Съпругата на Пламен Ставрев първо обиква гласа му, вижда го чак след година

Пламен Ставрев на сцената на Летния театър в Бургас

След смъртта на певеца Пени написа песни за цял албум и продължава

На четвъртата година след загубата на Пламен Ставрев жената, която е до него през последните 20 г. от живота му, издаде свой албум.

Пени Ставрева е

автор на музиката

и текстовете

в “Нещо ново”,

изключение прави една от песните - “Птица без небе”. От нея обаче започва импулсът да пише. Трябва ѝ година да се съвземе след внезапната смърт на Пламен.

“Не можех да спра да пея, тъй като това е нещото, което ни събра с Пламен. Музиката ме е спасявала в много тежки моменти, спаси ме и при загубата му”, казва Пени. Но се случва и нещо друго.

“Започнаха да ми хрумват дума, които често си повтаряме в ежедневието. Един ден чух песен, която много ми хареса, и реших да опитам - да вкарам тези фрази в мелодия”, разкрива изпълнителката.

Първо пише текста на български, след това решава, че лесно може да научи акордите на китарата. Първоначалната ѝ идея е да я изпее и изсвири пред приятели. Създава албума доста бързо - според нея причината е, че текстовете и мелодиите всъщност дълго са чакали момента да избликнат.

Пени Ставрева с  любимата си китара
Пени Ставрева с любимата си китара

Аранжиментите са на Росен Сеновски, Руслан Карагьозов и Нивелин Мирков.

Пени Ставрева работи като преподавател по английски и музикален педагог. Харесва работата си и не губи интерес към преподаването, тъй като, дори и да повтаря един и същи материал, подхожда различно към всяко дете.

Най-хубавото в

преподаването е,

че виждаш резултата

от работата си,

казва тя. След албума е направила още 2 песни - едната на английски, другата на български. Има 10-ина композиции, които не са записани. Сред тях има и парче на италиански. Иска в нещата, които създава, да използва експресивността на различните езици.

“Преди бях прекалено заета да обожавам Пламен”, признава Пени в отговор на въпроса защо е започнала да композира едва след смъртта му. “Не можех дори да си помисля с такъв ерудит до себе си да създавам свои парчета - макар да съм сигурна, че щеше да ме подкрепи. Страхотен партньор, никога не ме е потискал, но на мен през времето, в което бяхме заедно, не ми е минавало през ум да пиша”, допълва тя.

Пени първо се влюбва в гласа, едва година по-късно вижда и мъжа, който става най-важният в живота ѝ. Годината е 1990-а. 20-годишната жена с приятел е в първия пиано бар в Бургас. Тя чува Bridge over Troubled Water на Саймън и Гарфънкъл, но изпълнителят е зад параван и не го вижда.

“Усетих, че ми прималява, и първата ми реакция бе да отида да видя кой е. Но се спрях. Казах си: “Ако видя кой пее, ще се влюбя ужасно, а сега не е моментът за това”, разказва Пени.

Така цяла година тя носи гласа у себе си. Междувременно започва да работи като певица, дори известно време е зад граница. Тя е трето поколение музикант. Нейната баба Аргирула е оперна певица и затова майка ѝ Ева израства на сцената около нея.

Първо е балерина, после научава наизуст целия репертоар на своята майка, пее в хора на известната Милка Стоева. След това става солистка в оркестър “Бургас”. Тя е изпълнителят, който най-дълго време работи с формацията.

“На свой ред аз израснах в Летния театър”, спомня си Пени.

“От 4-годишна бях

наясно, че ще

съм певица,

даже имам спомен за момента, в който взех това решение - докато танцувах на една песен на Лили Иванова - “Имам аз една мечта, като сянката е тя”, усмихва се изпълнителката.

Минала е около година от първата среща с магичния глас на бъдещия ѝ мъж, когато попада в едно от заведенията с жива музика в Бургас в началото на 90-те години. Веднага разпознава гласа, който я е впечатлил преди година, и когато идва ред публиката да поръча нещо на пианиста, не се колебае - Bridge over Troubled Water.

През следващите седмици Пени става най-ентусиазираната посетителка в пиано бара и използва цялата изобретателност на своите 21 г., за да привлече вниманието на музиканта.

Така стига до смелата поръчка на 3 големи уискита с 3 соди и възможността да каже наздраве на своя мъж мечта. В същата вечер за първи път пее заедно с Пламен - хита Нelp me make it throught the night на Крис Кристофърсън и Бренда Лий.

“Все едно сме го правили цял живот, просто нещата се получиха веднага”, спомня си певицата. Стават дует в популярен навремето бар. Когато Пламен се премества да работи там, тайфата на Пени го последва.

Малката Ева с майка си Пени на сцената
Малката Ева с майка си Пени на сцената

Една вечер младата

изпълнителка отново

грабва микрофона

и собственикът на заведението Александър Панговски веднага я кани да се включи в програмата.

“Дори не попита Пламен, аз обаче прецених, че трябва да го предупредя, отидох при него и му казах за поканата. А той само се усмихна: “Аз знаех, че ще стане така. Затова те извиках да пеем заедно”, разказва Ставрева. Разкрива, че интелигентността, с която той облъчва всяко едно изпълнение, за нея е безценна школа.

“Все още посягам да му се обадя, за да се посъветвам за нещо или да се похваля.

Липсва ми да го

гледам как се храни,

дори как хърка

нощем. Но най-много

ми липсва да

слушам гласа му

Благодарение на това, че той има много записи, бих могла да го слушам как пее, но все още нямам силите да го направя”, признава Пени Ставрева.

Един от хубавите им моменти заедно е в деня преди той да си отиде. Пият кафе, решават кръстословица и Пени усеща погледа му върху себе си.

Казва, че никога няма да забрави думите му: “Толкова много те обичам, че просто ме болиш. Никога не съм си мислел, че ще съм толкова щастлив на тези години. Ти си ми като ангел спасител.”

Днес жената, която е била до Пламен през последните години от живота му, не крие, че бардът е имал усещането за недооцененост, дори комплекс.

“За мен беше важно той да не се затваря в себе си, а напротив, да бъде отворен към хората, дори да разширява репертоара си, да даде шанс на повече слушатели да го харесват.

Бях против това да

е само блусар. Беше

длъжен да направи

поп албум

- “Спомен за любов”, разказва Пени.

Един от най-трудните моменти след смъртта на Пламен е да намери начин да каже на дъщеря им за загубата. Известно време поддържала илюзията пред 10-годишната по това време Ева, че баща ѝ е в болница в София.

Наблюдателното дете обаче забелязало телефона на Пламен. Лъжата съществувала няколко дни, докато Ева директно задава въпрос дали баща ѝ е жив. Пени решава да не я подвежда повече: “Тя всъщност ме улесни. Не ги изрекох аз тези думи. На мен ми беше много трудно да ѝ ги кажа. След моето потвърждение тя не реагира. Просто ѝ тръгнаха сълзички. За първи път я виждах да плаче така.”

Пламен често присъства в разговорите им. За да съхрани паметта за баща ѝ, Пени разказва на 14-годишната днес Ева колко прилича на него и как не трябва да забравя какъв страхотен човек е той. Ева учи в музикалното училище - майка ѝ е сигурна, че пеенето е нейното бъдеще.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене