Художникът с нови илюстрации към Андерсеновите приказки
Как ли се прави изложба от творби, нарисувани през последните 12 месеца, когато художникът е на 97 години? Или пък чисто нови илюстрации към Андерсеновите приказки? А как ли на 95 се измисля различна от стандартната визия на Хари Потър, навличайки си гнева на по-консервативните фенове на младия магьосник?
Любен Зидаров знае най-добре, защото е живял достатъчно дълго и от толкова много време е художник, че неговото разбиране за творчеството е в категории, недостъпни за още недораслите до прага на столетието си.
И да е на “ти”
с мъдростта на
самоиронията, на
която са способни
само богатите духом
Ако може да се говори за стойностен стил в българската детска илюстрацията, превърнал я в самостоятелна художествена единица, не просто визуализираща литературното произведение, но кореспондираща и него на едно ниво, това са илюстрираните от Любен Зидаров книги и заглавия. Стотици. “Шехерезада”, “Островът на съкровищата”, “Том Сойер”, “Принцът и просякът”, “Морското вълче”, “Винету”, “Граф Монте Кристо”, Николай Райнов, Андерсен... Всички те са не само разпознаваеми за няколко поколения образи, но са и друго разбиране за функцията на илюстрацията за деца, която да не е единствено картинният пейзаж на съдържанието, а
отварящ се портал,
зад който на
фантазията на
младия читател е
даден простор
да се развива и да доразказва. При това по пътя и със средствата на една високохудожествена оригинална, артистична и неподражаемо авторска естетика.
Втората област, в която художникът ветеран се изявава от края на 70-те години до днес със завладяващ чар и постоянство, е живописта в масло и акварел. Навлизането в това ново за изявения вече илюстратор амплоа неочаквано бе отключено от двумесечния творчески престой в сърцето на изкуството, когато за любимия и до ден днешен Париж
замина
илюстраторът, а се
завърна живописецът
Зидаровата живопис представлява необичайно сполучлива амалгама от фантазията на илюстратора и чувствителността на живописеца. Допълнено от ярката и забавна, често саркастична нотка в почти всяка картина или акварел. В логиката на този метод се вписва и провокативното заявление на художника за неговото несъгласие с лицемерието Господне. Щото Той, който уж бил създал Човека прекрасен по свой образ и подобие, вместо да му позволи да доживее дните си в това си състояние, го превръща на старини в жалко, осакатено подобие на предищното си “аз”. Затова, неспособен, както и всеки от нас, физически да задържи красивата птица на младостта, художникът Му отмъщава, превръщайки в непреходни и неподвластни Нему образи моментите на всеки свой досег с четката, платното или листа. И със своите реални и измислени герои, разбира се.
Така в годините като в отделни продължаващи да се разказват приказки се надиплят добилите популярност серии с магарета и “магарешки галактики”, яздещи добичета или стряскащи се баби - част от селската или морската тема със смешновати плажуващи и самотни лодки, на парижкия и на далматинския цикъл, на таванските натюрморти, на политическия социален сарказъм и на непрестанното търсене на себе си в другите и на другите в себе си в невероятните превъплъщения на вечните му автопортрети.
Картините на Любен Зидаров, по-точно сцените в картините, привличат със своята необичайност за жанра си, съчетаващ недовършения, развиващ се в съзнанието разказ на детската илюстрация с безумните цветни видения, отварящи се в живописта и акварела. Най-ценното в тях се оказва обстоятелството, че
те като че ли
развиват кодовете
на образите си
пред очите на наблюдателя и ги превръщат във визуални метафори.
Току-що приключилата си самостоятелна изложба живописецът илюстратор бе нарекъл “Пред залез”, изписано по стария правопис с е-двойно. (В нея беше включил автопортрета си с две четри - едната за живопис, другата - за акварел - б.р.) Галерия “Ракурси” отново беше преизпълнена от неговите “вечни” метафори и закачки - многозначните автопортрети, самотни лодки, далечни морета под звездите, мъдри магарета, живата природа, каменни къщи със стълби, водещи доникъде, магията на цветове и звуци на сто метра от Сена... Тя е и продължение на предишните две негови експозиции, случили се след пътешествия в Далмация и до Париж - “Старецът и трите морета” и “Двоен калейдоскоп”. За всеки истински артист се оказва истина, че
той е някакъв
пътешественик -
в реалния свят или в реалността на творчеството си. Но дори истинското странстване се оказва пътуване към себе си или към примамливата тайна, криеща се някъде отвъд залеза. Защо ли? Може би защото отблясъците на слънцето понякога са най-ярки пред залез...
За девиза
- Разяснете на читателите вашия девиз “Любенес дум сумус” (Игра на думи със студентския химн Ювенес дум сумус - “Да живеем, докато сме млади).
- Не ми е нито девиз, нито максима, но ми действа бодро и оптимистично.
* * *
За отличията
Мога да цитирам само думите на Фридрих Велики, към които се присъединявам. “Титлите и званията са за глупака, мъдрецът има нужда само от името си.”
* * *
За автопортретите (над 70)
- Предпочитам аз да се шегувам със себе си отколкото другите да си правят шеги с мен.
* * *
За книгите
- Пиша с удоволствие сатирична поезия и случки, написах си и епитафиите, но никога не бих ги публикувал. Нека всеки си знае гьола.
* * *
- Рисунката е поезията в творчеството на художника. Тя е вода направо от извора, от душата на твореца и носи истинските стойности на това, което е той.
Коментари (0)
Вашият коментар