Не може всичко да е с червена звездичка, твърдят противниците.
Защитата: Оставете изкуството на мира и озаптете Сузанита и Гери Никол
Поредната промяна в учебната програма отново предизвика война между учители и родители. Единственото произведение от Джовани Бокачо, което се изучава в българските училища, "Декамерон", скочи от 10 в 8 клас и предизвика вълна от недоволство.
Учени и родители, поведени от председателя на фондация "ТАНГРА ТанНакРа" Петко Колев, започнаха подписка срещу това толкова малки деца да изучават труд с "порнографско съдържание". Изявлението гласи, че това е "грубо посегателство срещу психиката на детето и подлежат на съдебно преследване онези, които са допуснали това произведение да бъде предмет на изучаване в средното българско училище".
Самият Петко Колев коментира: "Ученици в 8-и клас, част от които нямат навършени 14 г., не мислим, че са подходяща публика за изучаване на това произведение. Не можем да слагаме червени звездички в една книга."
Много са хората, които откриват еротични нотки в страниците на произведението. Една от сцените, включена и в примерите към подписката, звучи така:
"Кумът Пиетро поел свещта и обещал да изпълни заръката. Тогава дон Джани заповядал на кумицата да се съблече и да застане на четири крака, както стоят кобилите. След което припомнил и на нея да не продумва ни думица, каквото и да става. Той започнал да опипва лицето и главата и рекъл: "Нека тази глава стане хубава конска глава", после косата "нека стане хубава конска грива", след това опипал гърдите й и когато остановил, че те са твърди и налети, а един неканен гост изведнъж се пробудил и надигнал, свещенникът казал: Нека това стане хубава конска гръд. Той изговорил същите слова за гърба, корема, задника, бедрата и нозете й. Най-накрая, когато дошло време да постави и опашката, свещеникът надигнал ризата, хванал в ръка съдилото, с което разсаждал хора и като го напъхал на часа в междата, служеща за тая работа изрекъл: "Е нека това да се превърне в хубава конска опашка".
За скандален се смята и следният пасаж: "Отче мой, щом аз нося пъкъла у себе си, извършете това, което ви е угодно!" Рустико възкликнал: “Бъди благословена, дъще моя! Щом е така, хайде да го вкараме там, ама така, че после да ме остави на мира!" След тия думи той повел момичето към една постеля и показал какво трябва да направят, за да тикнат в затвора това проклето от бога същество. Девойката, която никога преди не била вкарвала никакъв дявол в пъкъла, отначало усетила лека болка, поради което казала на Рустико: “Отче, този дявол трябва наистина да е много лош, същински враг господен, щом не друг, а самият пъкъл изпитва болка, когато го напъхват в него!" Рустико я успокоил: “Дъще, всеки път няма да е така, не се тревожи". А за да не се случи подобно нещо, те го вкарали шест пъти и така му избили всякаква гордост от главата, че той се укротил на драго сърце."
Определението на
"Декамерон" като порнография веднага възбуди недоволството на обществото. "Можете да познаете, че някой не е чел "Декамерон" на Бокачо, ако твърди, че е едва ли не е порнография", написа Емил Джасим в своя фейсбук профил.
Според другата страна в спора съвременните деца живеят в едно ново време - това на масмедиите, и подобни завоалирани думи по никакъв начин не могат да им повлияят.
Това, което може да се случи е, децата да не разберат напълно моралните учения в творбата на Бокачо. Тя е трудна за възприемане дори в десети клас.
Пред "168 часа" сексологът доц. д-р Румен Бостанджиев обясни, че децата са достатъчно умни да разберат хуманистичния патос на твореца:
"Безспорен факт е, че изкуството въздейства много по-мощно от всякакви морални проповеди, тъй като то представя автентичния живот през призмата на естетическото преживяване - казва той. - В този смисъл то е способно да изгради здрави морални устои дори и когато критично рисува нелицеприятните страни на живота.
Важно е не само какво се представя в дадено произведение, а как то се представя, какви са ключовите нравствени послания и как те се разчитат.
Днешните осмокласници са достатъчно интелигентни, за да разберат хуманистичния патос на Бокачо, особено ако са вещо водени от своите учители.
Именно хуманизмът е универсалният нравствен код на съвременния човек, а той още от Ренесанса е във война с религиозното лицемерие и църковната догма. Аз също съм родител на осмокласничка и професионално съм ангажиран с нравственото образование, което нашите деца получават в училище. Нека сме наясно обаче, че това не става с пуритански забрани и политически закани, а със системна образователна работа, насочена към изграждане на етична чувствителност и способност за самостоятелни морални избори у подрастващите."
В учебната програма всъщност е включено не цялото произведение, а части от него, специално подбрани за учениците. За някои експерти скандалът е добре дошъл. Те твърдят, че това може да накара осмокласниците, подтикнати от любопитство, да прочетат цялата творба, а после може и да се разочароват, защото няма да открият никаква еротика в нея.
"Интересно как световен литературен шедьовър се превръща в "порнография" само защото ще се изучава не в десети, а в осми клас. - казва пред "168 часа" доц. д-р Румен Бостанджиев. - В наказателното ни право производството и разпространението на материали с "порнографско съдържание" е престъпление.
Ако приемем "Декамерон" за порнография, то Бокачо трябва да оглави дълга съдебна процесия, следван от цялото ни образователно министерство и гилдията на учителите по литература."
Според сексолога, подобно литературно произведение няма как да навреди на подрастващото поколение:
"Хипотезата, че материали, които открито представят отношенията между мъжа и жената, могат да имат негативен ефект, възниква в съвременния свят още през шестдесетте години.
Тогава сенатът в САЩ възлага на екип от най-изтъкнати експерти в областта на психологията, педагогиката и социологията да проведе мащабно научно проучване за ефекта на материалите с открито сексуално съдържание (sexually explicit materials).
Резултатите категорично са отхвърлили хипотезата за "вредно въздействие". Установено е било обаче, че при хора с определени психопатологични характеристики тези материали могат да породят напрежение, което те прикриват чрез агресивни свръх морални претенции спрямо другите."
Учителите обаче откриха друг проблем - не с това, че децата ще четат "Декамерон", а това, че заради постоянния си достъп до интернет и телевизия непрестанно са заливани от образи като Сузанита и Гери Никол, вместо да се интересуват от историята на света.
Представителят на партията "Глас народен" Венци Мицов също се възмущава именно от този казус:
"АзисТ не е порно. Но Бокачо е порно. Питам се аз - ако Бокачо е порно, порно ли е и Джефри Чосър (облякъл в рими новелите на Бокачо в своите "Кентърбърийски разкази"). Порно ли е Франсоа Рабле? Порно ли е "Сатирикон" на Петроний? Порно ли е "Голата маха" на Гоя? А порно ли е? "Закуска на тревата" на Мане? А порно ли са филмите на Пазолини, на Фасбиндер, на Марко Ферери, на Бунюел? Порно ли е сцената, в която ръка опипва женска гръд във филма "Андалузкото куче"?"
В целият този скандал доц. д-р Румен Бостанджиев открива задни цели:
"Общото със Средновековието е употребата на моралния дебат за политически цели. Както разбираме от медиите, цялата шумотевица е подхваната от г-н Петко Колев, който не просто е "един възмутен родител", а е председател на фондация с националистическа насоченост. От изявленията му става ясно, че основната цел е искането на политически оставки, за което той е готов "да се бори докрай", включително и чрез стигане до съда. Когато в нравствената дискусия се намесят политически искания и заплахи със съд, става ясно, че заиграването с Бокачо е поредното популистко-пуританско, активно мероприятие на националистическия лагер.
В същия стил преди години председателката на асоциацията на футболните фенове Елена Ваташка (водеща в една от листите на националистите) започна предизборната си кампания със сезиране на главния прокурор за "развратния характер" на програмата по здравно и сексуално образование - "Азбука за теб и мен". Основанието бе, че в тази програма се изразява толерантно отношение към хората със сексуални различия."
Коментари (0)
Вашият коментар