В нашия бизнес всичко се крепи на доверие и никога няма да оставим неразрешени финансови проблеми, казва режисьорът на “Мисия Лондон”
Интервю: Паола Хюсеин
- Г-н Митовски, започвате да снимате новия сезон на “Под прикритие” за БНТ. Кога?
- За първи път пред в. “24 часа” обявяваме, че новият сезон наистина е факт. Има зелена светлина от БНТ, в момента се пише сценарият, а снимките стартират в края на май - началото на юни. Излъчването на сериала ще започне през есента на 2015-а. Нека феновете да бъдат спокойни, “Под прикритие” се завръща.
- Какво ще се случи през новия сезон? Екшънът, взривовете, убийствата ще продължават ли?
- Джаро е убит от Попов и някой ще трябва да заеме мястото му. Най-естествено е това да е Иво. Ченгето под прикритие Мартин е разкрит, а в края на четвърти сезон Попов му разкри, че Ерол е новото ченге под прикритие. Ясно е, че и екшънът ще продължи, това е най-типичното за този жанр. Но със сигурност сериалът ще продължава да има социална и обществена позиция по всякакви актуални теми.
Например предстои реформа в съдебната система, това е тема, която е естествено да видим и в “Под прикритие”.
- Този сезон ще сложи ли точка на сериала, или има потенциал за още сезони?
- Напротив, този сезон ще бъде рестарт на сериала и оттук нататък предстои истинското развитие на “Под прикритие”.
- “Под прикритие” се продаде в над 70 страни, включително и в Германия, като отзивите там са изключително ласкави. Тези продажби донесоха ли ви приходи като продуцент? Това ли е най-успешният ви сериал и филм изобщо?
- Това наистина е
най-успешният
български сериал
в историята
по отношение на популярност и световно разпространение. Сериалът е приет изключително добре на няколко континента по света. “Под прикритие” се нарежда до най- големите световни заглавия и нашите партньори “Ню филмс интернешенъл” и “Лайънс гейт” са изключително доволни от този факт. Това е голям успех за мен и за всички от екипа, но това е и част от естественото развитие на българското.
Нека не говорим за финансовото измерение на нещата, а по-скоро за моето удовлетворение като продуцент и за това, че този пробив е толкова важен за мен, колкото и за цялата българска кинообщност. Все пак този сериал направи България популярна на 144 територии с нещо, с което всеки българин може да бъде горд. Тук трябва да отбележа, че основен продуцент е БНТ и основните приходи са за тях. Това прави “Под прикритие” най-успешния не само в рейтингово, но и във финансово отношение проект на телевизията. Спекулациите в някои медии, че харчим парите на данъкоплатците и не изпълняваме обществена функция, ми се струват, меко казано, неоснователни.
- Има ли интерес в чужбина към българското кино, или той е по-скоро инцидентен, когато се появи нещо специално като “Под прикритие”?
- Не бих казал, че “Под прикритие” е нещо специално. Това е жанров сериал, който е изпълнен според световните стандарти, който доказа своето място сред най популярните заглавия в света. Това е комерсиален продукт, част от българското кино, но в никакъв случай не го определя. Трябва да се правят всякакви филми, комерсиални, некомерсиални, филми, които са ангажирани с идеята, че киното е изкуство. Мисля, че в последните години българското кино става все “по-вкусно” за света и за това говорят и наградите за много наши филми от различни международни фестивали.
- Появи се информация, че БНТ е прехвърлила на вас правата за използване на “Под прикритие” с решение на управителния съвет съвсем скоро. Според информацията ще бъде сключено тристранно споразумение между БНТ, досегашната ви фирма “Камера”, в която сте съдружници с Димитър Гочев, и самостоятелната ви “Камера Ентъртейнмънт”. Така ли е?
- В световен мащаб е практика всяка филмова продукция, независимо на кое студио е, да бъде направена с различна компания. Това са изискванията и на американските ни дистрибутори. Смятам, че е добре тези световни стандарти да бъдат наложени и в България.
Така всеки проект
има много по-добра
отчетност,
много по-добър контрол и прозрачност. Така всеки продуцент може да застане с името си зад конкретния проект и да поеме персонално отговорността за качествата му и финансовите резултати.
- На кого остават авторските права на сериала? Какво означават “права за използване”?
- Авторските права на сериала винаги ще бъдат на авторите и няма как да бъде по друг начин, тъй като такова е българското законодателство. Те може да бъдат преотстъпвани на продуцента максимум за десет години. Права за използване са продуцентските права, които може да бъдат преотстъпвани или продавани за неограничен брой време. Но тази суха юридическа материя едва ли е интересна за мнозинството читатели.
- Вярно ли е, че ще снимате новия сезон без партньорите си Димитър Гочев и Росен Цанков, а с ваша нова компания? Защо сте се разделили?
- Вече обясних много ясно за принципа ни на работа, който се опитваме да наложим. Така всеки един от продуцентите, които ще работят с компаниите майка СИА и “Камера”, може да използва ресурсите им, а в същото време персонално да поеме и креативната, и финансовата отговорност.
- Те двамата с какво ще се занимават?
- Всеки от нас е свободен да работи по своите идеи и да ги реализира като филмови проекти и да поеме отговорността си.
- Започвате снимките и на нов сезон на “Революция Z”. Кога?
- Това лято ще заснемем сезона, но кога ще бъде излъчен, зависи само от програмната схема на Би Ти Ви.
- Коя точно продуцентска компания ще го снима?
- Отново ще спазим новия принцип на работа и новият сезон ще бъде заснет от “СИА филм пръдакшън”.
- Какво се случва със сюжета в младежкия сериал? Вярно ли е, че музикалната група “Революция Z”, която има достатъчно фенове сред младежите, се разпада?
- Напротив, групата не спира да репетира, подготвят нов сингъл и лятно турне. Така че феновете да очакват завръщането им съвсем скоро.
- Би Ти Ви обяви, че ще прави нови сериали тази година. Вие ще снимате ли още нещо за телевизията?
- В момента водим преговори за нов сериал, но е рано да давам подробности. Би Ти Ви е телевизията, която наложи българските сериали, и слуховете, че тя ще се откаже да ги продължи, не са основателни. По-скоро очаквам конкурентната Нова тв да извади такъв съвсем скоро, което със сигурност ще раздвижи пазара и ще зарадва българските зрители. От този телевизионен сезон стана съвсем ясно, че
ако се залага само на
риалити формати, има
общ отлив на зрители
Конкуренцията изисква разнообразие в жанровете и аз ясно го усещам от повишения интерес за реклама в “Под прикритие”. От създалата се ситуация явно ще се възползва БНТ.
- Наскоро бяха публикувани документи, според които имате 2 900 000 лв. общо кредити в “Уникредит”, за които сте заложили цялата собственост на продуцентската ви къща “Камера” н имоти в Равно поле, техника, включително правата над “Мисия Лондон”, “Стоичков” и другите ви филми, търговски марки и бъдещи вземания. Защо?
- Нека първо да отбележим, че тази информация излезе в жълтата преса, където се търси евтина сензация. По-образованите им читатели вероятно са се сетили, че за да бъде отпуснат какъвто и да е кредит, банката изисква обезпечение. Активите на “Камера” са именно филмови права, снимачна техника и недвижими имоти. Най-естественото нещо е точно с това имущество да обезпечим кредитите си. Не знам имаше ли тенденциозност в тиражираните публикации, защото никъде не се спомена, че
тези кредити са
обслужени 100%
Никой никъде не спомена за огромния риск, който поемаме, като кредитираме българската култура. Със сигурност никой не се замисля как се създават водещи кино- и телевизионни продукти в България и какви са усилията, които полагат българските продуценти на този малък и сринат от криза пазар. Винаги е по-приятно да видиш резултата на екрана. И накрая нека отбележим, че няма сериозен бизнес, развит без помощта на банките.
- Какво се случва със задълженията на компанията ви към екипите, работили за вас? Ще им бъдат ли изплатени хонорарите?
- Няма да оспоря, че във финансово отношение изминалата година не беше от най-успешните за “Камера”, както и за целия телевизионен пазар. Ние имахме забавени плащания и това естествено рефлектира върху нашите разплащания. Точно поради тази причина се опитвам да преструктурирам процеса и начина на работа на компанията. В нашия бизнес всичко се гради на взаимно доверие и никога няма да оставим неразрешени финансови проблеми. Предстоят новите сезони и е факт, че екипът се запазва почти непроменен, което е гаранция, че хората, които работят с мен, вярват в това, което създаваме заедно. През всичките тези десетки години сме осигурявали работа на хората от тези екипи и те са разчитали на нас. Само хората от екипа ми са гаранция за световното ниво на продукцията, която правим.
- Вярно ли е, че организирате курсове за актьори и с новите смятате да замените досегашните герои във вашите филми?
- Това е несериозно. Кой сменя актьорите си в толкова успешни продукции по средата им? Става въпрос за набиране на епизодици и статисти. Кастингите се организират от кастинг агенцията, с която работим. Много фенове искат да се снимат в продукциите ни и мисля, че е редно да им се даде шанс. Дори за епизодични роли и статисти имам много високи изисквания. Затова агенцията реши, че това е полезна стъпка и за продукциите, и за хората, които се снимат в тях.
- Кога български филм ще получи “Оскар”?
- Когато имаме български филм, достоен да го получи, и малко късмет.
- Какво мислите за фестивалното кино? По-различно ли е от комерсиалното? Кое е поважно да се развива у нас?
- Това е сложен въпрос. И двата вида са еднакво важни за мен. Едните филми са по-близки на публиката, другите носят престиж на кинофестивалите. Има режисьори като Кустурица, и много други, разбира се, които могат да правят и двата вида едновременно. Крайно време е Националният филмов център да има ясна стратегия за финансиране и на двата типа кино, а защо не и отделни бюджети? Така ще има конкуренция и в двете направления и по-добри резултати. Но нека не забравяме, че кино се прави за зрителите.
Коментари (0)
Вашият коментар