Сред много от собствениците на автомобили често срещана заблуда е затоплянето на двигателя през студените месеци. Повечето хора смятат, че е най-добре да оставят мотора да работи на празен ход, докато се достигне работната температура. Това обаче може да донесе повече вреда, отколкото полза при съвременните коли.
Някои си спомнят лично, а други от бащите им, че в близкото минало задължително имаше загряване на двигателя на жигулата, москвича или шкодата преди дълъг път. При тези автомобили карбураторите се използваха за впръскване на горивото и при тях загряването на място бе разумен ход, най-малкото, за да не повредите запалителните свещи. Старите мотори нямаха сензори, а разчитаха на механична система за регулиране на въздушно-горивната смес и затоплянето на двигателя.
Съвременните задвижващи агрегати използват електронни системи за впръскване на горивото със сензори, които им помагат да компенсират ниските температури, като доставят повече бензин в сместа, докато се достигне оптималната температура. Това означава, че тази система ще регулира подаването на гориво по такъв начин, че да не повреди нито един от компонентите при стартиране на превозното средство.
Оставянето на съвременен автомобил на празен ход за продължителен период от време не е добра идея, тъй като системата за впръскване на гориво ще продължи да изпомпва допълнително бензин в горивната камера. Част от горивото може да влезе в контакт със стените на цилиндъра, тъй като не изгаря толкова бързо при ниски температури.
Бензинът е много добър разредител и продължителната работа на място може да доведе до изтичане на масло от стените на цилиндъра, което значително увеличава триенето и допринася за преждевременното износване на ключови компоненти като бутални пръстени и облицовки на цилиндрите. В известна степен това се отнася и за автомобили, задвижвани от дизелови двигатели. Нафтата не е толкова добър разредител, колкото бензина, но впръскването на твърде много гориво в двигателя в крайна сметка ще доведе до същия краен ефект.
Продължителната работа на празен ход води и до увеличен разход на гориво. Освен това работата на място на агрегата причинява по-голямо отделяне на вредни газове и сажди.
Най-бързият и безопасен начин за загряване на двигателя в студено време е да го оставите да работи на празен ход (или да карате без да натискате до дупка педала на газта) в първите 5 минути, за да може налягането на маслото да стигне до желаното ниво.
Коментари (0)
Вашият коментар