Светът разбра: операта не е нафталин

Питър Матеи като Фигаро, Джейс Ди Донато като Розина и Хуан Диего Флорес като граф Алмавива - снимка от премиерата на "Севилският бръснар" в Метрополитен опера през 2006 г.

Сезонът мина изцяло онлайн

Ако максимата “Всяко зло за добро” може да бъде уместна за сегашната ситуация, тя най-идеално пасва на случващото се с оперно-балетните театри. Те затвориха навсякъде по света, а някои дори обявиха, че отменят всички представления до края на сезона.

Но в същото време всеки оперен театър, в който са мислили рационално навремето и са заснели спектаклите си, пусна онлайн безплатно безценни видеозаписи.

Които буквално подлудиха почитателите на оперното и балетното изкуство, правейки избора какво точно кога да гледат много труден.

Като от рога на изобилието изведнъж върху публиката се изляха знакови спектакли, които иначе на пазара се продават като дивидита за минимум 30-40 долара.

Първи реагираха по този начин от Метрополитен опера. Още на 16 март на сайта на операта започна специална програма за онлайн излъчване, и то на заснети в HD формат спектакли от последните десетина години. Началото бе поставено с отличения с наградата EMI видеозапис на “Кармен” с Елина Гаранча и Роберто Аланя, заснет преди две години. Последваха “Евгений Онегин” с Рене Флеминг и вече покойния Дмитрий Хворостовски, ред спектакли със звездата Анна Нетребко. Втората седмица бе посветена на Вагнер, а в момента вървят “Севилският бръснар”, “Диалогът на кармелитките” и др.

Това, което отличава най-богатия в света оперен театър от останалите, е, че неговите излъчвания не са точно live stream. Те започват в 19,30 часа местно време, но файлът може да се отваря от потребителя по всяко време в следващите 24 часа, докато не почне следващият спектакъл.

При това потребителят може да оставя на пауза видеото и може при следващото влизане в сайта да продължи оттам, където е прекъснал. Има възможност да избира субтитри на различни езици.

С ден разлика инициативата бе подета от лондонската Кралска опера. Само че тя не излъчва спектакли всеки ден, а по три-четири пъти седмично. Започна със симфоничната поема на Прокофиев “Петя и вълкът”. Ковънт гардън излъчва live stream, което малко ограничава гледането, тъй като е в точно определен час.

Макар да не разполага с техните технически възможности, Софийската опера и балет също започна да излъчва онлайн, при това първото беше ден преди Метрополитен опера да започне – на 15 март. Тогава бе пуснат заснетият на хълма Царевец спектакъл на историческата опера на Маестро Георги Атанасов “Борислав”. След една седмица започна цяла програма с “Джоконда” с Гена Димитрова, записана през 1998 г., както и с някои балетни постановки, например със заснетия при гостуването на Кимин Ким в началото на годината спектакъл на “Баядерка”. В същото време директорът на операта акад. Пламен Карталов каза, че съвместно с БНТ се преглежда какво може да се извади от архивите от заснети през годините спектакли.

Досега Софийската опера излъчи 8 спектакъла, които са събрали общо 150 хиляди гледания. Те се излъчват във фейсбук канала на операта, а от миналата седмица - и на сайта на Софийската опера и балет и в специален youtube канал.

Тази седмица има “Жизел” с Марта Петкова и Емил Йорданов, “Дон Кихот” със звездите на Болшой театър Иван Василиев и Екатерина Кирсанова и запис на “Атила” от Верди.

За съжаление, часът на излъчванията в София съвпада с тези на Болшой театър, които започват в 19 часа московско време, което е точно 17 часа българско.

Седем излъчвания на Софийската опера и балет са били гледани от 150 хиляди зрители.
Седем излъчвания на Софийската опера и балет са били гледани от 150 хиляди зрители.

Онлайн сезонът на Болшой театър започна две седмици след началото на софийския, но и по принцип забранителните мерки в Русия леко закъсняха в сравнение с тези в Европа.

Естествено, в Москва избраха да започнат с балет – “Лебедово езеро”, заснет преди няколко години, с участието на Светлана Захарова и Денис Родкин в главните роли. В повечето случаи става въпрос за спектакли, заснети по договор с френската продуцентска компания “Бел Ер”.

В последните дни към онлайн излъчванията се присъединиха и Парижката национална опера, Виенската държавна опера, Пермският театър за опера и балет и още ред други.

Интересът засега надминава всички очаквания. На Метрополитен опера ѝ се наложи да премести платформата за онлайн излъчвания на отделен сайт, тъй като се получи претоварване и много хора по света не можеха изобщо да влязат в сайта, който не е разчетен за такава масовост.

Лондонската кралска опера по традиция от предишни излъчвания онлайн пуска встрани от екрана чат в реално време, в който всеки зрител може да напише какво мисли. И който дава безценна представа как публиката възприема оперните спектакли.

Общо взето, ентусиазмът е голям и ако се съди по реакциите, целта да се привлече допълнителна публика е почти постигната. Хората споделят, че са възхитени от музикалното изпълнение и от актьорската игра.

По време на излъчване на “Кармен” от Лондон за кратко субтитрите на английски прекъснаха по технически причини. Тогава потребител от Франция се зае да пише в чата какво точно се пее, тъй като “Кармен” се изпълнява с оригиналния текст на френски. Заради което бе залят от хиляди въздушни сърчица и целувки.

Известната българска преводачка от немски и журналист Жанина Драгостинова, която живее във Виена, пък сподели във фейсбук, че е буквално обсебена от онлайн сезона на Метрополитен опера и гледа без изключение всичко. “За първи път разбрах, че операта всъщност не е само нафталин и пудра”, написа тя.

Най-богатият в света оперен театър всъщност има определена традиция в излъчването на спектаклите си, които се заснемат с първокласна видео- и аудиотехника и от 8 години насам се излъчват по кината в цял свят. До миналата година това се правеше и в България. В началото софийските, пловдивските и варненските меломани бяха възмутени от мисълта, че трябва да ходят в мола, за да гледат опера и балет, но постепенно свикнаха с тази мисъл и дори взе да им харесва. При прожекциите на “Травиата” от Ню Йорк със Соня Йончева имаше даже правостоящи и много хора, останали извън залата. Същото се случи и при излъчването на “Дама пика” от Ковънт гардън миналия сезон с участието на Владимир Стоянов.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Внимавайте какви снимки качвате в интернет. Издават много за вас
Ретроградни планети 2025 година
Най-големият подарък, който родителят може да даде на детето си
Жената котка: Никога не съм си правила пластични операции
Боровинките забавят стареенето и предпазват от рак на дебелото черво

Напишете дума/думи за търсене