За първи път във всяка актьорска категория има номиниран цветнокож.
Изглежда тази година филмовата академия си е взела поука след миналогодишния протест срещу наградите "Оскар" и е направила всичко възможно всеки да остане доволен. Вече няма причина пристижните отличия да бъдат наричани "бели" или "сексистки". Тазгодишните номинации дори успяха да разбият няколко дългогодишни рекорда.
7 са номинираните цветнокожи тази година. И макар числото да не е голямо, със сигурност значи много за академията. Това е първата година, в която има поне по един чернокож във всичките категории за актьори. Дензъл Уошингтън, Дев Пастел, Рут Нега, Виола Дейвис, Наоми Харис, Октавия Спенсър и Махершала Али успяха да завоюват справедливост за цветнокожите актьори.
Самата Виола Дейвис тази година се превърна и в най-номинираната чернокожа жена, а само три пъти е предлагана за статуетката. Бари Дженкинс ("Лунна светлина") пък е вторият цветнокож, който е включен едновременно в категориите за режисура и сценарий след Джон Синглетън с "Момчетата от квартала". А Дейв Пател е едва третият индиец, който получава номинация за "Оскар", в която и да е категория. Макар предишният му голям филм "Беднякът милионер" да спечели редица отличия, Пател така и не влезе в съревнованието за най-добър актьор.
Революция се случва и в техническите категории. Братфорд Янг (“Първи контакт”) е първият чернокож в историята на наградите "Оскар", номиниран в категорията за най-добра кинематография. А Джой Макмилън е единствената цветнокожа жена, която се състезава за монтаж.
Тази революция обаче струва номинациите на Том Ханкс, Хю Грант, Ейми Адамс и Анет Бенинг, а определяният като "най-добрия филм" на Скорсезе досега - "Мълчание", си издейства само една номинация
Цели 26 години отнема лентата на гениалния режисьор, а самият той го определя като "филма на живота си". Дори "Пасажери" извоюва повече номинации от проекта на Скорсезе.
Ако това не разклати вярата ви в киното така, както дълбоко измъченият свещеник Андрю Гарфилд в "Мълчание", нищо друго не би могло.
Тазгодишните оскари може да се каже, че са и тези, счупили най-много рекорди. Като започнем от Мерил Стрийп, която получи своята 20-а номинация, измествайки не кой да е, а себе си от първото място за най-отличавана от академията актриса. Ала Кевин О'Конъл няма нейния късмет. Той е номиниран за "Оскар" цели 21 пъти и не е печелил златната статуетка дори веднъж.
"Ла Ла Ленд" пък със своите 14 номинации предизвика истински фурор. Но това далеч не е единственият рекорд, който лентата подобри. Тя се превърна в едва втория мюзикъл, номиниран за най-добър филм след "Ах, този джаз" (1979), също така и е единственият, който се бори едновременно и в двете категории за звук, а екипът - Ай-Линг Лий и Милдрет Морган, се превръща в първото женско дуо, което се бори в категорията за едиторство на звука.
Предстои да разберем дали режисьорът на "Ла Ла Ленд" Деймиън Шазел ще се превърне и в най-младия режисьор, печелил престижната статуетка. Със своите 32 години той далеч не е най-младият номиниран в историята, тази чест е на Джон Синглет, който е едва на 24 години, когато влиза в битката с "Момчетата от квартала" през 1991 г., но губи от Джонатан Деми и "Мълчанието на агнетата".
23 години минаха, откакто "Кошмарът преди Коледа" се превърна в първия анимационен филм, номиниран за най-добри визуални ефекти. Тогава той загуби от "Джурасик парк". Тази година "Кубо" успя да постигне успеха на легендарната лента и е само въпрос на време да стане първият анимиран филм, спечелил "Оскар" за ефекти. Със своята номинация за най-добра оригинална песен за "Първи контакт" Томас Нюман вече има 14 битки зад гърба си, всички от тях загубени. Цялото семейство Нюмън пък (Алфред, Лионел, Емил, Томас, Дейвид и Ранди) вече има 90 номинации, повече от всяко друго семейство.
7 часа и 47 минути продължава "О Джей: Направено в Америка" е най-дългият документален филм, получавал някога номинация за "Оскар". А за първи път в историята на отличията категорията е изцяло доминирана от чернокожи режисори.
"Тана" пък е първата австралийска лента, която ще се бори за най-добър чуждоезичен проект.
"Оскар 2017" официално прости на Мел Гибсън. Минаха близо 20 години, откакто "Смело сърце" донесе на режисьора статуетка. След това Гибсън бе хванат на запис как прави антисемитски и женомразки коментари, а академията започна съзнателно да го пренебрегва оттогава. Дали номинацията е подтикната от оплакванията на Мел Гибсън, че отношението към него е нечестно, или не, никога няма да разберем.
Коментари (0)
Вашият коментар