Знатната фамилия Торлония притежава 620 мраморни скулптури с неизмерима стойност
92 прелестни статуи, наредени в залите на римската вила “Кафарели” , ви карат да забравите тотално за пандемията, която върлува навън и обсебва всичките ни мисли. Единствено маските на посетителите, пропускани “с цедка” в Капитолийските музеи заради мерките за COVID-19, припомнят, че все пак това е само изложба по време на епидемия.
Във вилата, която е част от първия обществен музей в света, мраморна красота и съвършенство дебнат навсякъде. От 14 октомври до 29 юни 2021 г. в нейните зали гастролира малка част от колекцията от 620 мраморни статуи на знатната фамилия Торлония. Това е най-голямата и
най-престижната
частна колекция
от антични статуи в света
По-богати от нея са единствено мраморните колекции на Ватиканските и на Капитолийските музеи.
Когато мерките бъдат разхлабени и музеите в Италия отново отворени, ценителите на изяществото могат да се насладят на наредените в пет секции древноримски и гръцки статуи. Всички те идват от колекцията, която през 1875 г. принц Алесандро Торлония излага в “Музей Торлония” - той е бил отворен до началото на XX век. След близо век е възможно част от шедьоврите да се видят отново благодарение на сътрудничеството на Фондация “Торлония” и италианското министерство на културата. Статуите пак си остават частна собственост, но тяхната красота ще може да се съзерцава вече от мнозина.
В продължение на десетилетия много от тези шедьоври са събирали прах из подземия и складове в сградите, собственост на фамилия Торлония. На практика след затварянето на “Музей Торлония” цялото това богатство е било заключено “под карантина” далече от хорските очи. Основател на музея е принц Алесандро Торлония. Както той, така и баща му Джовани Раймондо в продължение на дълги години се посветили на археология в притежаваните от тях многобройни имоти около Рим. Така на бял свят изникват откритите в именията им
руини на
древноримски вили
отпреди 18 века,
където се намирали скулптурите. Много от стауите са внесени от Древна Гърция. През XIX в. други били намерени по протежението на древните пътища Апия и Латина. Групи скулптури пък били купени от принцовете и от други археологически зони. Основна част от мраморните шедьоври идва от събраната през XVIII в. колекция на вила “Албани” в Рим. Друга идва от римското ателие на скулптора Бартоломео Кавачепи. В крайна сметка се получава нещо като колекция от колекции.
Кои са всъщност Торлония? Това е една от най-богатите римски фамилии, превърнали се в принцове благодарение на папа Пий VII. Той издига в ранг до принц през 1814 г. Джовани Торлония, който забогатява чрез банкови спекулации с французите в периода, когато Рим е окупиран от частите на Наполеон. Джовани е с френски произход – син на италианка и на френския търговец на платове Марин Tорлония, който пристига без стотинка в джоба в Рим през 1750 г. Когато умира обаче, Марин е толкова богат, че получава честта да бъде погребан в централната римска църква “Сан Луиджи дей Франчези”, известна с фреските шедьоври на Караваджо.
Торлония са пример за скоростно изкачване в обществото. За кратко време те се превръщат в новобогаташите на Рим, които обичат да парадират. Затова се смятат за парвенютата сред останалите знатни фамилии в Рим, които са с многовековна история и традиции. Джовани, синът на френския търговец, става банкер и се разпорежда с парите на Ватикана и на много от знатните фамилии не само в Рим, а и в Европа. Част от задлъжнелите аристократи са принудени да ипотекират и да разпродадат на безценица имотите и колекциите си от произведения на изкуството. Сред тях е и фамилията Джустиниани, която определя Джовани като
“безскрупулен
чейнчаджия с
френски произход”
За да му се издължат, са принудени да му дадат цялата си колекция с антични статуи. Маркиз Винченцо Джустиниани е известен в миналото като най-големия поръчител на творби на Караваджо.
Новобогаташите Торлония се сдобиват със знатна титла заради приноса си в търговията. Джовани става маркиз на Ромавекия, принц на Чивитела Чези, херцог на Гуаданьоло, а накрая – и принц Чезарини Сфорца. Синът му Алесандро (1800-1886) също се труди успешно за скрепяването на семейното богатство. Задомява една от дъщерите си с принцовете Боргезе.
Собственикът на несметни богатства принц Алесандро Торлония обаче е не само хитър и безскрупулен бизнесмен. Той е и много интелигентен, като инвестира огромна част от парите си в произведения на изкуството, пазарувайки шедьоври из цяла Европа. Това го прави още по-непоносим за останалите знатни римски фамилии, които изпитват финансови проблеми - Колона, Барберини, Дория Памфили умират от яд.
В един момент се оказва, че именно Торлония представят на международната сцена римската аристокрация. И Джовани, и Алесандро купуват палат след палат в Рим и околностите, за да инвестират, но и да парадират с богатството си. Сред тях са палати до Ватикана, до Пиаца Венеция, до река Тибър, където е и Палацо Торлония ала Лунгара. Именно той става седалище на прочутата колекция от мраморни статуи и паметници. Торлония купуват и вила “Албани” на Виа Салария в Рим, пълна с антични статуи.
Сред най-видните представители на фамилията е Леополдо Торлония (1853-1918), който става и кмет на Рим. Той е прадядо на американската актриса Брук Шийлдс, известна с филма “Синята лагуна”. Най-значителен принос обаче има роденият през 1800 г. Алесандро Торлония, който успява да извърши колосално дело – да пресуши езерото Фучино и да облагороди цялата зона, превръщайки я в богат земеделски район. За тази цел 4000 работници се трудят в продължение на 24 г. С подобно нещо
не успява да се
справи навремето
дори Юлий Цезар
А роденият през 1873 г. Джовани Торлония дава началото на Банка дел Фучино, която съществува и до днес. Той наема една от вилите си в Рим на Бенито Мусолини срещу символичната сума от 1 лира.
Фондация “Торлония”, собственик на колекцията от 620 мраморни статуи, беше оглавявана доскоро от един от внуците на принц Алесандро. Малко преди да умре през 2017 г., носещият името му внук Алесандро основава фондацията, която поема музея “Торлония” и вила “Албани”, където са всички статуи. Излагането им пред публиката сега се финансира от държавата, но реставрирането им – от фондацията и със спонсорството на групата “Булгари”.
Коментари (0)
Вашият коментар