескод, въпрос на възпитание е да го спазваме.
Бъдете в добро настроение и не допускайте конфликти около коледната трапеза.

Обичайните гафове


На едно от коледните партита на Кока-Кола наетият за Дядо Коледа актьор се напил порядъчно и взел да заваля имената на децата на служителите. За да го вкара в ред, един от татковците му теглил здрав бой извън погледа на разочарованите хлапета.
 Една голяма световна компания с офис у нас организирала преди години коледно парти за служители и партньори. В поканата обещавали “жива свирка”, имайки предвид, че за настроението на гостите ще се грижи истински оркестър.
Коледното парти на огромна международна банка се превърнало в проблем, когато един от служителите необезпокояван снимал наоколо с камера. Така по неведоми пътища записът попаднал в мрежата, а оттам клиенти на банката видели ключов служител в твърде окаяно и опиянено състояние, което естествено навредило на имиджа и.

Материалът е на вестник "Труд"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене