Преди 12 години холивудската звезда Кейт Уинслет получава неустоимото предложение да се снима във филма на Уди Алън "Мач Пойнт" (Match Point). Актрисата осъзнава, че това е рядък шанс и веднага казва "да", но после осъзнава, че няма да се справи. В онзи момент синът й Джо е само на девет месеца и тя преценява, че е невъзможно да го пренебрегне.
Така прогонва птичето, което каца на нейното рамо. Факт е, че с изпълненията си в ленти на прочутия режисьор редица забележителни актриси си спечелват най-престижната статуетка в киното през годините, но Уинслет няма за какво да съжалява.
Ето че 12 години по-късно, след много други нейни ярки роли и един завоюван "Оскар" за "Четецът" тя блести в новия филм на Уди Алън "Въртележката" (Wonder Wheel).
И не само. Според американската критика играта на Уинслет и зашеметяващата визуална картина, поетично заснета от отличения с три награди "Оскар" за операторското майсторство Виторио Стораро, са
двете основни и дори единствени преимущества на "Въртележката".
Работният ритъм на забележителния режисьор е строго установен и от 1981 г. насам той прави по един филм на година. Според мнозина късните му продукции сякаш са съпроводени от усещането, че е на автопилот. Режисьорът се придържа към теми и динамика, които не нарушават зоната му на комфорт и той се вихри на позната територия, коментира Бенджамин Лий от The Guardian.
Според критика подобно на героинята на Уинслет и Алън е останал в миналото и новият му филм е
натрапчиво напомняне за неговото настояще.
В него за разлика от по-дълбоките драми на режисьора липсва прозрение и остроумие, които да го отличат, и в крайна сметка остава една огромна, екзистенциална безсмисленост.
Дали пък един от най-ярките кинотворци не се лута в търсене на необходимото вдъхновение?
Всеки киноман и обикновен зрител обаче има право на различно мнение и възможност да остане впечатлен от лентата.
Историята засяга съдбите на четирима души, чиито животи са преплетени в суматохата около увеселителния парк в Кони Айлънд през 50-те години на ХХ век.
Героинята на Уинслет е емоционално нестабилна бивша актриса на име Джини, която работи като сервитьорка в ресторант за миди и мрази всеки час, прекаран там. Нейният блян да бъде кинозвезда отдавна е затрупан под ежедневното неудовлетворение и ненавист към настоящето. Тя е омъжена за недодялания оператор на въртележка Хъмпти, изигран от Джим Белуши.
Под носа на съпруга си Джини върти извънбрачна афера с нахъсания красавец Мики, който се труди като спасител на плажа и мечтае да стане драматург. В неговата роля се изявява звездата Джъстин Тимбърлейк.
Този триъгълник се трансформира в четириъгълник с пристигането на Каролина, отдавна отчуждената дъщеря на Хъмпти, в чийто образ се превъплъщава Джуно Темпъл. Младото момиче намира скривалище в апартамента на баща си, защото е преследвана от гангстери. Каролина е избягала от своя съпруг мафиот и бързо грабва мъжкото внимание на Мики.
С нейното нахлуване в колоритния свят на лунапарка с останалите попадат във въртележка от страст, насилие и измяна.
Според Бенджамин Лий пред камерата Белуши преиграва, Тимбърлейк сякаш за първи път се изявява в амплоато на актьор, а Темпъл се справя по-добре, но е съкрушена с плоска роля - повтарящ се персонаж от филмите на Алън - младата жена, която се нуждае от по-възрастен мъж, за да я спаси.
Единствено Кейт Уинслет успява да постигне дълбочина в изпълнението си на Джини, макар героинята да е сравнявана с тази на Кейт Бланшет в "Син жасмин", а играта й на моменти да е далеч по-подходяща за Бродуей.
Звездата от "Титаник" обаче доставя по-мек и меланхоличен образ на жената, измъчвана от постоянното тревожно безпокойство и нервно поглъщане на алкохол, в който да дави ту тъгата, ту яростта по спомена за младостта.
Самата Уинслет описва Джини, като я сравнява с грохнал автомобил: "Тя е в постоянно състояние на разпадане".
Актрисата съумява да преобрази болезнената алкохолна карикатура като я инжектира с величествена тъга.
По време на снимките режисьорът прекъсва едно от по-ранните изпълнения на Уинслет в ролята, доближава се до нея, поглежда я в очите и казва: "Твърде актьорско". Тя веднага реагира: "ОК. Какво да направя?", а режисьорът отвръща: "Ти знаеш. Не прави нищо. Направи го по-добре."
Докато се труди на снимачната площадка на "Въртележката", актрисата има и проблеми със съня, които решава с йога. Тя просто не може да спи, защото се страхува, че няма да й остане достатъчно време за нищо или ще се успи, и често се буди посред нощ. Това и се случва за първи път след "Титаник".
"Единствения друг път, когато съм имала странни нощни преживявания заради работата, беше по време на "Титаник". Сънувах, че спалнята ми се наводнява. Ставах насън от леглото и вдигах всичко от пода, за да не се намокри. В един момент се събудих, осъзнах какво правя. И все пак вдигнах всичките си обувки от пода", споделя Уинслет пред Variety.
За награда е достойна и работата по филма на възхитителния кинооператор Виторио Стораро, който приковава с фантастична естетика и внимание към всяка сцена.
Професионализмът му пролича и в предпоследния филм на Уди Алън - Cafe Society. Така благодарение на усета и уменията на Стораро цялостната филмова картина на най-новата лента на режисьора се сервира като истинско
визуално удоволствие за сетивата.
"Въртележката" определено заслужава внимание. Филмът ще бъде прожектиран на 17 декември в зала 1 на НДК в специална вечер от "Киномания", в която ще последва и показване на новата лента на визионера Гийермо дел Торо "Формата на водата".
Коментари (0)
Вашият коментар