Кристо в дневника си: Да се обадя на Анди Уорхол и да напазарувам за сос болонезе

Кристо пред инсталацията си “Мастаба” в Хайд парк в Лондон.

Записки на твореца с български корени показват широк кръг от прочути приятели в Ню Йорк

“Обади се на Анди Уорхол” и банален списък за пазаруване на продукти за сос болонезе за вечеря с италианския художник Мимо Ротела.

Такива неща е записвал художникът с български корени Кристо в личните си дневници. Четирите бележника от 1964-а до 1968 г. илюстрират прочутия кръг от приятели на артиста и съпругата му Жан-Клод в Ню Йорк, включително Рой Лихтенщайн, Анди Уорхол и Марсел Дюшан.

Страници от дневниците с частните ангажименти на Кристо бяха публикувани преди дни,

за да подпомогнат

продажбата на

личната колекция на семейството от произведения на изкуството, разказва в. “Гардиан”.

В своите дневници артистът, опаковал с платно сградата на Райхстага в Берлин и най-стария парижки мост Пон Ньоф, е записвал бележки за уговорки и срещи - често придружени с драскулки. Те дават възможност да надникнем в онова, което организаторите на търга наричат “скрития живот” на починалия миналата година художник и неговата съпруга и сътрудник Жан-Клод от 60-те години, докато двамата се борят да се утвърдят в Ню Йорк.

“Голяма част от творбите са свидетелства за различни приятелства и срещи.

Всяка творба е свързана с

анекдот, който за тях бе

по-ценен от самата творба

- Лусио Фонтана, Ив Клайн, Анди Уорхол, Кийт Харинг (самият той е голям почитател на Кристо и Жан-Клод)... В техните очи престижните имена не бяха важни, но историите, които свързваха двойката с всеки от тях, със сигурност бяха”, пише Матиас Кодънбърг в каталога на търга. Той е написал две книги за Кристо и Жан-Клод и предполага, че повечето от произведенията в частната колекция на двойката са имали по-скоро сантиментална, отколкото парична стойност.

Бележка от понеделник, 18 март 1968 г., гласи: “Филми на Анди Уорхол - Юниън Скуеър 33”. В друга от 1967 г. се казва (с английски и френски думи: “Вечеря с М. Дюшан. Уорхол”. Дюшан и Кристо се срещат за първи път в Милано през 1963 г., но стават близки приятели в Ню Йорк.

“Плаващите кейове” в езерото Изео в Италия привлякоха повече от 1 200 000 посетители.
“Плаващите кейове” в езерото Изео в Италия привлякоха повече от 1 200 000 посетители.
“Кристо казваше, че Марсел е тих и не обича да говори за изкуство, но Жан-Клод имала много близки отношения с него. Кристо споделяше, че единственият случай, в който Марсел ставал бъбрив, е, когато Жан-Клод му споделяла шеги и истории”, казва Лоренца Джованели, мениджър на студиото на Кристо, негова приятелка и доверен човек. Тя си спомня разказ за това, че когато художникът Марсел Дюшан дошъл на вечеря в къщата на Кристо, бил вече доста стар, затова

домакините наслагали

табуретки на всяка площадка

между етажите, за да може да седне и да си поеме дъх, докато се изкачва.

Кристо и Жан-Клод прекарвали доста време и с Анди Уорхол. Имали много общи приятели, обядвали и вечеряли заедно или ходели на кино. “Кристо казваше, че е много сладък, почти срамежлив”, спомня си Джованели.

Еклектична комбинация от предмети от личната колекция на Кристо и Жан-Клод ще се продава на търг от “Сотбис”. Те включват картина на Уорхол на бившата първа дама на САЩ Джаки Кенеди от 1964 г. на стойност до 1 милион евро, литография на Уорхол, “Лиз”, с Елизабет Тейлър, подписана от художника с химикалка, и два литографски отпечатъка на Уорхол, озаглавени “Цветя и Крава”.

Има и бронзова статуя, персонаж от Хуан Миро, чертежи на проекта за опаковане на Пон Ньоф и други инсталации на Кристо, както и миниатюра от Марсел Дюшан от края на 30-те години. В аукциона са включени и “Бекон и яйце”, “Сладолед” и “Телешки стек” от началото на 60-те години, които шведският скулптор Клас Олденбург посвещава на Кристо.

Роденият в България художник с името Христо Владимиров Явашев учи в София, преди да замине на Запад през 1957 г., пътувайки през Прага, Виена и Женева до Париж, където се установява. Именно във френската столица той се запознава с Жан-Клод, дъщеря на аристократичен френски генерал, която става негов артистичен партньор и съпруга до смъртта си през 2009 г. на 74-годишна възраст. Във френската столица Кристо

започва да експериментира

с опаковане на предмети и паметници

Двойката се премества в Ню Йорк през 1964 г., прекарвайки първите си три години като нелегални имигранти. Когато слезли на пристанището в Ню Йорк, единственото, което притежавали, са два матрака и стол Rietveld, който Кристо като почитател на дизайнера бил заменил за една от своите творби.

Те наемат два етажа от сграда на изоставена фабрика от XIX век на улица “Хауърд” 48, където живеят 56 години. В крайна сметка купуват цялата сграда, която им служи едновременно като дом и работилница.

Освен че обгражда 11 острова в залива Бискейн в Маями с яркорозов плат и обвива моста Пон Ньоф в Париж, за най-зрелищно постижение на двойката се счита покриването на Райхстага в Берлин в алуминиева тъкан.

Те винаги отказват да използват 

финансиране от спонсори

за гигантските си инсталации, като продават единствено предварителните си чертежи.

През 1962 г. двойката излага плановете си за опаковане на Триумфалната арка в Париж, което трябваше да се случи миналата година, но бе отложено заради пандемията COVID-19. Опаковането на Триумфалната арка е насрочено за 18 септември 2021 г. и ще продължи 16 дни.

Търгът “Разкриване: Скритият свят на Кристо и Жан-Клод” ще се проведе онлайн от 8 до 18 февруари на sothebys.com и на живо в “Сотбис” в Париж на 17 февруари.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене