Намериха ли доказателство, че “Спасителят на света” е фалшификат?

Картината, продадена на търга на “Кристис”, е различна от тази, изложена в Лондон преди години.

След като официално бе призната за оригинал на Леонардо да Винчи, "Спасителят на света" разбуни изкуствоведите. Истински ли е или не? През 1958 г. картината е купена за смешната сума от 45 британски лири, защото се смята за творба на ученик на гения. Преди няколко месеца саудитски принц даде немислимите преди 450 милиона долара, превръщайки я в най-скъпата картина в света. Но може и да се е излъгал.

Експерти решили да сравнят снимките на картината, която през 2011 г. е изложена в Националната галерия на Лондон, с тези, която купува принцът. И изненадата от разликата не остава скрита. Дали докато "Кристис" са продавали "Спасителят на света", боята по нея още не е била изсъхнала?

Откривателят на разликите е д-р Мартин Прахер, немски преподавател по история на технологиите в изкуството, който веднага алармира директора на "Артуоч Великобритания" (организация, която се бори за по-добри практики при реставрация и консервация на произведения на изкуството) Майкъл Дейли.

На снимките ясно се виждат разликите в, гънките на лявото рамо на Спасителя, в къдриците му и в цвета на самата картина.

"Картината на Леонардо за $450 милиона не е толкова откритие, колкото недовършена работа – каза д-р Прахер. – Никога не би ми хрумнало, че ще продължат да я рисуват, след като вече е била официално показана в изложбата "Леонардо" и изображението й е влязло в архивите и в историческите книги", допълва експертът и прави може би най-фрапиращото заключение за най-скъпата творба в света:

"Това означава, че картината, продадена миналия месец, не е същата като онази, обявена за работа на Леонардо от Националната галерия." Други експерти нямат толкова крайно мнение за "Спасителят на света", колкото Мартин Прахер.

"Имало е и допълнително почистване и ретуширане след автентификацията – и това не е добре, защото творбата се е отдалечила още повече от оригиналния си вид", казват те, давайки вратичка на "Кристис" да се измъкнат от напечената ситуация. Според техен говорител Диана Модестини - реставраторката, която е работила по картината, преди да бъде изложена в Националната галерия, - е извършила някои допълнителни дейности, преди "Спасителят на света" да бъде изтъргувана за рекордната сума пари.

И въпреки че някои от най-изтъкнатите експерти потвърдиха авторството на Да Винчи, д-р Мартин Прахер отново успя да разбуни духовете със своето откритие, което е видимо дори и за простото око.

Историята разкрива, че Леонардо рисува картината около 1500 г. за самия Луи XII. Повече от сто години тя остава собственост на френското кралско семейство и е част от зестрата на принцеса Анриет-Мария дьо Бурбон за брака й с английския крал Чарлз I.

Това продължава до 1763 г., когато платното изчезва безследно. Носят се слухове, че е използвано за покриване на дълг, равняващ се на 30 лири. Едва 150 години по-късно се появява в колекцията на известния сър Фредерик Кук. Предложена е на търг за първи път през 1958 г. от аукционна къща “Сотбис”, а специалистите я определят за дело на ученика на Леонардо.

Болтрафио. Затова, както и заради факта, че платното е в доста лошо състояние, е продадено едва за 45 лири.

Следите на картината се губят до 2005 г., когато тя отново се появява на публичен търг и е купена за 10 хиляди долара от консорциум на арттърговци.

Сред тях е изкуствоведът Робер Симон, който е специалист по старите майстори. Именно той повдига въпроса дали картината не е дело на самия Леонардо.

Симон е ужасен от предишните опити за реставрация на картината, които напълно са променили облика й и затова тя е заприличала на копие. Реставрацията отнема няколко години и е причината за борбата платното да бъде признато за дело на Да Винчи.

Някои специалисти категорично отхвърлят това твърдение, подчертавайки, че се създава лъжа, за да се надуе цената на едно не чак толкова специално платно. Едва през 2011 г. картината официално е обявена за рисувана от Леонардо и е част от специална изложба, посветена на художника в Лондонската национална галерия.

“Спасителят на света” е купена на частен търг от известния швейцарски артдилър Ив Бовие за 80 милиона долара. Само няколко месеца по-късно той я препродава на руския олигарх Дмитрий Риболовлев, който я задържа едва 3 години и отново я пуска на търг. Първоначалните очаквания са за сума около 100 милиона долара.

Наддаването все пак започва от 70 милиона, но само за 19 минути достига феноменалните 450 милиона. Купувачът обаче предпочита да запази анонимност. Таблоиди коментираха, че дори тази печалба едва ли е голяма за Риболовлев, който стана световноизвестен като мъжа с най-скъп развод. След 6-годишно бракоразводно дело бившата му съпруга получи $4,5 милиарда. След огромния шум, който предизвика продажбата на картината, отново се появиха мнения, че в случая става дума за много добър маркетинг, представил средно като стойност платно за дело на един от най-великите художници.

Специалистът по история на изкуството Джак Франк е категоричен, че “Спасителят на света” не може да е дело на гения – на негов ученик може би, но не и на самия Да Винчи. Франк е категоричен, че специфичната техника на Леонардо не е забележима във всички части на платното, а едва на няколко места в картината.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Психоневроимунология, или когато мислите лекуват и разболяват
Мощно слънчево изригване ще причини геомагнитни бури през уикенда
Гуардиола обясни коментара си: С пръста си искам да се нараня
Последен шанс за награда за Григор Димитров
В деня преди края Ламбо хапва сандвич и вика сина си Владо

Напишете дума/думи за търсене