Изненада след 22 г. в метрото: вече има и жена машинист

Майсторка на мъжките кройки кара влакчета по третата линия

Русева се надява примерът ѝ да бъде последван и от други жени и скоро да има повече машинистки в подземната железница.

22 години след пускането в експлоатация на първия участък софийското метро вече има жена машинистка, научи “24 часа”.

Първата жена, която кара влакчетата под земята в столицата,

на външен вид

е фина и крехка,

но преди това е

била и машинист на

товарни влакове

Тя е Петя Русева и от края на август, когато бяха пуснати първите 8 станции на новата трета линия на метрото, вози пътници под земята.

41-годишната машинистка има две деца - голяма дъщеря и момче на 12. И двамата се гордеят с майка си, която със смелостта си да избере смятаната за мъжка професия влиза в историята на столичното метро.

А тази новост вече е забелязана и от пътниците.

“Някои се учудват, като видят жена в кабината, а други ми се радват. Наскоро една жена много ми се зарадва. Бяхме на крайна станция и трябваше да мина покрай пътниците, за да сменя кабините. Жената ме спря, поздрави ме и ми каза: “Браво!”, разказва Русева.

За около месец, откакто е машинист по третата линия, все още не е имала необичайна или аварийна ситуация под земята.

Но макар да е скромните четиридесет и няколко килограма, е карала и товарен влак, който тежи над 2000 тона.

Иначе допреди 3 години Русева, която е родом от Горна Оряховица, не е и подозирала, че ще кара влак.

Работила в

шивашка фирма,

там на компютър правила кройки за мъжки костюми. Обяснява, че станала машинистка по стечение на обстоятелствата.

Иначе баща ѝ е машинист, но приказката “машинист е моят татко, машинист ще съм и аз” при нея не важала и това със сигурност не е било детската ѝ мечта.

“Имах нужда от промяна в живота си Взех решение да се преместя. Сега живея в Перник. Първо започнах работа в транспортна фирма, а сега съм в метрото”, разказва Петя.

Докато се чудела каква промяна иска, в транспортната фирма, в която работел баща ѝ, обявили курсове за машинисти. Подхвърлила му на шега: “Да изкарам курс и да стана и аз машинистка.” Така и станало - Петя изкарала курса и след това била наета на работа във фирмата. Била в товарните превози две години. После изкарала още един курс, за да може да бъде машинистка в метрото. Изучавали се правилници за движение, влакчетата - оборудване, реакция при различни ситуации и повреди, електробезопасност и накрая обучение по управление.

Русева е

взела четири изпита,

за да стане машинист в метрото - това се изисква от всички кандидати да возят пътници под земята.

Надява се обаче да не е още дълго единствената жена машинистка в метрото, да се престрашат и други и “скоро да си имам и колежки”.

“Не се изискват физически усилия, но е нужна стабилна психика, защото психическото натоварване е голямо - отговаряш за живота и здравето на хората, които возиш, трябва да имаш бърза и точна реакция, да си внимателен през цялото време. Техниката е нова, тя е различна от тези по другите две линии на метрото”, обяснява Русева.

Не правя разлика дали става дума за мъж, или жена. Това е наш служител и се отнасям към нея, както към всички останали. Справя се добре, казва един от началниците на Русева. На въпрос да дойдат ли още жени да управляват влакчетата, отговаря: “Да идват.”

Професията се смята за мъжка, вероятно затовазасега те не се престрашават да дойдат. Отделно трябва да имаш документ за машинист, за да кандидатстваш за работа в метрото, добавя началникът.

“Аз имах късмет, че вече имах квалификация. Но жените с такава квалификация са много малко”, добавя Петя.

“Различно е. При товарните влакове е трудно, защото управлението им е по-специфично, но пък в метрото возиш хора, а това е много отговорно. И тук не е лесно” - така отговаря на въпроса кое е по-лесно - да караш жп влак или влакче в метрото.

А после с първата жена - машинистка в метрото у нас, се шегуваме, че след Нова година, когато бъдат пуснати и останалите 4 станции на третата линия в “Овча купел”, Русева ще идва с жп влак от Перник на работа и директно ще се качва на другото влакче под земята. Причината е, че на последната станция на третата линия - при околовръстния път до “Горна баня”, ще има директна връзка за пътуващите по жп линията София - Перник с метрото.

“Това не е мъжка професия. Жена може да се справи чудесно с тази работа. Затова - жени, не се притеснявайте, изкарайте курса, за да станем повече”, категорична е Русева.

И

след Нова година

вероятно в метрото

ще има още една

машинистка,

тъй като в новия курс за обучение също се е записала жена.

Иначе по света жените - машинистки в метрото, не са необичайна гледка.

Жените имат потенциал да работят в метрото и приветстваме идеята да има повече машинистки. Смятам, че третата линия е много подходяща, защото е с най-модерните технологии, а влакчетата са от ново поколение, така че се надявам да има още желаещи дами машинистки, каза шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.

Петя Русева е първата жена машинистка в метрото на София.
Петя Русева е първата жена машинистка в метрото на София.
Преди да започне работа в метрото, Русева е карала и товарни влакове.
Преди да започне работа в метрото, Русева е карала и товарни влакове.
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Последен шанс за награда за Григор Димитров
В деня преди края Ламбо хапва сандвич и вика сина си Владо
Луксозен звук, написа "Ню Йорк Таймс" за Веско Ешкенази в "Карнеги хол"
Как да си направим джинджифилова къщичка за Коледа
Вчера легендарната Тина Търнър щеше да навърши 85 години (Видео)

Напишете дума/думи за търсене