"Гори за "Матилда". Една любов от отминали царски времена разпали истински пожар в Русия повече от век по-късно. Историческата драма "Матилда" на режисьора Алексей Учител стана повод за екстремен епизод от войната в руската култура.
Срещу кинотвореца, чийто филм "Край" беше номиниран за "Оскар" за чуждоезичен филм през 2010 г., бяха отправени множество смъртни заплахи от религиозната група "Християнска държава - Света Русия". Имаше опити да бъде подпалено студиото му, а в наказателна акция изгоря колата на неговия адвокат в Москва. Гърмяха сериозни предупреждения, че ще да бъдат изгаряни цели кина, в които на големия екран се вихри в скандален любовен танц балерината Матилда Кшесинская заедно с бъдещия император Николай II.
Политици, общественици и обикновени граждани също скочиха срещу филма, но на фона на многото врагове лентата има и своите защитници - над 40 влиятелни руски кинематографисти се обърнаха с отворено писмо в подкрепа на творбата на Алексей Учител. Критиците й обаче са сигурни, че лентата осквернява лика на руския владетел и светец.
Истерията действително изплаши мнозина, в последния момент бяха отказани тв реклами и няколко киносалона казват "не" на "Матилда", но губят - най-обсъжданият филм триумфира с рекордни предварителни продажби на билети.
"Нито един филм не е носил такива приходи преди излизането си на екран - сподели шефът на компанията разпространител на лентата Алексей Рязанцев. - И продължава да се представя много добре, като в почивните дни го гледаха над 1 млн. души."
Така атаките на враговете на продукцията се обърнаха срещу самите тях и вместо да сразят драмата, те я коронясаха.
Голямата загуба остава и за най-яростния противник и пълководец в кръстоносния поход срещу "Матилда" - депутатката от Държавната дума Наталия Поклонская.
Работата по филма започва през 2014 г. и не е никаква тайна за обществеността. Всичко върви по мед и масло до излизането на първия трейлър. Еротичните сцени са тези, които "отварят Кутията на Пандора".
Те провокират възмущението на Наталия Поклонская, според която царят, който е свален от власт по времето на Октомврийската революция от 1917 г. и убит от болшевиките, а после канонизиран за светец от Руската православна църква, е представен по "недостоен начин".
Бившата прокурорка от полуостров Крим размаха назидателно пръст и се впусна в страстна кампания за забраняването на историческата драма - събира подписи, ангажира всевъзможни експерти и подава жалби в прокуратурата за обида на царска персона и "накърняване на религиозните чувства". И двете обвинения са отхвърлени.
Накрая Държавната Дума, чиито членове изгледаха "Матилда" при закрити врата, отсъдиха, че няма повод филмът да бъде спрян.
Преди това обаче бе възпламенен гневът на "Християнска държава - Света Русия" начело с основателя й Александър Калинин. Именно членовете на организацията бяха готови да изгорят всичко, за да "защитят честта на царя". На 4 септември, няколко дни преди предпремиерното представление на лентата в Екатеринбург,
малък бус се врязва в киното и то изгаря до основи. Шофьорът подпалвач по-късно обяснява, че искал да изрази протеста си срещу филма. Според режисьора Алексей Учител зловещите християнски пазители на морала са екстремисти.
Последват арести на членове на "Християнска държава - Света Русия" - определяни за православни екстремисти-фундаменталисти. Самата организация е забранена. По време на обиските в дома на единия от задържаните са намерени лепенки с призива "Гори за "Матилда". Самият Калинин е разследван за палежа на автомобила на адвоката на режисьора.
В опит да се дистанцира от скандала, Полонская заяви, че лично е поискала арестуването на Калинин.
Филмът е критикуван от много представители на църквата, включително и от архимандрит Тихон - влиятелният игумен на московския Сретенски манастир, който според непотвърдени слухове е смятан за личен изповедник на президента Владимир Путин. Тихон коментира, че е чел сценария за "Матилда" и определя трейлъра за филма като "малоумен". Той обаче твърдо отрича църквата да се бори за забраняването на филма.
Немалко културни творци обвиниха Руската православна църква за това, че не се е разграничила от заплахите на самозваните пазители на вярата.
"Разбира се, че трябва да се уважава художествената свобода на режисьора - каза говорителят на Руската православна църква Вахтанг Кипшидзе. - Същевременно обаче трябва да се респектират и чувствата на хората, които са засегнати".
Сред основните обвинения към лентата е и това, че актьорът в ролята на Николай II - Ларс Айдингер, както и този, който се преобразява пред камерата като неговия психиатър, са от германски произход. В образа на обаятелната балерина Матилда Кшесинская се изявява полската актриса Михалина Олшанска.
Алексей Учител не подозира каква ярост ще отприщи, когато решава да заснеме филм, който освен всичко се базира на дневниците на Кшесинская. В същото време фактът за връзката между нея и Николай II, тогава все още велик княз, в действителност не се оспорва от историците.
За заснемането на продукцията не се щадят средства, като бюджетът е внушителен и рекорден за съвременното руско кино - 25 милиона долара.
Изгражда се мащабна историческа реконструкция - на църквата “Успенский собор”, както и на интериора на един от вагоните на Императорската железопътна композиция. За ушиването на близо 5000 костюма за лентата са употребени 17 тона платове и тъкани. Снимачният процес протича в Мариинския театър, в Екатерининския, Александровския и Юсуповския дворец.
Действието се развива още преди Николай II да седне на трона - в младостта на един пленителен бъдещ владетел и една красива световноизвестна балерина. Тя е царица на императорските театри и истинска прелъстителка, на която почти никой не може да устои. Престолонаследникът лесно става жертва на нейния чар, както тя попада в плен на негово излъчване. Двамата не могат да потушат огъня, който се разгаря помежду им и заплашва да ги изпепели. Романтичните им отношения са обречени да приключат бързо. Влюбеният мъж осъзнава, че вече няма свободата да избира кого да обича, когато се прощава с баща си - император Александър III. След неговата смърт и преди да приключи официалният период на траур, неговата вдовица вече е уредила брака на сина си с принцеса Аликс фон Хесен-Дармщат. Вечната любов е разпоредена, а другата ще се превърне в легенда сред разкоша на смайващите естествени декори на Санкт Петербург. Царят съумява да установи власт над чувствата си.
Николай II остава до края на дните си до жената, която приема името Александра Фьодоровна и с която години по-късно ще посрещнат една жестока смърт заедно.
След събитията от 1917 г. Кшесинская напуска Русия, а през 1925 г. сменя вярата си от католическа на православно християнска с приемно име Мария. Доживява почти до 100 години.
"Матилда" ще бъде прожектирана в рамките на "Киномания 2017" на 18 ноември в зала 1 на НДК, както и на 19, 24, 26 и 30 ноември последователно в "Одеон", Дом на киното, G8 и Euro Cinema.
Коментари (0)
Вашият коментар