Смяна на батерии у нас на коли Tesla: скъпо и само в Австрия и Италия

“Ново сърце” струва най-малко 22 000 лева - варненска фирма удължава живота на старото с основен ремонт

Кой ще сменя батериите на електрическите автомобили у нас, тъй като изтича 8-годишният срок, в който това трябва да се случи?

Все повече българи се замислят дали да не си купят коли на ток, или поне хибриди. С всяка година те стават все по-популярни, но чисто електрическите варианти остават скъпи. Те са, ограничен пробег или пък съществуват притеснения за издръжливостта на батериите им.

Може би затова

в България са

регистрирани

едва 1445 чисто

електрически

автомобила

(бензин - електрическите хибриди са 8701, а дизел-електрическите - 853), било то нови или употребявани.

Всички коли на ток се предлагат с гаранция на батериите от 8 години, или 160 000 километра пробег като нови.

Най-голям проблем имат клиентите на Tesla у нас. Притежателите на автомобили на ексцентричния милиардер Илън Мъск у нас са 128 души. Повечето от колите на американската компания са взети употребявани, и скоро преминават гаранционните 8 години и предстои истински проблем с батериите.

Най-близките

магазини

и официални

сервизни

центрове на Tesla

се намират в

Австрия

и Италия Американската компания имаше планове да навлезе в Източна Европа и на Балканите, но пандемията от коронавирус забави плановете .

Според различни източници цената на допълнителната батерия на колите на Мъск варира от 12 500 до 40 000 долара в зависимост от капацитета и дали ще върнете старата за рециклиране.

Ако почти всичките закупени коли на Tesla у нас са втора ръка, плащането на подобни суми за втора батерия е лишено от финансова логика. Цените на употребяваните модели се движат от 55 000 лева за Tesla Model S S85 на 7 години през 100-тина хиляди за нов Tesla Model 3 и над 200 хил. лева за Tesla Model X P100D Performance. 12 500 долара е цената на допълнителния акумулатор именно за Tesla Model S с обем на батерията от 85 квтч.

Грубите сметки показват, че ако се наложи да смените батерията на една от най-евтините употребявани тесли, това ще струва на собственика почти 22 000 лева!

Американците се усетиха и за последния си и най-достъпен автомобил - Model 3, предлагат да бъде заменен само най-износеният модел на батерията, което струва от 5 до 7 хиляди долара. Така или иначе акумулаторите, които използва този модел на Илън Мъск, издържат поне 1500 цикъла на зареждане и разреждане, което означава максимален побег между 480 хил. и 800 хил. км.

Заради високите цени на батериите наша фирма от Варна предлага ремонт на батериите на Tesla за всички модели с гаранция от 6 месеца. Цената на поправката на акумулаторите варира от хиляда до 3000 лева в зависимост каква е повредата. “Трябва да се направи задълбочена диагностика. Цената се определя от състоянието на батерията - дали ще се сменят само клетки или цял модул”, поясниха пред “24 часа” от фирмата.

Според данни, публикувани от потребителите на форума Tesla Motors Club, за първите 100 000 км повечето акумулаторни батерии на Tesla деградират с 5%. За следващите 100 000 км този процес върви с по-бавни темпове.

След изминаване

на 250 000 км

качеството

на батерията на

електромобила

се е влошило

с 9,2%

По този начин сметката показва, че 10% намаление на капацитета на батерията ще бъде налице при около 300 000 км пробег.

Освен това Tesla не предлага на собствениците на коли на компанията гаранция срещу намаляване на обема на батерията на моделите Model S и Model X. В гаранционната документация на возилата пише: “С времето батерията и в зависимост от интензивността на експлоатация постепенно ще губи своя капацитет. Това е закономерен процес, за който гаранцията не важи.”

Наскоро екcпeрти oт кaнaдcкaтa кoмпaния Gеоtаb изчиcлихa cкoрocттa, c кoятo губят кaпaцитeтa cи бaтeриите нa eлeктрoмoбилитe. В прoучвaнeтo ca били включeни 6300 кoли нa тoк oт рaзлични мaрки.

Cпoрeд aвтoритe нa изcлeдвaнeтo батериите губят cрeднo пo 2,3% oт кaпaцитeтa cи нa гoдинa. Тoвa oзнaчaвa, чe при тoлкoвa мaлки зaгуби пoвeчeтo бaтeрии би трябвaлo дa нaдживeят aвтoмoбилитe, нa кoитo ca мoнтирaни.

Батериите на автомобилите на Tesla са разположени на пода под краката на пътуващите. По този начин колите запазват динамичните си характеристики и устойчивостта си на пътя.
Батериите на автомобилите на Tesla са разположени на пода под краката на пътуващите. По този начин колите запазват динамичните си характеристики и устойчивостта си на пътя.

Стeпeнтa нa aмoртизaция зaвиcи в гoлямa cтeпeн oт хaрaктeриcтикитe нa oхлaдитeлнaтa cиcтeмa. В Tеslа Mоdеl S, кoятo имa вoднo oхлaждaнe, бaтeриятa губи пo 2,3% oт кaпaцитeтa cи гoдишнo.

В cъщoтo врeмe aкумулaтoрът нa Nissаn Lеаf, кoйтo имa пacивнo въздушнo oхлaждaнe, зaгубитe ca 4,2% нa гoдинa.

Трябва да се има предвид, че електрическите превозни средства са изключително нови за пазара и притесненията, свързани с тях, са напълно разбираеми - Tesla Model S е по пътищата от 2012 година, а Roadster от 2008-а.

От Tesla имат много примери на техни автомобили, изминали стотици хиляди километри с изключително малко изхабяване на батерията.

Една от защитите на батериите, която всички производители на електроколи използват, са така наречените буфери на пълнене.

Шофьорите на екологичното превозно средство никога не използват цялата налична електрическа енергия в батерията. Когато колата покаже, че батерията е на 0%, всъщност не е. Буфер от енергия предотвратява споменатото зареждане от 0 до 100%, което би скъсило живота на батерията.

Една от най-лошите ситуации за литиево-йонната батерия е тя да бъде изтощена до нула процента и да не бъде заредена. Резервът от енергия при електромобилите е начин за превенция на подобни ситуации - 0% за шофьора не означава 0% за батерията.

Този вид защита на батериите е резултат

от опита с

електромобила

Tesla Roadster Първоначално Roadster не е разполагал с буфер и е било възможно батерията да бъде изтощена докрай. Ако дълго време електромобилът не бъде свързан към зарядна станция за зареждане, капацитетът на батерията спада до такава степен, че дори е възможно и смяната на батерията с нова.

Tesla има малко по-различен подход за предпазване на батерията в сравнение с други производители. От американската компания обръщат голямо внимание на крайното зареждане - техните електромобили се зареждат до 90%. Клиентът също така може да настрои буфера в зависимост от личните си предпочитания в диапазона между 50 и 90%.

Така, когато трябва да се пътува по-дълго, може да се зареди с максимално количество енергия, но ако колата се кара по-малко всекидневно, е разумно батерията да не се пълни догоре.

Литиево-йонните батерии са най-продуктивни при температура около 21 градуса. Въпреки че студът намалява пробега и влошава представянето на електромобила, той не е такава заплаха за живота на батерията, както високите температури.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене