Паметник на културата от XVII век в сърцето на белгийския град Антверпен отваря врати за една уникална изложба на българския живописец Николай Тотев.
Величественият и красив бароков параклис “Годсхайс Лантсхот” с църква и приют към нея е построен през 1659 г. от заможния търговец Корнелис Лантсхот, за да помогне на оцелелите от чумната епидемия. Впоследствие черквата е посветена на света Розалия - покровителка на болните, което в дните на днешната пандемия прави мястото особено символично.
Църквата е пример за фламандски барок с монументалната си фасада, запазения оригинален мраморен олтар и оригиналната олтарна картина “Апотеозът” от Теодор Бойерманс, един от последните велики фламандски барокови художници от XVII век, ученик на Рубенс и съвременник на Ван Дайк, като двамата също са участвали в изпълнението на творбата.
Николай Тотев предизвиква зрителя на разговор между вълшебните образи, които той създава, и Рубенсовата епоха. Изложбата се организира от белгийската “Грийнкет галери” и се открива на 5 септември. Може да бъде видяна до 12.09. чрез своеобразен “частен вернисаж” заради COVID-19 - с предварителна заявка за посещението, като ще се посрещат до 10 зрители наведнъж с предпазни маски.
Тотев е сред малцината български художници, които рисуват в “арт брут” (сурово изкуство). Критиците го съизмерват с френските и английските живописци в този стил, характерен с психологически проникновени образи. Но при българина има и препратки към магическия реализъм и символизма. Последната му самостоятелна изложба в Белгия е през 2013 г. в Европейския парламент.
Коментари (0)
Вашият коментар