- Г-жо Шишманова, предстои нова програмна година - и във филмопроизводството, и в продуцирането на нови формати и предавания. Каква ще бъде тя за БНТ и доколко конкурентна ще е обществената телевизия?
- БНТ е конкурентна на телевизионния пазар, въпреки че бюджетът ѝ не предполага това. Поредицата от рестрикции през изминалата година наложи до 30% съкращаване на бюджетите на предаванията и 20% на средствата за филмопроизводство. Това доведе до сваляне на продукции и
отложи продуцирането на планирани праймтайм формати,
сериали, нови предавания и цялостното обновяване на визията и студиата, което подготвяхме. В сезон, в който двете големи частни телевизии влязоха в повратна битка за рейтинг и инвестираха в мащабни продукции, обществената телевизия беше поставена на най-голямато си изпитание от 10 г. насам. Бюджетните параметри за предстоящата година запазват статуквото и на този етап не може да правим концептуални програмни промени, но БНТ трябва да реализира нови продукции, за да остане конкурентна.
Започваме реализацията на уникално talеnt show, което се казва “Ръкописът”. Формат на компанията, създател на хитовите шоупрограми за “търсене на таланти”, FrementleMedia и италианската обществена телевизия RAI, с оригинално заглавие Masterpiece. В него състезанието е между хора, които са написали, но не са публикували своя първи роман и победителят получава наградата ръкописът му да бъде издаден от голямо издателство.
БНТ създава и оригинален формат, който е посветен на 100-годишнината на българското кино – “Лачените обувки на българското кино”, чрез който зрителите ще могат да определят своя любим филм.
Националната телевизия има програмна необходимост да продуцира и два сериала, защото са основен носител на рейтинг и рекламни приходи.
- Какъв процент от общия бюджет на БНТ инвестирате във филми?
- БНТ има ангажимент съгласно Закона за радио и телевизия да инвестира 10% от общия си бюджет във филмова продукция. Най- видимо за телевизионните зрители е производството на сериали, защото са директният потребител на продукта през медията. А и програмно и маркетингово това е хитът на телевизионния пазар. Но значителна част от годишните средства - 20%, отиват за копродуциране на игрално и документално кино. На практика БНТ е единствената телевизия, която финансира и българското игрално кино, без да има законово задължение за това.
- Ще има ли възможност телевизията да направи нов сезон на изключително успешния “Под прикритие”?
- “Под прикритие” е приоритет в производството за следващата година, тъй като се очаква както от българската аудитория, така и от дистрибутора, който ни е информирал за значителен интерес към продължаване на продукцията. Компании като LionsGate и Sonny всъщност ще купуват сериала, докато той се произвежда. Постъпленията от световните продажби само за 2014 г. са над 700 000 лева, а териториите - вече 142.
Средства, които влизат директно в бюджета на обществената телевизия. Световното разпространение на “Под прикритие” няма аналог в българската телевизионна и филмова индустрия. В момента БНТ финализира и преговорите по продажбата на форматните права на сериала за американския пазар. Няма телевизия, която ще спре толкова успешен продукт. И в същото време неговият живот зависи от потенциала да удържи на стандарта на производство и интереса на аудиторията.
БНТ ще възложи написването на сценарий за пети сезон. От неговото качество и одобрение зависи колко бързо ще стартира производството на продължението на сериала. Защото сезон пет на “Под прикритие” трябва да запази стандарта на най-добрата българска продукция. В международната практика производството на подобни хитове почти винаги спира с най-силния сезон. Това запазва доверието на пазара и на аудиторията в продуцента. И той инвестира това в следващ проект. Сценарната работа върху пети сезон ще определи дали това е пореден, или последен сезон.
- Той върви в големия тв пазар в Германия – каква обработка е претърпял, за да тръгне по тамошната “Фокс”? Какви изисквания поставят големите телевизии, за да излъчат продукция като “Под прикритие”?
- Няма източноевропейска продукция с подобен успех. Много важна е работата на дистрибуторската компания, в случая американската “Ню Филмс интернешънъл”, с която БНТ разви впечатляваща маркетингова стратегия. “Под прикритие” се търгува в пакет със световни хитове като Mad Man (“Момчетата от Медисън авеню”) и Boss. Продукцията е с ексклузивно представяне на най-големите европейски и американски форуми. На последния пазар на American Film Market в Лос Анджелис например международният трейлър на четвърти сезон на “Под прикритие” беше програмиран в мрежа от видеоспотове, които се излъчваха на цялата територия на маркета и сериалът беше представен в специалното издание на Variety за AFM. Има международен стандарт, по който работи всеки световен дистрибутор. Ангажиментът на БНТ е да предостави на “Ню Филмс” международна чиста версия на сериала, която отговаря на определени технологични и форматни стандарти. Така работим вече 3 г., без проблем за излъчването, дори от страна на компании като Sonny. При доставката на продукцията в Германия бяха поискани и
осигурени
допълнителни
файлове за
два епизода,
свързано с ъпгрейд на технологията на излъчване, което е нормално да се случи след 3 г., когато ние сме изпратили материала за разпространение на първи сезон. Оценките за излъчването на германоезичния пазар, включително на платформи on demand, са много важни за нас и в тях специално се отбелязва, че именно обществена телевизия от малка източноевропейска страна, с многократно по-малък бюджет от тези на немските телевизионни сериали, е продуцирала хитов международен сериал, сравним с най-доброто на пазара. Сериалите са гигантска индустрия в която БНТ успя да направи пробив.
- Доколко успя БНТ да отговори на конкуренцията на частните телевизии в производството на сериали?
- Сериалите на българския пазар се делят на “Под прикритие” и останалите. По абсолютно обективни показатели - безпрецедентната световна дистрибуция и зрителската мания, която филмът предизвика в България. Обществената телевизия спечели това състезание с комерсиалните и то на тяхна територия. БНТ наложи стандарт на производство, който няма конкуренция, защото създаде първият конвертируем продукт. Сериалите на БНТ - както “Под прикритие”, така и “Четвърта власт” са носители на всички национални награди на филмовата и телевизионна индустрия.
И двата проекта са с номинации за световните награди “Еми” и селекция за най-големите европейски телевизионни фестивали. “Четвърта власт”спечели и наградата СIRCOM на европейските обществени телевизии. Принципът на производство в обществената телевизия е много различен от комерсиалните, защото при нас водещо е качеството на продукцията и общественият ангажимент. Затова едновременно с криминалната драма създадохме политичиски трилър и исторически сериали, като последният “На границата”. За БНТ е важно да има конкуренция, защото така се развива пазарът. Ако това интересува частните телевизии, те би трябвало да продължат да инвестират в производството на сериали.
- Как става одобрението на един проект в БНТ? Какво се случва с проекта за нов сериал на братя Чучкови?
- Филмовите проекти в БНТ имат няколко нива на одобрение. Определяща е конкурсната сесия, където Художествената комисия за игрално и документално кино оценява постъпилите проекти. Тя е в различен състав от по 12 души, от които само 4 са представители на БНТ. Останалите представляват киногилдиите и се избират по тяхно предложение, чрез жребий.
Следва одобрение на резултатите от Управителния съвет на БНТ, решение за производство и последващо одобрение на бюджетите на проектите от Бюджетната комисия по филмопроизводство, преди да започнат реализация. Сериалът “Ескейп” трябваше да бъде заснет през изминалата 2014 г. и именно бюджетната рестрикция не ни даде възможност да го направим. В снимачен период вече бяха историческият “На границата” и четвърти сезон на “Под прикритие”, когато средствата за филмопроизводство се наложи да бъдат значително съкратени и това доведе до прехвърляне на тийнейджърската поредица, която беше все още в предподготовка, като приоритетна продукция за 2015 година.
Продуцентската компания на братя Чучкови преди месец ни информира, че ще снима през тази година
игралния си проект
“18% сиво”,
на който БНТ също е копродуцент, и ние приехме тяхното предложение реализацията на сериала “Ескейп” да се прехвърли за 2016 година.
- Доколко успешен беше “Четвърта власт” и ще има ли той продължение?
- “Четвърта власт” е сериал, който даде възможност на обществената телевизия да създаде проект, който надхвърли чисто телевизионното си предназначение и постави болезнени за обществото проблеми, предизвика широк обществен дебат. Неслучайно той получи голямото отличие на европейските обществени телевизии и беше селектиран и показан на всички европейски телевизионни фестивали. Ако БНТ продуцира втори сезон, това ще бъде сериозен успех за медията. Ще покаже, че тя има независима програмна политика и може да поема рискове, когато налага тенденции на българския пазар. Политическият трилър в момента е елитният жанр на световното производство на сериали.
Продуцирането на Homeland (“Вътрешна сигурност”), House of Cards (“Къща от карти”), Hostages (“Заложници”) , Les Hommes de L’ombre (“В сянката на властта”) създава онова интелектуално ниво на поредиците, което привлича известните режисьори и филмовите звезди.
- След успеха на детската Евровизия ще имаме ли представител догодина на голямата Евровизия?
- БНТ няма да участва в Евровизия 2015. Това решение е взето миналата година, когато се заявяваха участията в тазгодишния конкурс, и беше продиктувано от намаления бюджет на медията, както и липсата на яснота за параметрите на новия. Участието в европейския песенен конкурс е сериозен разход, който не можем да си позволим, при положение че нямаме възможност да произвеждаме ежедневната си продукция пълноценно. Имаме обаче идея как да процедираме през следващата година и тя е свързана с позната практика в европейските страни на взаимодействие между обществена и частна телевизия.
Това е модел, който проверихме, че работи и дава възможност двете страни да участват с най-важното за един успех – мащаб и креативност.
Материалът е на вестник "24 часа"
Коментари (0)
Вашият коментар