17-годишен ученик от САЩ създаде най-популярния сайт за COVID-19

АВИ ШИФМАН Снимка: Инстаграм от профила на Ави Шифман

Тийнейджърът се отказа от милиони

В пандемията хората постоянно четат новини за броя на заразените и умрелите, но им е трудно да проверяват информацията, за да разберат реалната ситуация, защото числата от различните източници са различни. Проблемът е частично решен от американския вундеркинд Ави Шифман. Той разработи услугата Ncov2019.live, която показва в реално време точни данни за разпространението на коронавируса по цялата планета. Само за няколко месеца проектът му стана толкова популярен, че рекламодателите бомбардираха младежа с оферти за сътрудничество. Той обаче отказа неочаквано предложените милиони, пише руският информационен сайт Lenta.ru.

„Видях вируса да се разпространява. Той проникна навсякъде“, сподели тийнейджърът с репортери аргумента си за своето уебначинание. Купил маски, но дори родителите му не оценили този жест. „Ави избяга от втория етаж с широко отворени очи и извика нещо като: „Още 500 случая!“ Просто кимнах и казах, че е някъде, а не наблизо“, сподели майката на самоукия програмист.

Ави започва да се занимава с програмиране на 7 години, а създава първия си уебсайт в трети клас. На страницата му в LinkedIn пише, че до 17-годишна възраст вече има дългогодишен опит в разработката на уеб и крос платформи и работи върху различни операционни системи. Сега той ръководи 10 големи проекта - майка му се оплаква, че за сина й понякога е трудно да се концентрира, защото се интересува от твърде много неща.

„Имам обширни познания върху популярния софтуер за 3D моделиране Autodesk Maya, умения за редактиране на видео в After Effects и Premier“, представя се Шифман. Съдейки по написаното в профила му младият предприемач е съосновател на компанията за разработка на софтуер Mojave и онлайн списанието StudentSpin. Обявява се и за доброволец на Марсовото общество - негови членове се застъпват за проучването и заселването на Марс.

Ави има и YouTube канал със стотици уроци по 3D моделиране и графичен дизайн. Повечето видеоклипове имат по 50-70 гледания, но той се хвали, че този сайт му носи около 40 долара на месец. Неясно как той успява да комбинира всичко това с учене в гимназията, посещение на подготвителни курсове в колежа и участие в хакатони.

Съдейки по Instagram страницата на Шифман, той успява да намери време и за забавления. През 2019 г. гледа на живо на концерт на KISS, а през юни прави околосветско пътешествие - тогава все още беше възможно. В интервю за Bloomberg той призна, че иска да играе Minecraft с приятели и понякога съвсем забравя, че води един от най-големите информационни сайтове за коронавирус.

"Ню Йоркър" отбелязва, че Ави е мислил за заразата преди тя да привлече вниманието на политиците и обикновените хора. Работата по услугата Ncov2019.live започва в края на декември 2019 г., когато в Китай са регистрирани по-малко от хиляда случая на инфекция с COVID-19, а вирусът все още не е напуснал Азия. Шифман решава да създаде сайта докато е на почивка с родителите си в ски курорт. Според майка му заради уебстраницата пропуснал цял ден кънки, но „лицето му засияло, сякаш е създал лек за рак“.

„Исках да направя прост източник на информация за броя на заразените. Преди това беше трудно да търсите информация - за най-новите цифри трябваше да отидете на правителствените уебсайтове на Китай, където всичко е на китайски. Затова намерих числата за всяка страна и ги добавих към по-широк спектър от данни“, казва Шифман в интервю за Bloomberg.

Уебсайтът на Avi използва уеб технология, като събира данни от страници от различни източници по света. Това включва Световната здравна организация (СЗО), центровете за контрол и превенция на заболяванията в САЩ (CDC), медицински организации от почти всяка страна в света и новинарски портали.

Основната страница се актуализира всяка минута - тя показва действителни данни за броя на болните, починалите и възстановените. В центъра й са разположени таблици, разделени по континенти, страни., за някои страни - по държава и регион. Има и интерактивна карта, показваща случаи на инфекция по целия свят. Всичко това е на десет езика. Сайтът сверява информацията с десетки източници. Ави оставя и формуляр за обратна връзка с потребителите, за да се свързват с него при неверни данни. Ден след това получава над 100 имейла.

За първия месец работа на сайта в него са регистрирани милион посетители, днес те са 30 милиона дневно. Но според Шифман в близко бъдеще броят им ще надхвърли милиард.

Широкият обхват на аудиторията привлича вниманието на рекламодателите и основните финансови оферти - в пощата на Шифман пристигат всекидневно десетки писма от потенциални партньори. Една от най-големите оферти е за 8 млн. долара. Шифман не назовава името на компанията, която му е предложила толкова голяма сума и какво по-точно е искала да рекламира. Но я отказва, без дори да обмисли внимателно предложението.

„Не се интересувам много от големите пари. За възрастни това е начин да се пенсионират по-рано, но аз не искам да се пенсионирам на 17 години“, заяви ученикът. А в Twitter обясни, че този многомилионен договор ще го принуди да г идзпълнява с досадни банери около сайта, което според него ще унищожи основното - възможността за лесен и удобен достъп до статистиката за коронавируса.

Той обаче няма намерение напълно да се откаже от печалбата, затова остави специален бутон "Купи ми кафе" на уебсайта за дарения.
След такъв огромен успех младежът е уверен, че неговото развитие в бъдеще може да бъде полезно в случай на други пандемии или природни бедствия. „Любимият ми цитат е от Стив Джобс:„ Хората, които са достатъчно луди, като мислят, че могат да променят света, са единствените, които го правят“, заяви 17-годишният ученик.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене