"Кан просто обича скандалите" - така един от мениджърите на стрийминг платформата "Нетфликс" коментира последния спор, развихрил се на Френската Ривиера.
Филмовият фестивал в Кан е известен с постоянните си буйни дебати, а тазгодишното издание със сигурност не остана по-назад. Още преди събитието да е започнало, хората вече мъмреха неодобрително рекламната кампания та 70-ото юбилейно издание.
Всичко започна с използването на фотошоп върху младото тяло на Клаудия Кардинале. Актрисата бързо свали няколко сантиметра от обиколката на кръса си, след като известната й снимка, на която танцува върху покрива на сграда в Рим, бе "поправена" от професионалисти.
"Ако дори Клаудия Кардинале не може да е красива, без да бъде "барната", то имаме наистина сериозен проблем", избухнаха социалните мрежи. Организаторите, както често се прави в такива случаи, излязоха с изявление, което смело заявяваше, че в плаката няма абослютно нищо скандално.
"Какъв ви е проблемът", троснаха се те. Този скандал отшумя, бе последван от няколко по-малки, но това, което прикова вниманието на всички към Френската Ривиера, бе грандиозният спор за това имат ли място стрийминг платформите на фестивала, или не.
Оказа се, че двама от членовете на журито имат различни мнения относно този въпрос. Актьорът Уил Смит и режисьорът Педро Алмодовар, който е и президент на журито, превърнаха първата си пресконференция в гигантски спор.
За първи път тази година стрийминг платформите получиха място на фестивала. В Кан дори присъстваха представители на "Нетфликс", които гордо могат да се похвалят с цели два номинирани филма за "Златна палма". Всички си помислиха, че предстои нова ера в производството на кино.
Но популярната фраза Netflix’n’chill ("Нетфликс" и спокойствие") бързо се превърна в момент на Netflix’n’not-chill ("Нетфликс" и никакво спокойствие").
Изведнъж организаторите на филмовия фест решиха с лека ръка да отменят постигнатия напредък и въведоха ново правило - филмите, които се състезават за престижната награда, задължително да бъдат излъчени във френските кина. Правило, което стрийминг платформите не могат да спазят, тъй като техните продукти рядко, дори и въобще не получават какъвто и да било кинопоказ.
По време на пресконференцията на журито испанският режисьор и американският актьор се захапаха за гръкляните, докато останалите им колеги решиха да не вземат участие в скандала.
Алмодовар категорично заяви, че филмите на "Нетфликс" нямат никакъв шанс за спечелването на "Златна палма": "Лично аз смятам, че отличие като това не бива да се дава на лента, която не е била показвана на голям екран - заяви испанецът в стаята, пълна с журналисти от цял свят - Това със сигурност не означава, че не съм отворен и не се радвам на новите технологии или възможности, но докато съм жив, ще се боря да запазя хипнозата на големия екран за зрителите."
Смит, който създаде високобюджетния си филм Bright on the way за "Нетфликс", бе гласът на платформата в журито. Той моментално скочи на Алмодовар: "Имам три деца вкъщи - на 16, 18 и 24 години. Те ходят на кино поне два пъти в седмицата и едновременно с това гледат "Нетфликс". В дома ми платформата няма никакъв ефект върху това дали те ще отидат да гледат филм на кино, или не. "Нетфликс" не е нищо повече от допълнителна облага. Децата ми гледат проекти, които иначе няма как да видят. Това разшири разбирането им за киното в световен мащаб."
Изглежда, Смит спази плътно обещанието, което даде в интервю минути преди началото на пресконференцията: “Ще се постарая да изглеждам не толкова глупав, колкото в момента, в който пристигнах. Чакам момента, в който ще ударя по масата и ще кажа: "Не съм съгласен!" Нямам търпение да създам скандал сред журито"
След още няколко минути на прехвърляне на реплики журито продължи да отговаря на въпроси, отдалечени от наболялата тема. Но това далеч не бе краят на спора.
Мениджърите на "Нетфликс" бяха дълбоко обидени от решението на кинофестивала, а представителят на платформата Тед Сарандъс наля допълнително масло в огъня. На въпрос от журналисти, дали следващата година филми от стрийминг компанията ще бъдат представяни въпреки новия закон, той чисто, просто и ясно отговори с "Не".
По-късно обаче съжали за категоричния си отговор и допълни: "Е, не трябваше да казвам това. Няма да е толкова привлекателно за нас, определено, защото това ще наруши стратегията ни за фестивалите по целия свят."
Той дори с насмешка даде име на скандала L’Affaire de Netflix - ("Аферата Нетфликс") Наистина огромна "афера" в година, в която разочароващо липсват деца, разказващи нацистки шеги, звезди с хартиени торби върху главите си или каквото и да било истинско противоречие.
Скандално бе и отношението на френските журналисти на първото излъчване на Okja - един от филмите на "Нетфликс", който се състезава за "Златна палма".
Първоначални технически проблеми отложили началото му с 15 минути, а по-късно пресата, подтикната от развихрилия се скандал, освирквала лентата. След финалните кредити обаче, очевидно впечатлени, всички аплодирали филма поне 4 минути.
Поради същите тези технически неизправности голяма част от филмите, които е трябвало да бъдат излъчени същия ден, така и не видели голям екран.
Фестивалът в Кан бе маркиран и от няколко по-малки скандала. Червеният килим често е използван от звездите, за да изразят себе си и позицията си по различни въпроси. Според Вирджиния Улф "дрехите могат да променят възгледа ни за света и възгледа на света за нас". Но не така се случи на откриването на церемонията в Кан.
Министърът на културата и спорта на Израел Мири Реджев вървеше по килима в напълно обичайна рокля, която бе предназначена да отпразнува годишнината от обединението и освобождението на Йерусалим, като пейзажът на града беше отпечатан навсякъде.
Но както посочиха редица европейски вестници и много хора в туитър, желанието й не беше разбрано толкова добре от всички. Роклята, ушита от израелската дизайнерка Aвиад Арик Херман, включва Западната стена, Давидовата кула и Купола на скалата.
Това, което възмути толкова много всички, е фактът, че Йерусалим далеч не се смята за освободен нито от палестинците, нито от Организацията на обединените нации. Те смятат, че източната част на града е под окупацията на Израел.
Медиите нарекоха Реджев "колониална", "провокативна" и "безвкусна", а негативните реакции заваляха една след друга. В своя профил в туитър палестинката Шира Макин написа: "Роклята на Мири Реджев е готина и така нататък, но липсва едно малко нещо: 370-те хиляди палестинци, които живеят в "единния" Източен Йерусалим - 41% от населението му."
Виетнамката Лу На Кю също създаде скандал с необмислените си действия. Единствените плакати в Кан, които не бяха свързани с кино, всъщност рекламираха туризма във Виетнам. Страната, макар и една от най-предпочитаните дестинации от големите холивудски компании за евтино снимане, за първи път бе представена на филмовия фестивал. Но бившата посланичка по въпросите на туризма стигна прекалено далеч, като не просто направи реклама на родината си, но и сложи лицето си като на един от огромните билбордове. "Лу На Кю - новият глас на Виетнам" гласи трансперантът, който хвърли в шок целия екип от организатори. Оказва се, че никой не е знаел, че подобно нещо ще се появи по улиците на Кан.
Коментари (0)
Вашият коментар