Новите етикети на ЕС с допълнителна информация за гумите влиза в сила на 1 май 2021 г. Те ще се отнасят за всички летни, всесезонни и зимни гуми без шипове за леки автомобили, камиони и ванове.
Европа ще бъде първият регион в света, който ще използва етикет за гуми за сцепление на лед. В допълнение на това, гумите ще имат символ за сцепление на сняг и QR код, който ще води до обширна европейска база данни. Целта на новия етикет е да помогне на потребителите да сравнят различните гуми и да ги насочат към по-безопасен и екологичен избор.
Етикетите за гуми ще бъдат подновени в целия Европейски Съюз. Новите етикети ще бъдат задължителни за гуми произведени след април 2021 г., така че ще започнат постепенно да се появяват върху гумите предлагани за продажба.
Всесезонните гуми, летните гуми и зимните гуми без шипове, които се предлагат в ЕС получиха първия етикет на ЕС за гуми през 2012 г. Досега изискването се прилагаше за гуми на леки автомобили, SUV и ванове, а задължителната информация включваше: съпротивление при търкаляне, сцепление на мокра настилка и външен шум при търкаляне. Етикетите се променят, и трябва да предоставят информация и за сцепление на сняг и лед, скалата за оценяване е подновена, и е добавен QR код върху етикета. Това изискване не се отнася за зимни гуми с шипове.
“На практика, сцеплението на мокро е противоположно на това върху лед: допълнителното разработване на едното обикновено намалява представянето на другото. Гумите разработени за Централна и Източна Европа обикновено наблягат на характеристики необходими за непокрити със сняг пътища, докато символът за сцепление на лед показва, че гумата работи перфектно и остава безопасна и в предизвикателните условия на зимата в северните райони. Не препоръчваме употребата на гуми разработени за Централна и Източна Европа в условия, за които не са предвидени”, казва Мати Мори, мениджър „Техническо обслужване на клиенти” в Nokian Tyres.
Новата система за етикиране ще помага при избора на гуми не само при потребителски, но и при бизнес решения, тъй като изискванията ще обхващат и гумите за камиони и автобуси. За тях етикетите досега бяха използвани само в маркетингови материали. Гумите за този тип превозни средства няма да имат символ за сцепление на лед.
Целите поставени пред настоящите промени на етикетите на гуми включват: улесняване на избора на потребителите и подобряване цялостната безопасност при шофиране. Първоначалната цел, с която са започнали етикетите за гуми – да спомогнат за намаляването на вредните емисии, също остава валидна.
QR кодът е нов елемент от етикета на гумите, който ще отвежда потребителите до обширна база данни, в която се акумулират всички модели гуми предлагани на европейския пазар. Продуктовата информация е стандартизирана, позволявайки лесно сравнение между различните гуми.
За в бъдеще, етикетите за гуми ще бъдат разширени допълнително, за да отчитат фактори като износване, пробег и експлоатационен живот на пътя. Решението вече е взето, но потвърждението на методите за изпитване ще отнеме години.
Коментари (0)
Вашият коментар