Отличничката на випуска от Природо-математическата гимназия в Сливен още не е решила дали един ден ще поеме бизнеса с вятърни генератори на баща си
“Ванина спокойно можеше да изкара и четвърта шестица на матурите, ако се беше явила и по английски, но тази оценка просто не ѝ трябваше”, казва директорката на Природо-математическата гимназия “Добри Чинтулов” в Сливен Мариана Милева.
Ванина Вълкова се дипломира с пълно отличие и като “Отличник на випуска” на гимназията и вече знае, че ще учи химично инженерство в Нидерландия. Абитуриентката обаче се яви и на националния кръг на олимпиадата по английски и се класира трета в страната.
“Матурата по български език и литература е задължителна за зрелостниците. Наистина,
по английски
щеще да ми бъде
по-лесно. Но се
явих още на
математика и
химия
по-скоро по необходимост, защото това беше изискване на университетите в Англия и Нидерландия, в които искам да уча. Избрала съм си химично инженерство”, споделя Ванина Вълкова минути преди тържеството, на което гимназията изпрати своите абитуриенти.
Ванина от 12 “в” беше в центъра на това тържество не само заради трите шестици на матурите, плакета “Отличник на випуск 2020” и постиженията по английски. Тя се оказа и най-добрата по история сред всичките 150 ученици, които завършиха гимназията.
В Сливен ги определят като различния випуск. В основата е COVID-19, защото заради наложената карантина при тези ученици много неща се случиха за първи път и всичко бе някак по-различно от това, което градът бе свикнал да преживява в края на всяка учебна година и покрай абитуриентските балове.
Децата от този випуск първи преминаха на онлайн обучение. За първи път се явиха на матури, преди да бъдат изпратени тържествено от училище. А така чаканият абитуриентски бал бе отложен за 23 юли с надеждата, че проблемите с вируса ще бъдат по-малко. Зрелостниците предвидливо са избрали ресторант с голяма открита площ, за да не им се налага да танцуват с маски на лицата.
Затова и Ванина взе абитуриентската си рокля едва преди дни. “Тя е черна - аз предпочитам черното. Е, и малко екстравагантна, но си падам тъкмо по такива тоалети”, казва момичето.
На шаблонния въпрос как се става отличник по нейната рецепта, Ванина признава, че се изискват доста усилия, но и добавя:
“Както се вижда, не е невъзможно. И наистина се надявах на такива оценки от матурата. Бях толкова нетърпелива резултатите да излязат, че един ден дори
звъннах в
министерството
на образованието
и ги помолих да
качат оценките
по-бързо
Бавеха ги няколко дни, а пък аз, когато съм под напрежение, не мога да живея добре. И ме послушаха, качиха ги”.
Трите си шестици от матурите тя обяснява донякъде и с коронавируса. През двата месеца на карантина си наложила да не излиза от вкъщи, дори и до магазина. Така можела по 3-4 часа на ден да учи, понякога и повече. И, разбира се, да провежда редовно любимите си фитнес тренировки.
Признава, че не е докрай доволна от резултатите си на зрелостните изпити, защото е максималист, а по математика леко се издънила на първата задача - задача за проценти. “Не я реших правилно и затова имам 95 точки. Но правилата позволяват към този резултат да получа още 5 точки бонус и така ги закръглих на 100”, казва абитуриентката, която сега и насън би решила вярно въпросната задача. Знае наизуст и условието ѝ: С колко процента пет шести е по-голямо от една шеста?
Ако трябва да избира между математика и химия, предпочита математиката, но с уговорката, че и в химията има много математика.
В средата на август тя заминава за нидерландския град Айндховен. От една страна, знанията от химичното инженерство биха ѝ позволили след висшето образование
да се развива и
специализира в
широк кръг от
области
- фармацията, козметичната промишленост, хранителната или петролната индустрия. Засега поне все още не е решила с какво точно иска да се занимава. Но от друга страна, химичното инженерство има приложение и в получаването на алтернативна енергия, какъвто е бизнесът на баща ѝ в момента. Той се занимава с вятърни генератори и един ден Ванина може да се завърне в Сливен и да поеме този перспективен бизнес.
“Всичко това е с едно голямо “ако”. Ако последвам примера на по-голямата ми сестра , мога да остана в чужбина. Тя завърши компютърни науки в Лондон и работи на Острова. Ако пък реша, мога да се върна, макар че поне засега генераторите нещо не ме влекат. Важното за мен е, че семейството ми би подкрепило всеки мой избор”, доверява Ванина.
Тази тема е по-деликатна в разговорите с приятеля ѝ, който наесен ще бъде студент в Пловдив. Но поне засега големите страхове и притеснения на 19-годишното момиче са други:
как ще се
раздели със
семейството и с
приятеля си,
как ще се приспособи към новия си живот, дали ще намери в Нидерландия лесно нови приятели, как ще ѝ понесе тамошният климат. И нито едно притеснение на тема как ще се справя с учебния материал в университета, защото е убедена, че ще се справи.
“Въпреки зодията ми Водолей аз съм много подреден човек и това доста ми помага”, казва Ванина.
Нейният випуск от природо-математическата гимназия завършва с най-добрите резултати от зрелостните изпити в цялата Сливенска област. Средният му успех от двете матури е 5,21. На матурата по избор бе постигнат резултат 5,27, а на задължителната по български език и литература - 5,14. Шестима от випуска се явили на три матури подобно на Ванина, четирима от тях са с оценки на тях над 5,50.
Дали не девалвират оценките в гимназиите? Въпросът вече е към директора на гимназия “Добри Чинтулов” Мариана Милева. Нейното мнение е категорично.
“Още след първия изпит по български език и литература установихме, че
тестовете не
бяха по-лесни от
миналогодишните
Те бяха структурирани така, че да има задачи както за ученици с по-ниска подготовка, така и задачи за децата, които владеят по-добре предмета. Вярно, че по-голямата част от материала, преподаван онлайн, не влезе в матурите, но и да беше влязъл, мисля, че резултатите нямаше да са по-различни. Защото поне при нас онлайн се работеше много сериозно”, казва директорката. “Моментът, в който излязохме на дистанционно обучение, за цялата ни система беше време на пределна мобилизация, и то в рамките на няколко дни. Дори и онези колеги сред учителите, които имаха затруднения с технологиите, трябваше да влязат в час, да намерят платформа, от която да работят, да установят контакт с учениците и т.н. А и родители ни връщаха обратна информация, че децата повече учат, докато са онлайн”, допълва тя.
Коментари (0)
Вашият коментар