Всички искаме възможно най-изгодната цена, когато плащаме самолетни билети, хотелски резервации, музеи и ресторанти. Това обаче не значи, че трябва да се лишим от комфорт и удоволствия в името на икономиите. Как да съчетаем и двете неща?
Онлайн туризмът днес предлага серия от улеснения за онези, които знаят как да се възползват от него.
На кои сайтове да пазаруваме най-изгодно, в кои дни от седмицата да купуваме, колко дни по-рано да резервираме – за всички новости в онлайн туризма дискутираха на форумa Buy Tourism Online във Флоренция преди седмици хиляди представители на най-големите туристически сайтове и интернет платформи от цял свят.
Златните правила при избора на полет
Мнозина смятат, че ако резервират онлайн самолетните си билети 10 месеца по-рано, ще спестят значително. Това обаче е 100% заблуда. Други пък мислят, че офертите last minute и last second (в последната минута и в последната секунда) са най-изгодни. И това е погрешно схващане, заради което може да се пропуснат истински сделки.
Най-изгодният период за резервиране на самолетния билет е 7 седмици преди полета. По този начин може да се спестят поне 13% от средната му цена. Така твърди проучване на Skyscanner, най-големия сайт, специализиран в сравняване и търсене онлайн на най-изгодните пътувания в света.
Правейки мониторинг на милиони резервации онлайн, сайтът стига и до други интересни заключения – най-скъпият период за резервация онлайн на самолетни билети е 21 седмици преди полета.
Всяка страна обаче също има своя златен период, през който е най-изгодно купуването на пътуване до нея. Ако вашата цел е Испания, не е лошо да знаете, че най-изгодната резервация за Мадрид, Барселона и Валенсия е 6 седмици преди пътуването. Така пестите 41 на сто от цената на билета.
Най-изгодният месец за пътуване в Испания е май
– тогава се пестят средно 37 на сто от цената на билета.
Ако обаче мислите да отскочите до Португалия и по-точно до Лисабон, резервирайте онлайн билета си с 18 седмици аванс. Така се пестят средно 35 на сто от цената. Най-добрият месец за полет до Лисабон е февруари, тогава е по-евтино средно с 43%.
Ако сте замислили уикенд в Париж и искате да спестите поне половината от средната цена на билета, резервирайте 14 седмици преди пътуването. Най-изгодните полети за Франция са по принцип през януари. Февруари и март също са добри месеци за пътуване от гледна точка на икономии.
За САЩ най-изгодните билети са през февруари. Най-икономичната седмица за резервиране на билети за Ню Йорк е петата седмица на годината, или тази между януари и февруари. Тогава се пестят средно по 37% от цената на билета.
Ето и няколко съвета за онези, които планират ваканция по принцип, но не са сигурни в датите. За да потърсите най-изгодния полет, поставете в търсачката на Skyscanner “целия месец„ или “цялата година„. Графика ще ви покаже цените на всички полети, от които може да си изберете най-изгодния. Ако пък вече сте програмирали отпуска си, но още се чудите къде да отидете, поставете като ключова дума в търсачката на сайта “навсякъде„.
Много често резервацията на двупосочен билет с две различни самолетни компании е много по-изгодна, отколкото ако е само с една.
Друг трик в резервирането на полети е свързан с деня от седмицата, в който правите това. Ако възнамерявате да пътувате в близък или среден период от време, не е лошо да знаете, че вторник не е добър ден за купуването онлайн на билети. В сряда и четвъртък е най-изгодноКак да резервираме Ако можете,
избегнете петък и неделя
През уикенда купуването на билети е средно със 7% по-скъпо.
Друга полезна подробност е, че сутрин купуването онлайн е по-скъпо, тъй като се предполага, че клиентът го прави от компютъра в офиса и бърза, защото ще пътува по работа.
Ако резервирате онлайн следобед пък, цената може да е по-ниска - предполага се, че тогава клиентът организира ваканцията си от вкъщи и ще търси най-изгодния билет.
Ако искате да се възползвате от оферти last minute, купете ги само няколко дни по-рано.
Трима италиански изследователи по икономика от различни университети – Клаудио Пига, Марчела Николини и Марко Алдериги, пък стигат до извод в свое изследване, че най-добрият момент за купуване онлайн на билети за Ryanair и EasyJet е 10 дни преди полетите. Според проучването първоначално тарифата на тези компании е висока, след това започва да спада, става най-ниска 10 дни преди полета и нараства с 50 и 75% през последните дни. Освен това става ясно и друго – че Ryanair (за разлика от EasyJet, която присъжда едни и същи средни цени на всички билети)
оскъпява билета, ако за полета са останали малко места
Ето и една хитрост, ако наближава датата на полета ви. Опитайте първо фиктивна резервация за двама души, а след това друга за 25-има. Така ще разберете дали полетът е пълен, или не. Ако разликите в цените за един човек не са големи, значи има доста свободни места, така че тарифата може и да падне. Ако разликата обаче е голяма, самолетът е пълен и няма надежда за по-добра цена през следващите дни.
Как да изберем най-подходящия хотел
Има няколко мегатърсачки, които може да ни бъдат полезни при резервацията на най-изгодния и подходящ хотел или стая под наем.
Това са т.нар. Mega Meta Search, които “ровят„ по всички възможни туристически сайтове за резервация на нощувки. Кои са те?
Trivago, TripAdvisоr, Kayak, Google Hotel Finder са на практика гигантските платформи, които сравняват цените на хотелските стаи в града, където искаме да преспим.
В действителност зад всяка от тях стоят десетки виртуални туристически агенции от рода на Booking, Expedia, Venere, Hotels, eDreams, Agoda, Hostelworld и др., които са свързани с доста сложни механизми на маркетинг и проценти печалба.
Най-голямата виртуална агенция е Booking. Както тя, така и останалите онлайн туристически агенции са посредници. Те сключват договори с хотелите, за да гарантират видимостта им на собствения си портал, който им служи като витрина. Тези агенции печелят определен процент от съответния хотел за всяка продадена стая (различен за всяка онлайн агенция – между 15 и 25%), но не вземат нищо от туриста. Това е преимуществото им пред традиционните пътнически агенции, които товарят туриста с комисиона.
Много често, избирайки даден хотел от витрината на една онлайн агенция, виждате надпис “Гарантирана цена„, което би трябвало да означава най-ниската възможна цена за нощувка в него.
Не се доверявайте! Това може да е просто уловка
За да я избегнете, осъществете търсенето си за конкретния хотел във всички мегаплатформи от рода на Trivago, Kayak и Hotel Finder – може да се окаже, че някоя от тях ще ви покаже и по-ниска цена за него.
Друга необходима стъпка в резервацията ви е контролът. Проверете дали в най-ниската цена, която ви дава дадена платформа, е включена цената на всички услуги, които ви предлага на по-висока цена друга платформа (закуска, wi-fi и др.).
Идете на сайта на хотела и проверете и там каква е цената на стаята – може да се окаже, че е още по-ниска. За по-дълъг период нощувки цената със сигурност ще е по-изгодна, отколкото за по-кратък.
В неделя по принцип са по-икономични стаите в хотелите.
Хубаво е, преди да резервирате хотела си, да
прочетете и какво мислят за него другите, нощували
в него преди вас. В този случай на помощ ще ви се притече TripAdvisоr.
Преимуществото на тази мегаплатформа е, че освен всичко, свързано с избора и резервацията на хотела, в нея ще намерите рецензии за съответната структура от самите туристи. Мнението на някого от тях за тесни или мръсни стаи може да се окаже по-полезно за вас, отколкото лъскавите снимки, които ви предлага друга интернет платформа. На практика
TripAdvisor е общност от туристи,
но функционира като търговска компания. Създадената с инвестиции от 4 млн. долара платформа от Стив Кауфър днес се оценява на 12 млрд. долара. Има близо 315 млн. уникални потребители на месец и 190 млн. рецензии.
В помощ на онези, които искат сами да организират ваканцията си, включвайки най-добрите и най-изгодните хотели, ресторанти и локали, се притича отскоро и друга интернет платформа – Utrip.com. Чрез нея може да планирате всичко възможно за пътешествията си в 28 места в Европа, както и в 7 дестинации в САЩ. Чрез тази платформа всеки може да направи избор за ваканцията си, базирайки се на 14 елемента, сред които икономичност, изкуство, култура, история, спорт, природа, шопинг, развлечения и др.
Тоскана най-предпочитана от чужди и местни туристи
Oбласт Тоскана е открай време любимата зона за ваканции и на чужди, и на италиански туристи. Магическото съчетание от култура, пейзажи и вино привлича през всички сезони. Тоскана обаче означава и вкусна храна - 463 са местните специалитети и продукти. Сред тях са от свинската сланинка “Лардо ди Колоната”, медът от Луниджана, овчето сирене “Пекорино тоскано” до курабийките “Ричарели ди Сиена”. Над 4000 са туристическите структури и къщи за селски туризъм в Тоскана, където може да се прекарат райски ваканции или уикенди.
Лятото е най-подходящият сезон за релакс в тоскански къщи под наем. Мечта са обаче и новогодишните ваканции сред живописните пейзажи на областта. Има много сайтове, чрез които човек може да резервира хотели и къщи. Отскоро в помощ на туриста е и сайт, чрез който може да се организира всичко възможно за ваканцията в Тоскана – tuscanyholidaymade.com.
Храната в Италия е една от основните атракции за чуждите туристи. В Тоскана всяка година отиват 3 млн. души, привлечени именно от кулинарните ѝ продукти и специалитети. Това е рекорд за Италия. Областта с център Флоренция разполага с уникална “хранителна” платформа в помощ на чревоугодниците. “Витрина Тоскана” (www.vetrina.toscana.it) събира накуп над 900 ресторанта, в които може да се опитат типичните местни специалитети. Ако искате да вкусите оригинални тоскански ястия и продукти, просто се информирайте на сайта къде може да ги откриете. В него се посочва и списък на производителите на местните продукти, както и рецепти за много от ястията. Тук може да откриете също къде и кога се правят дегустации или тематични вечери.
Домашните ресторанти са на мода
Hай-новият хит в Италия е да поканиш някого на “ресторант„ в дома на непознати. Все повече италиански и чужди туристи, посещаващи Рим или Флоренция например, се възползват от шанса да вечерят вкусно в разкошна домашна обстановка. Собственикът на къщата влиза в ролята на шеф-готвач. На масата в салона или на терасата му сядат напълно непознати хора, които не само вечерят, а и общуват помежду си.
Няколко сайта предлагат подобни алтернативни вечери – Ceneromane.it (в превод – римски вечери), Gnammo.com, Homelette.it.
Туристите, които резервират вечери в домашна обстановка, получават съвсем различно и ново преживяване от това, което предлага традиционният ресторант.
По този начин онзи, който посещава Рим за пръв път, може да се докосне до манталитета и домашната атмосфера на жителите му и без да познава никого. Тук става дума за споделяне с местни хора на вечерта, а не само на вечерята.
Как функционира? Първо се регистрирате в съответния сайт, след това започвате да избирате. За Рим например сайтът предлага възможности за вечери в идеалния център, на панорамна тераса до площад “Навона”, срещу купола на “Свети Петър” , в живописния квартал “Монти” до Колизеума и т.н. Сайтът разполага с около 50 домашни шеф-готвачи. Те са селекционирани както по майсторство пред тенджерите, така и по комфорт и красота на домовете им.
След това клиентът започва да избира меню – рибно, с месо, вегетарианско и др. Собственикът лично пазарува от най-добрите продукти и вина. Вечерята може да струва 30, но също и 90 евро на човек. Тя обаче включва от предястията и аперитива до десерта, кафето и напитките.
В сайта на Gnammo (произнася се “Нямо” - идва от ням, или мляс на български) собственикът е този, който избира датата на вечерята, която ще организира. След това започва да събира онлайн гостите си. Вегетарианска вечеря с отбрани продукти и питиета струва от порядъка на 20 евро на човек.
Материалът е на вестник "24 часа"
Коментари (0)
Вашият коментар