С елегантност и перфектна визия се открои първата българска дама Десислава Радева редом до Мелания Тръмп и останалите президентски съпруги по време на срещата на НАТО в Брюксел преди дни. Безупречният тоалет от френска дантела в хармония от тъмносиньо и слонова кост, с който впечатли, е дело на дизайнерката Невена Николова. С професионализъм и талант българската моделиерка успява само за четири години да покори Лондон, където има ателие в централния квартал Найтсбридж.
Невена е завършила Скандинавска филология в Норвегия, владее четири езика и има музикален талант, но каквито и пътища да се отварят преди години пред нея, тя тръгва по този на своето призвание.
"Не създавам просто дрехи, а оръжия за силни жени с характер", споделя в интервю за "168 часа" дизайнерката.
- Невена, лично за Десислава Радева ли бе създаден впечатляващият поливалентен тоалет, с който тя блесна в Брюксел?
- Разбира се. Всички тоалети, които извън колекциите си създавам по индивидуални проекти, са уникални и абсолютно съобразени с личността. Дори и тоалетът да се основава на модел от колекция, го променям из основи с мисълта за конкретния човек. Така или иначе, не правя нищо стандартно и очаквано.
- Каква беше идеята за роклята на Радева?
- За роклята за Десислава Радева се водех и от идеята, че трябва да е етично адекватна и политически коректна и освен това да обслужи няколко различни ситуации в рамките на само един ден.
Не знаехме дали първата дама ще има време да се преоблече и затова заложихме на сигурната опция, че смяна на облеклото няма да има.
Такъв не беше случаят с Мелания Тръмп, която разполага с огромен екип от хора. Имам усещането, че рязката смяна на нейния тоалет не е била планирана. Беше някак особено да видим впезапно Мелания с вечерна черна и отворена на раменете дантелена рокля на следващите дневни снимки.
Но нека да дадем възможност на всеки сам да изтълкува ситуацията.
Естествено,
г-жа Радева трябваше да бъде себе си
- адекватна, красива, въздействаща. Но аз обмислях и абсолютно всичко останало. Тоалетът бе много точно композиран във всяко отношение - със стратегически преценена дължина и минимално показване на кожа.
Роклята бе доста чиста като обща визия, но въздействаща като естетика, включително със сложния си цвят. С първата дама говорихме дълго време и тествахме всякакви ситуации - карах я да сяда на различни височини, да става, да прави всичко, което може да й се наложи. Трябваше да съм сигурна, че тоалетът ще бъде непробиваем откъм уместност, приложимост и послание.
Винаги работя така. В този случай първата ни дама стана обект на огромно внимание и в крайна сметка тя представи България отлично.
Това бе моя кауза. Аз съм българка и само човек, който работи и живее навън, знае колко много повече трябва да се бори, за да прекрачи границите на нашата национална принадлежност.
- Ще работите ли и занапред с Десислава Радева?
- Така изглежда. С нея работата беше много интересна, защото тя е човек с висок интелект, ясно мнение и с подчертано уважение към другия. Тъй като както тя, така и аз тежим на мястото си, нямахме ситуации на неразбиране. Процесът вървеше гладко - тя ми се довери изцяло. Освен всичко
тя има осанката да изнесе моя дреха,
защото аз творя за силни жени с характер и присъствие. Достатъчно голям артист съм, за да си позволя лукса да избирам проектите си и да отказвам такива.
Направих роклята, защото г-жа Радева ме спечели с изключително достойното си поведение.
- Според вас кои от първите дами в Брюксел бяха подбрали по-небрежно тоалетите си?
- Добър въпрос. Те бяха доста различни. Лично аз много харесах Емине Ердоган, която независимо от строгия си вид имаше елегантно стоене. При нея имаше реверанс към дантелената култура на страните от този регион точно както постъпих и аз.
Моята лична оценка е, че Десислава Радева и тя бяха най-адекватни и категорични във вида си.
Кралица Матилда беше с много свежа и приятна рокля на снимката в двореца. Пролетна, цветна и светла. Бих направила друго рамо, защото тя има по-скоро тесни рамене спрямо долната част на фигурата и различна пропорция би отклонила вниманието от въпросното обстоятелство. Но това е единствената ми забележка по тази рокля.
Мелания Тръмп е много провокативен случай и винаги предизвиква бурни реакции с визията си. В един от случаите тя постъпи много етично и стратегически, слагайки тоалет на белгийски дизайнер.
За мен по-озадачаващ е изборът на триизмерното сако с много различни цветове и декорации. Не осъждам стила й в никакъв случай,
нейната визия е преднамерено ползвана сила
и аз категорично смятам, че трябва да бъде така.
Мойка Стропник, жената на словенския премиер, беше пример за фина и уместна елегантност с добро решение за цвят. Тоалетът на исландката Тора Маргрет Балдвинсдотир бе съвсем в сдържания стил на тяхната култура. Амели Дербодренгиен, съпругата на белгийския министър, бе много симпатична в своята кокетна бяла рокля - приятен и свеж избор, адекватен на прическата и фигурата й.
Най-коментирана без съмнение бе френската първа дама Брижит Макрон. Роклята й предизвика оправдано объркване и безброи коментари.
Не мисля, че бе уместна за събитието, най-малко, защото бе и черна, и най-вече по-къса от възприетата норма.
Що се отнася до марката, отново оценявам лоялността към една цяла френска институция. Все пак мисля, че пред критичния поглед на целия свят всяка публична личност трябва да проявява особено внимание към външния си вид.
Но със сигурност г-жа Макрон ще има и много бъдещи попадения, защото сме виждали демонстриран вкус от нейна страна.
Партньорът на премиера на Люксембург Готие Дестене стоеше много елегантно и с финес. Изборът на светлосиня- гълъбовосива вратовръзка отговаряше безупречно на дневната програма.
- Според "Дейли Телеграф" сте сред най-добрите моделиери на дантелени дрехи в света - редом до Dior, Armani, Chanel". Изкуство ли е работата с дантела?
- Най-трудното изкуство. Дантелата сама по себе си е продукт на много умове, на много ръце, на много мислещи артисти и процесът на нейното производство е много дълъг. Купувам я от фабрика с 200-годишна история, където съм много уважаван клиент и където
отдавна е оценено моето майсторство с дантелата.
Тя далеч не е само романтична, женствена и красива материя, а и предизвикателна, защото рисунакът й може да бъде много модерен. Наредена съм сред най-големите, защото отлично знам как да предам нейната магия.
- Тъй като дрехите могат да “говорят”, какво се опитвате да кажете с вашите облекла?
- Моите тоалети говорят за ниво и за качество във всички отношения. Стремя се към съвършенство без никакъв компромис. Последният е допустим само в човешките взаимоотношения. За мен дрехата не е просто парче плат, което покрива тялото, а много повече от това. А в моите ръце е абсолютно оръжие. Още когато съм имала кариера в други дисциплини, разбрах, че добре облеченият ум постига много повече.
Езикът на точната дреха е по-силен от всички думи.
Клиентите ми ме познават и знаят, че съм маниакално пристрастена към детайла и съвършенството. Ако имам дарба, дадена от Бог, съм длъжна да съм отговорна към нея.
Моето разбиране за дрехите е различно, отново подчертавам, че те са средство за изразяване, комуникация и са истинско изкуство. Дават невероятна мощ и сила, а този, който успява да я овладее, покорява невербално всички още в първата минута. Тъй като творя за нежната половина на човечеството, моите дрехи подчертават именно красивата женственост.
- Каква е цената, която сте платили, за да сте авторитет в света на модата?
- Много висока, защото това е истински бизнес, който не е финансиран от трети лица. Нито пък е бизнес с дълголетна история, както е при големите марки. Това е наш семеен бизнес на 16 години и в него ние сме изключително всеотдайни -
това е и призвание,
и страст.
Тъй като включва всички аспекти през дизайн, производство и т.н., работата в него е денонощна и продуктът е резултат на неуморния труд на цели два екипа.
Малцина могат да издържат на моя ритъм. Не е достатъчно да имаш талант. Без постоянство, дисциплина, трудолюбие и праволинейност не се постигат високи резултати. Животът ми действително е интересен, но и много уморителен.
Аз съм земен човек, което за някои хора е шокиращо. Мечтите ми са човешки и нормални. В момента това е да се върна към пианото и да науча френски език.
Знаете ли, освен всичко аз не рисувам роклите върху лист, а работя директно с материите и клиента си.
Рисувам дрехите в ума си.
Знам какво искам да постигна накрая и винаги общувам пълноценно с клиентите си, отворена към всички техни желания. От своя страна, те знаят, че не купуват просто дрехи, а изкуство, затова безрезервно ми се доверяват.
- Имате много изискани клиенти и близки до кралския двор.
- Да, така е. Колкото по-високо в обществото е един човек, толкова по-чисти са и човешките му качества. Била съм почетен гост в изключителни имения на членове на старата аристокрация във Великобритания и в някои дворци в Европа, а оценката на това ниво говори по-ясно от всичко останало. Но аз не категоризирам клиентите си по национална и класова принадлежност. За мен всяка личност е еднакво важна.
- С кои членове от вашето семейство работите?
- Моят брат, съпругата му и нашата майка, която в момента отново е в Лондон и клиентите тук много я ценят. Една малка част от времето тя е в България. Самата аз често пътувам. Изобщо всички сме отдадени на нашия продукт - да го създадеш, запазиш и изведеш до върха, е изключително сложна задача, но се надявам и занапред да успяваме.
- С лекота ли превзехте Лондон само за няколко години?
- Със сигурност лекота не е думата, която би могла да съпътства изобщо този бизнес. Много професионалисти коментират, че наистина за кратко време съм постигнала действително много. Обективно погледнато, е така, но за мен нито една от тези 4 години не е била нито кратка, нито лека В Лондон се установих, след като пътувах често до Париж заради тамошните ми ангажименти с частни клиенти и с марката за дантели, която ме намери след 2007 г.
А когато Кейт Мидълтън се ожени с роклята на Александър МакКуин, изработена от тяхна дантела, английската преса също ме забеляза и започнаха да пишат за мен.
Всичко се случи изключително закономерно и съвсем естествено отидох там, където има най-динамична и творческа среда за работа. В Лондон конкуренцията не просто е огромна, градът е безмилостен по върховете изобщо. Успехът и позицията ми тук впечатлява всички, но самата аз не се замислям, а просто вървя неотклонно по пътя си. Винаги слушам света и знам какво правя.
Коментари (0)
Вашият коментар