Насер Шамма ще участва със своя музикален инструмент уд в концерта “1001 нощ” през новия сезон
От 2017 г. оркестърът на БНР се ръководи от украинския диригент Марк Кадин. Преди да получи покана за този пост, в продължение на 14 години той пътува често до България и работи с нашите музиканти като гост-диригент. А меломаните го познават като човек, който винаги търси различното, новото, малко познатото в концертите си или се стреми да дава на публиката мелодии и артисти, които никога не са били представяни на нашата сцена.
Няма да изневери на стила си и на последния концерт на 2 юли в зала “България”, с който закриват сезона. За първи път у нас радиооркестърът ще изпълни музика от оперетата “Москва - Черьомушки” от Дмитрий Шостакович. Марк Кадин я описва като лесна за разбиране и слушане, забавна творба.
Намерили нотите
в Лондон,
а да се изпълнят тези мелодии е много рядък шанс. По време на концерта ще звучи също музика от театралния спектакъл “Хамлет”, пак на Шостакович. Ще представят и Концерт за виолончело и оркестър от Сергей Прокофиев със солист Александър Сомов. Това е една от последните творби на композитора, която звучи рядко.
След края на сезона с радиооркестъра ще продължат да правят записи предимно на български композитори, за да попълват фонотеката. А времето за отпуск ще е само около седмица, защото иначе музикантите губят форма. Точно като спортистите, обяснява Кадин.
Концертната им програма напред е ясна чак до 2023 г. През новия сезон ще има големи изненади. “В България идват големи звезди, но публиката заслужава да чуе и нещо различно понякога и оркестърът се старае да го осигури. На 11 февруари ще гостува една суперзвезда на Арабския свят. Става въпрос за Насер Шамма, той е от Ирак и е най-добрият изпълнител на уд (струнен музикален инструмент - б.а.). Той е Кристиано Роналдо на уд”, казва Марк Кадин. Негова е идеята да поканят този непознат за нашата публика музикант, за да може тя да чуе нещо много интересно и различно. Концертът, който ще се състои в зала “България”, е озаглавен “1001 нощ”, защото ще събере различни култури в едно.
За първи път Марк Кадин ще дирижира концерт с участието на Мирослав Петков, който е първи тромпетист на Кралския оркестър “Концертгебау” в Амстердам. Ще звучи “Рапсодия в синьо” на Гершуин. И това е рядкост, защото е написана за пиано,
но има версия и за тромпет
За самото откриване на сезона на 1 октомври Марк Кадин решава да покани един изключителен руски пианист - Константин Емилянов. Той вече е гостувал у нас преди две години, а изпълненията му са приети с огромен възторг от публиката. Това е и причината диригентът отново да отправи покана към пианиста да направи концерт в София.
“През декември ще представим и ораторията на Бетовен “Христос на маслиновия хълм”. Това е една от известните му творби, но досега не е звучала в България”, казва Марк Кадин.
Записват всички концерти, но някои нямат право да ги излъчват заради авторските права.
Преди да започне да дирижира, Марк Кадин свири на кларинет. Към този инструмент го насочила баба му и в родината си Украйна той влязъл в музикално училище. На 15-годишна възраст заминава за Харков, за да продължи да учи музика. Живее в общежитие, но родителите му нямат притеснения, че е сам, защото бил много кротък тийнейджър. Две години по-късно се мести в Москва и там постъпва в Музикалната академия. Негов преподавател го съветва да стане диригент и сменя посоката си на развитие.
“Когато завърших, се оказах без работа, без пари и с бременна жена. Наложи се да работя всякакви неща, известно време продавах нощем в магазин за цигари и алкохол, после на разни пазари. След това обаче спечелих няколко позиции за асистент-диригент на оркестри в Москва”, разказва Кадин. Първият бил Държавният младежки симфоничен оркестър “Млада Русия”. После бил в Московския ансамбъл за съвременна музика и в Оркестъра на Московското радио. Имали много турнета, били дори в Северна Корея през 1996 г. “Бяхме настанени в много луксозен хотел в Пхенян. Имах преводач и всяка сутрин му носех от закуската от хотела. Хората там бяха много бедни. Хранителните магазини бяха абсолютно празни, а в тези за дрехи всичко беше еднакво”, спомня си Марк Кадин. С оркестъра имали два концерта, но го поканили да дирижира техни музиканти, които трябвало да изпълнят симфония, посветена на Ким Ир Сен. Впечатлил се, че по време на изпълнението целият оркестър се
поклащал едновременно наляво и надясно
Имало и организирано посещение на огромния паметник на Ким Ир Сен, където трябвало да поднесат цветя. И докато всички седели с наведени глави надолу в знак на почит, забелязал, че присъстващите севернокорейци плачели пред гигантската статуя.
Кариерата му минава също през Руския национален оркестър, където трупа огромен опит в продължение на осем години. Дирижира също и Държавния камерен оркестър “Московски виртуози”. Правят турнета по цял свят. В продължение на 11 сезона е главен диригент на Симфоничния оркестър на Красноярск, Сибир, където температурите падали до -44 градуса. Работил и в Литва в оперен театър, а оттам се мести в България.
Коментари (0)
Вашият коментар