Журналистът заедно с Гена Трайкова и Антон Хекимян разказва част от историята на телевизията, която навърши 20 години
На 1 юни 2000 г. един американец отвори шампанско на медийния фестивал в курорта Албена, докато на екрана зад него изгря зеленото лого на Би Ти Ви, невиждано дотогава в българския тв ефир.
Американецът беше Албърт Парсънс, първият шеф на първата частна национална телевизия у нас и представител на “Нюз корпорейшън” - американската компания на медийния магнат Рупърт Мърдок, спечелила конкурса за честотите на тогавашния държавен Ефир 2.
Първото предаване по Би Ти Ви беше анимационно филмче - в тон с 1 юни, деня на детето. И въпреки че същинската ѝ програма се появи есента, когато стартираха и новините ѝ (18 ноември), основният екип беше събран още през юни.
През следващите месеци те
започват да се учат
как да правят
Би Ти Ви,
а зала 12 на НДК, където и до днес се помещава медията, прилича на строителна площадка. В нея няма обособени сетове за отделните предавания, нещата се случват в последната минута, подът дори е положен малко преди старта на живите емисии, разказва Гена Трайкова, днес вече главен редактор на новините.
По онова време тя е от първите в Би Ти Ви, подала документите си в компания за набиране на персонал, след като е видяла обявата за конкурса на новата телевизия. Първият ѝ досег с новините е в ProMedia - центъра за радио- и тв обучение, създаден от Петко Георгиев, в което всички избрани за репортери в Би Ти Ви минават курсове с американски преподаватели по журналистика. В него по един месец всяка група кандидати прави новини в реални условия. На Гена, включена още в първата група, толкова ѝ харесало, че поискала да посещава и останалите курсове.
Именно там журналистите на Би Ти Ви, прохождащи в занаята, научават, че официозните новини не са достатъчни, че в тях винаги е добре да има човешка история, която да онагледи случващото се, че новината не е в самата пресконференция, а във всички пластове, които стоят след това, обяснява Трайкова.
След курсовете започват сухите тренировки за новинарските емисии. Правят се кастинги за двойки водещи, а
избраните репетират
преди всяка емисия
“Много ентусиазъм имаше в началото и точно тези месеци на сухи тренировки ни позволиха да се опознаем и ни обединиха като екип”, казва Трайкова.
Едно от най-популярните лица в този екип от години е Светослав Иванов. Съдбата и журналистическият му талант превръщат 19 октомври 2013 г. в най-щастливия ден в живота му. Събота е и в 6 ч сутринта се ражда дъщеря му Йоана, а десет часа по-късно - в 16 ч, е първото издание на “120 минути”. По онова време предаването се излъчва в събота, днес вече е в неделя.
Журналистът, който за първи път излиза на живо в ефира като водещ, не е мигнал предишната нощ. Разбираемо е, защото контракциите на съпругата му Вяра, също тв журналистка, са започнали.
След като научава, че е баща на прекрасно момиченце, Иванов отива в телевизията. Времето до ефира постепенно се стопява, а той е все по-уморен - освен че се подготвя за предаването, цял ден отговаря на поздравленията на близки и приятели. 10 минути преди ефира, изтощен, се е отпуснал на стола в студиото и едва се държи. За да му помогнат да дойде на себе си, от апаратната
започват да го
изпитват на
таблицата за
умножение
- колко е 7 по 7, колко е 9 по 3. И е абсолютно готов за новата си журналистическа роля в секундата, в която предаването тръгва. “Толкова бях щастлив, че имам дъщеря, че нямах време за притеснение от първия ми ефир като водещ”, разказва днес Иванов.
Малкият екран има свойството да създава особена връзка на близост между зрителите и лицата на телевизията. Публиката може да те обикне, а може и просто да не те гледа.
Лицата на Би Ти Ви обаче бързо стават не само известни, но и много харесвани. Така е и до днес, показва го изследване на социологическата агенция “Маркет Линкс”, според което над 38% от анкетираните посочват, че телевизията има в екипа си най-популярните и обичани лица. Над 32% ги припознават като близки до себе си хора, на които могат да се доверят.
Сред тях е и Антон Хекимян, усмихнатият водещ на сутрешния блок - едно от най-успешните предавания на Би Ти Ви.
Откакто е в телевизията, той
все е най-малкият
в екипа
Но е толкова отговорен, че винаги него товарят да организира и празниците в редакцията, и голяма част от работата. Симпатичният му навик често да си прави селфита с екипа на сутрешния блок вече се е превърнал в задължение - имат ли повод, той трябва да е на линия и да снима.
Хекимян работи по строг дневен режим - след предаването всеки ден отива във фитнеса, за да тренира, след което - пак в телевизията, за да се подготви за следващия ден. На 1 юни обаче, когато Би Ти Ви празнува 20-ата си годишнина, от екипа му звънят и го връщат от фитнеса, за да направи официалното им селфи.
По същия начин журналистът се превръща в център на вниманието и по времето на един полет от Мадрид за София през 2008 г. Тогава в самолета е пълно с журналисти, били на Четвъртата световна медийна среща, организирана от БТА в Испания. Хекимян ги черпи, защото има рожден ден. Минути по-късно чува звука на гайда - засвирил е Петър Янев, а Валя Балканска извисява гласа си с “Излел е Дельо хайдутин”. Така двамата музиканти, също били на срещата, поздравяват рожденика в самолета.
“Много неща са се променили през последните 20 години, но
популярността
на Би Ти Ви сред
телевизионната
публика остава
Впечатляващо е, че дори във време, в което телевизия се гледа по нови начини и медийната среда еволюира бързо, днес Би Ти Ви е символ на независима журналистика и е мястото за развлечение с най-високо качество”, казва днес Флориан Скала, главен изпълнителен директор на “Би Ти Ви Медия груп”, при чието управление телевизията съществено подобрява цялостните си бизнес резултати, независимо от все по-динамичната медийна среда.
Над 41% от зрителите харесват модерната визия на новините и предаванията й, показва националното представително проучване на “Маркет Линкс”, направено през месец май. През годините медията въведе първа излъчване в HD качество, 3D-mapping, 360-градусово видео и добавена реалност в ефир, както и 360 градуса livestream. Високотехнологичното новинарско студио, което Би Ти Ви откри през 2019 година, беше избрано в топ 5 на най-престижния конкурс за маркетинг и дизайн в областта на медиите в света.
Според над 33% от участниците в проучването телевизията проявява най-сериозна социална ангажираност по важните за обществото теми - околна среда, образование, здраве.
Междувременно “Би Ти Ви Медия груп” се превърна в един от най-желаните работодатели у нас през 2020 г. според класацията Employer of Choice, в която влизат 100-те най-предпочитани от служителите работодатели в страната.
Би Ти Ви е и сред най-силните български потребителски марки в продължение на години според резултатите от независимо проучване на глобалната организация Superbrands у нас.
Коментари (0)
Вашият коментар