Жолт Пожгаи получава “знак” от кубинския лидер да напише пиесата “Джина и Фидел”. На родна сцена в главните роли са Нона Йотова
и Кирил Ефремов
Стая в хотел. Като че ли няма никого, а всъщност зад завеса седи легендарният кубински лидер Фидел Кастро. Влиза италианската звезда Джина Лолобриджида, леко облечена, наметната с тънък халат, връща се от плажа. Изпод халата сваля мокрия бански и иска да си вземе душ.
Гласът на Фидел
- Не излизайте от стаята, седнете във фотьойла и отговаряйте на въпросите ми.
Джина уплашено изпищява. Иззад завесата прониква гъст дим от пура.
Гласът на Фидел
- И не крещете. Моите хора отвън ще помислят, че съм ви нападнал.
Джина
- Какво... кой... как я мислите така... защо... Хей... Ало! Къде... Хей!
Така започва пиесата "Джина и Фидел" на световноизвестния унгарски драматург и режисьор Жолт Пожгаи.
Чрез нея времето се връща назад до 1974 г. на сцената на Сатиричния театър, където с властното обаяние на Ел Команданте се загръща Кирил Ефремов, а с обезоръжаващия чар на киноиконата от 70-те години блести Нона Йотова.
Спектакълът представя едно
художествено дежавю на действителната среща
между актрисата и бащата на кубинската революция преди 43 години. Пътищата им се пресичат, тъй като Джина е изпратена от телевизия Rai Uno в Куба, за да направи серия от интервюта и филм портрет за Кастро в рамките на 12 дни.
В онзи момент емблемата на италианското кино е на 47 години и временно е решила да се изявява като репортер.
Със своята забележителна външност, характер и чувство за хумор тя бързо успява да спечели доверието на Фидел и по всичко личи, че той остава силно впечатлен от нея.
В едно от малкото интервюта, които дава в последните години и вече с разклатено здраве, Кастро споделя, че познанството му с Лолобриджида било определящо за живота му.
Това негово признание се възприема като "знак" от унгарския драматург, който именно след него се решава да напише пиесата "Джина и Фидел".
Няма съмнение - срещата е била специална и за двете страни. Рандевутата им са документирани в снимки от "Тайм", но записите с интервютата на актрисата изчезват по необясними причини. Филмът портрет за кубинския лидер пък никога не е показан, като една от версиите е, че по време на студената война не са искали той да бъде представян в положителна светлина.
Личните спомени на Джина от онези 12 дни обаче са все така ярки, като вдъхновяват и насочват основно Жолт Пожгаи в създаването на неговото сценично произведение, за което въображението му се развихря свободно.
Авторът се запознава с Лолобриджида през 1995 г. , когато между двамата бързо се заражда ценно и близко приятелство.
След като пиесата е готова и преди да бъде поставена на сцената, текстът е прочетен от кубинското посолство в Будапеща. Оттам към автора се поставя въпросът: “Откъде знае за строго секретната операция относно опита на Кастро да спаси Че Гевара, след като всички документи около въпросната акция са унищожени?”
Оказва се, че драматургът нямал ни най-малка представа с каква истина е съвпаднала неговата художествена фикция.
В постановката се набляга на разказа за приятелството между Кастро и Че Гевара, както и колко тежко и мъчително е било за кубинския лидер да намери разчлененото тяло на революционера в Боливия.
На сцената, разбира се, се разиграват и чисто измислени от автора моменти и ситуации. Като гръмкото предложение от страна на Фидел към киноиконата да стане министър на културата в Куба.
По времето, когато драматургът се запознава с Лолобриджида, актрисата Мелина Меркури е министър на културата в Гърция, откъдето идва тази негова ефектна хрумка.
След същинската премиера на "Джина и Фидел" през 2015 година в Грац, Австрия, трупата изпраща на италианската звезда превод на пиесата на английски и запис. Малко по-късно се получава обратен отговор от нейния секретар, който гласи:
"Джина Лолобриджида ви изпраща поздравите си и пожелава “На добър час!” на представлението.”
Понастоящем за певицата и актриса Нона Йотова е огромно удоволствие да влезе под кожата именно на тази киноикона, от която се възхищава от ранна детска възраст.
"Даже нямам спомен кога за първи път съм видяла това разкошно същество. Когато започнах обаче да правя своите първи артистични опити пред огледалото, наистина си представях и мечтаех да приличам именно на нея. Много е приятно и особено чувството да се преобразиш като своя идол във всеки един аспект", споделя пред "168 часа" Йотова.
Още щом прочел пиесата, директорът на Сатиричния театър Здравко Митков възкликнал: "Имам точните артисти за нея."
Самият автор и режисьор Жолт Пожгаи бил категоричен, че всички "ще се изненадат колко много се доближава Нона до образа на Джина".
"За мен това е най-голямото признание. На Пожгаи му бе много приятно да работи с двама ни с Кирил. Самият той е страхотен човек и отношението му към артистите е повече от прекрасно. Бих пожелала на всеки български актьор да има възможност да работи с такива европейски режисьори, без да обиждам никого от нашите прекрасни автори и творци. Има обаче какво да се вземе от това европейско отношение към артиста, към театъра изобщо", сигурна е надарената актриса.
Йотова с удоволствие участва във всеки етап от работата по спектакъла, на който се отдава с пълна страст. Тя дори помага на младата сценографка Лилия Бабунова, за която работата по пиесата е дебют, във възстановяването на костюмите на Джина Лолобриджида от документалните й снимки с Фидел Кастро.
"Лилия е ученичка на една от най-великите сценографки - Невяна Кавалджиева. Лили се справи страхотно и направи прекрасни скици на всички костюми, а заедно обикаляхме по магазините за да търсим това и онова. За щастие в театъра имаме страхотна шивачка, която довърши магията", обяснява Йотова.
За гласовитата артистка партньорството с Кирил Ефремов също е приятно и без сътресения.
"Той направи много силен образ. Фидел му приляга като ръкавица, защото и визуално прилича на него. Имаше един много смешен момент, когато Кирил снимаше "Възвишение" и накрая се появи с една чудовищна брада след няколко месеци хайдушки живот.
Изкарахме едно представление с тази брада, която адски много ме разсмиваше през цялото време", признава актрисата.
Според нея Фидел Кастро е сред най-значимите личности в световната история.
"По принцип той е единственият човек, който успя да се противопостави на огромната Америка. За мен това е великанска постъпка. Кастро ще остане в историята като изключителна личност, нищо, че както Джина казва, го наричат изверг, убиец и диктатор", смята Йотова.
За нея всеки момент от пиесата е изключително ценен и скъп, защото представя сблъсъка на два различни свята, които се чувстват добре заедно, а този сблъсък променя животите им.
"Всеки човек има такива срещи - кратки, но които остават завинаги. Това е пиеса за срещата на двама души, оставила завинаги следа у всеки един от тях...", заключава драматургът и режисьор Жолт Пожгаи.
Коментари (0)
Вашият коментар