Само след 6 години обаче “Вог” го включи в топ 10 на изгряващите дизайнери
Антонио Вътев не се чувства комфортно да говори за себе си. Предпочита да се изразява чрез дрехите, които създава.
Антонио
каца в
Лондон
като бъдещ
архитект,
Историята на Антонио Вътев, който намери място в селекцията на британското издание на “Вог” за изгряващи звезди на световната мода, е повече от необикновена. 27-годишният българин никога не е мислил, че ще се занимава със създаване на дрехи, и то по толкова успешен начин.
Вътев пристига в Лондон през 2015 г. Кандидатствал е да учи графичен дизайн и архитектура във висшето училище по изкуства Central Saint Martins. Приет е, но когато идва за първите си лекции, с изненада разбира, че е разпределен в класа по мода. “Спомням си, че английският ми не беше добър в началото, затова започнах да се побърквам, че е станала някаква грешка. Казаха ми, че ако не ми харесва, след време мога да се преместя, но аз останах”, обяснява Вътев. Оказва се, че проверяващата комисия го е разпределила към класа по мода заради представеното от него портфолио, фокусирано върху текстил и форми. Нещо, за което той дори не е смеел да мечтае и затова не е кандидатствал. А и до този момент в България се е занимавал само с графичен дизайн.
“Честно казано, тогава
гледах на
кандидатстването си
повече като на
билет за Лондон,
отколкото като нещо, което наистина ме интересуваше. Така че нещата се случиха по най-добрия начин за мен”, казва българинът.
Преди да започне да развива собствената си марка AV Vattev, той е работил за френските модни къщи Saint Laurent и Lanvin. Създава първата си колекция още след завършването си през 2019 г., но е забелязан от модната критика с миналогодишната си работа. Тогава за есенно-зимния сезон пуска дрехи, вдъхновени от рокзвездата Мик Джагър и художничката Джорджия О'Кийф, смятана за майка на американския модернизъм. Успява да ги покаже по интригуващ начин чрез английския музикант и художник Хюго Хамлет, който е и модел.
По време на Седмицата на модата в Лондон тази година представи новата си колекция с впечатляващ клип, в който основната тема е Космос, но пътуването му към него е назад във времето. “В средата на 70-те години хората мислеха за бъдещето по толкова различен начин и създадоха толкова много неща, свързани с него. Сега нямам усещането, че някой от нас прави това. Ние мислим само как да се върнем към нормалното, към миналото”, казва българинът. Така той обяснява ретро елементите в своите модели, както и използването на кожа и ръчно плетени пуловери. Модната критика посочва, че дизайнерската му работа е повлияна от неговите корени и това усещане се засилва и от българската фолклорна музика, която се чува в клипа.
Заради коронавируса Седмицата на модата в Лондон тази година се състоя онлайн, което според списание “Вог” е добавило още по-голямо предизвикателство пред дизайнерите. Вътев обаче майсторски се е справил с тази задача. Дни преди марсоходът на НАСА да стъпи на Червената планета, той провокира публиката си да напусне малкото пространство, в което напоследък живее, и отново да се върне към мечтите без граница. Прави го чрез стар черно-бял телевизор, на който вървят кадри от първите стъпки на човек на Луната. Точно те сякаш вдъхновяват моделите, представящи неговите дрехи, да танцуват под звуците на ремиксирана музика, в която се чува българска народна песен. А за пуловерите е използвал
ръчно предена и
боядисана вълна,
дошла от малки
села в България
“Вог” посочва, че това е поклон към неговите корени.
Списанието, смятано за библия в света на модата, пише, че моделите на Вътев излъчват индивидуалността от 70-те години, но с добавено усещане за фантастика, тъй като за българския дизайнер космическите пътувания продължават да олицетворяват възможностите за бъдещето на човечеството.
Увлечението му към Космоса започва още като дете, когато чете за американския астронавт Нийл Армстронг и кораба “Аполо 11”, с който става първият човек, стъпил на Луната. Това заедно с любовта му към музикални легенди като Грейс Джонс, Дейвид Бауи и Мик Джагър го вдъхновява да погледне към 70-те, но по нов начин. Смесването на старо и ново всъщност е доста ключов похват в неговата работа. Той обича да купува стари дрехи и да им дава нов живот. По този начин Вътев много успешно се вписва в новата тенденция за създаване на устойчива мода, продиктувана от необходимостта да разтоварим природата от вещи за еднократна употреба.
Смята, че тази склонност към използваните дрехи е наследил от
своята майка, която
пазарувала от
магазини за стоки
втора ръка
във време, когато те въобще не са толкова популярни в България и се смятали повече за място за много бедни хора, а не за възможност да се снабдиш с качествени неща на достъпна цена. Антонио разказва как винаги нейните приятелки я питали откъде има това. Спомня си и един плетен на една кука потник на Долче и Габана, с който се била снабдила по този начин.
Като дете дизайнерът винаги знаел какво иска да облече, което много улеснявало майка му, която често имала разправии по този въпрос с неговата сестра. Друг досег с модата обаче не е имал. Започва да трупа познания за дрехите чак при идването си в Англия. Докато учи, купува модели втора употреба от магазини за благотворителност, които са много популярни в Англия. Разглобява ги, изучава ги и взема някои елементи, които вплита в своите работи. Казва, че създава такива дрехи, които да насърчават хората да ги съчетават с неща, които вече имат в своя гардероб.
Това не е първи успех на Вътев на пренаситената английска сцена. През 2014 г. роденият в Стара Загора дизайнер спечели конкурс да изложи свои колажи в една от най-прочутите британски галерии Tate Britain.
Коментари (0)
Вашият коментар