Снимат "Възвишение" с камера, ползвана от Скорсезе

l Това е първият филм у нас, създаден със специална техника с широк екран, с която днес работят майсторите в киното

Многообещаващият филм "Възвишение" е първият роден кинопродукт, заснет със специална техника, използвана от титаничния режисьор Мартин Скорсезе за последното му творение "Мълчание".

В работата по възрожденската лента е използвана камера ARRI ALEXA XT 4:3 широк екран с анаморфотни обективи Hawk V-light във формат ARRIRAW. С такава в момента се правят някои от най-изкусните продукции в световното кино.

"Обърнах ся на ум с молба към Господа: "Господи - рекох, - освободи ма от тука! Помогни ми да ся возвися! Помогни ми да ся возвися!".

Но Демогоргонът здраво та държи, хватката му е желязна! Не, рекох си, тя таз работа тъй няма да стане, ами я да прибегнем ний до другаря си Колта!

Е, хайде със здраве! Може да ся видим - не губи надежда, - в тоз свят или в онзи. Пък ти ще ми кажеш кой кой е."

След този финал на читателите им се налага да затворят романа на Милен Русков "Възвишение", отличен с Наградата на Европейския съюз за литература за 2014 г. След последната точка на хартията обаче творението на надарения български писател заживя и се пренесе, "возвиси" се, и в други светове на изкуството. И ето че

отново "ся виждаме" и

ще "ся виждаме" с

главния герой Гичо,

както ни уверява самият той накрая. А ние ще му кажем, че той успешно оживя отново първо в храма на Мелпомена, след като Иван Добчев и Александър Секулов драматизираха историята на Русков и я поставиха на сцената на Пловдивския театър с Бойко Кръстанов и Красимир Василев в главните роли.

Тази година чрез седмото изкуство Гичо ще може да се впусне отново в Делото заедно със своите съратници и на големия екран.

Режисьор на "Възвишение" е безспорният професионалист Виктор Божинов, снимал най-култовите епизоди на хитовия сериал "Под прикритие". Продуцент на филма е доказалият се Иван Дойков, също отговорен за успеха на криминалната сага на БНТ и игралната лента "Мисия Лондон". Оператор е Антон Бакарски, работил в екипите на "300: Възход на една империя" и "Непобедимите 2".

Сценаристи на екранизацията са Нели Димитрова, Виктор Божинов и Милен Русков, който основно разработва диалозите за пред камерата. Като автор той не е имал никакви по-особени изисквания към филмирането на неговия роман.

"Работата ни с него беше естествен процес. Ние предложихме структура на историята, заедно с Милен и Нели Димитрова я възприехме и Милен седна да работи по диалозите, защото това беше сериозно предизвикателство, което само той можеше да пребори", обяснява пред "168 часа" Виктор Божинов.

В ДЕЙСТВИЕ: Режисьорът Виктор Божинов наставлява актьорската чета през всичките четири сезона, които обхваща снимачният процес.
В ДЕЙСТВИЕ: Режисьорът Виктор Божинов наставлява актьорската чета през всичките четири сезона, които обхваща снимачният процес.

В главните роли на двамата полуреволюционери, полуразбойници Гичо и Асенчо влизат звездата от сериала "Откраднат живот"

Александър Алексиев

и дебютантът в киното

Стоян Дойчев,

който до този момент е усъвършенствал своята артистична специалност, завършена в НАТФИЗ, с играта си в Столичния куклен театър.

Двамата се включват в "конспиративната, експедитивна и революционно-разбойническа" дейност на останалите юнаци от историята. Пред камерата в образа на водача на четата, известния революционер и съперник по отдаденост на Делото на самия Васил Левски - Димитър Общи, влиза актьорът Филип Аврамов.

Театралната звезда Христо Петков се преобразява като Тодор Шумненеца, който след "Под прикритие" отново си партнира и с Кирил Ефремов в ролята на Петко Страшника.

Актьорската чета се допълва от Благовест Благоев (Наш Тотко), Станислав Ганчев (Пейо Бръмбара), Румен Гавазанов (Георги Чумата), Антонио Димитриевски (Григор Стойневски-Македонеца), Ивайло Димитров (Стефан Жълъда), Владимир Михайлов (Симо Влаха) и Велчо Шунтов (Веселин Анчев).

С директен билет от Русков екипът на продукцията се качва на машината на времето и се връща към възрожденската епоха от 1872 година, когато Димитър Общи и неговите бунтовници осъществяват арабаконашкия обир.

Историята е построена ред по ред от Русков, който умело преплита историческите факти с художествената измислица, а действието е проследено през очите на Гичо.

Той се впуска в Голямото дело, макар че с неговия другар Асенчо стоят малко като съшити към останалите борци за освобождаването на България.

"Таз година аз и Асенча ще водя, него ще му е за първи път, нещастний. Мой баща ма гледа накриво: "Стой, вика, тука при нас да работиш, къде, кай, ся скиташ с тез пезевенци", пеняви ся нещо. Но аз не ща абаджийство да блъскам, за турци да работя!

Аз съм ся на Делото обрекъл и на Револуциата!"

Двамата обаче получават отговорната задача да предадат лично писмо на самия Васил Левски. Възможно е Апостола действително да се появи във филма, но дали всички ще го видят... Защото дори в книгата неговото присъствие се долавя по необикновен начин в "близките и неусетни разминавания" на героите с него. Безспорно е, че именно по този начин образът и личността му запазват недосегаемостта на неговото "возвисение".

Ключово участие в лентата има и съвършена реплика на "Колт" от 1851 година, който е най-верният спътник на бунтовниците.

"Пистолетът е главен герой. Колтът, който ползваме, е една от най-добрите реплики в света. Такива ползват само във филмите на Тарантино", признава режисьорът.

Приключението на героите е наситено с трагизъм, комизъм и интрига дотогава, докато малкият човек не изпъкне достатъчно на фона на Голямото дело със своето разочарование от мечтата си - лишен от полагащото му се героизиране.

"Голяма лъжа е май свободата, брате! Детска работа не е ли тя, и каприз разглезеннаго человека, робът на думите? А животът е истина. От дълбокото.

Но без свобода животът не е тъй сладък, а все ся ти към сладкото накланяш, като муха на мед. Суета е и туй. На нежна младост мечтата. И туй суета сует. От славолюбие в това опасно дело влизаш, а също от лекомислие и самонадеяност.

Думаш си: "Аз съм голяма работа, мен не ще ма нивга уловят". Като игра на туй гледаш, револуциата игра ти ся види. А като та фанат и та изправят пред бесилото, душа ти ся свива в ужас. И си рекваш: Ах! Що сторих аз! Животът ми отиде!". Но късно вече, няма връщане назад. Тогаз ще речеш: "Споменавайте ма като йеродякон Игнатий". Или: "Ах, излагаха ма" ще речеш, като Общий. Аче после, като увиснеш на въжето, ти можеш биля в историята влезе.

Защото тъй ся

таз игра играй.

Като пясъчен часовник - обръща ся от едното в другото. И ти си ся хем излъгал, хем далече надхитрил. Защо неусетно суетата е в смелост преминала, а лекомислието в саможертва. И тъй между едното и другото преминава, трепти и ся колебай, като махало на часовник. Като увиснеш тъй под гредата, накъдето духне вятърът на случая, натам заминаваш и ти. Ако духне в едната посока, ти си един хаирсъз и обесник забравен. Ако духне в другата, ще та славят народите. Как ся случи. Ей туй н е най-мъчителното, че сичко е както ся случи. Няма справедливост, няма правда, дори на тая цена. И сичко е както ся случи. Но животът ти заминава, туй е сигурно. Кой може и само тоз да е.

А всякий ища да живей."

За герои обаче спокойно могат да бъдат обявени всички от екипа на продукцията, нагърбили се с нелеката задача да екранизират усложнения по своя характер роман на Милен Русков.

За самите актьори може би най-голямото

предизвикателство е езикът, с който трябва да боравят.

Всеки, който е чел книгата, е запознат със специфичния правопис, който е използвал авторът и който не се придържа към съвременните книжовни норми, а следва особеностите на възрожденската литература.

"Самата тя е доста разнородна и непоследователна и представлява нещо като първичен организиран хаос: един и същ човек пише едно и също нещо по два различни начина в рамките на една книга, а понякога и на един абзац. Литературата тогава е била силно либерално начинание и, общо взето, всеки си е имал собствено мнение по въпроса как трябва да изглеждат нещата, което при това е можело да се промени от сутринта до вечерта, да речем. Това е упорядъчено и в него е въведен известен ред - за улеснение на съвременния читател, - но не такъв строг ред, че да се изгуби духът на времето", пише в бележка под линия Русков.

По този въпрос Виктор Божинов е категоричен, че актьорите са положили много усилия и резултатът според него е автентичен.

Зрителите ще могат сами да оценят труда и отдадеността на целия екип още тази година. Снимките на филма приключват през ноември, като оттогава заглавието е в постпродукция.

Очаква се премиерата на "Възвишение" да се осъществи в края на 2017-а, като датата ще бъде обявена допълнително.

"Двадесет и седми Февруарий. Аааа! Туй не е живот! Много е студено, дърво и камък ся пука. Днес тръгваме от Котел и досега да съм ся отправил, ако не трябваше да чакам Асенча от Жеруня, моят другарин...

Та тъй при Димитра сме тръгнали да ся срещнем с него на тайное манастирско сборище, кое аз тука не мога каза, понеже ся поддържа в най-строга една тайна. Аче после ще зафащаме вече Делото".

Ето така със “зафащането” на двама мераклии започва всичко.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Ева Лонгория разкри тайната на щастливия брак
Ед Шийрън се извини на мениджъра на Манчестър
Бързи канелени кифлички (без втасване)
Николета събра най-близките за сватбата с Ники, а през 2011 г. се омъжи за Валери с пищна церемония и 200 гости
Учени създадоха пластмаса, която се разгражда в солена вода

Напишете дума/думи за търсене