Преди 15 години на 16 юли стартира социалната мрежа туитър. Сайтът е дело на Джак Дорси, който по това време е студент в Университета на Ню Йорк. Първоначалната му идея е да направи "SMS-a на Internet". Реализирането на идеята носи милиарди долари, разказва DIr.bg.
Туитовете са текстово-базирани съобщения с размер до 140 символа, съхранявани в страницата с потребителския профил на автора им. Те са достъпни за всички, които следват пишещия, като по желание той може да ограничи възможността им за виждане до най-близкия си кръг приятели или да ги направи достъпни за всеки в мрежата.
Туитовете могат да бъдат изпращани през уеб страницата на мрежата, през SMS, чат-програми или през приложения, написани от трети лица. Услугата е достъпна безплатно, а рекламите в сайта са по-малко спрямо фейсбук.
Тази идея се оказва изключително добра. Само година след старта, в туитър се публикуват 400 000 съобщения дневно, а потребителите са около четвърт милион. 7 години след написването на първия код за туитър, неговият създател Джак Дорси вече е милиардер. Той обаче не е сред първите по богатство на планетата, защото дарява огромна част от приходите си за благотворителност.
През годините броят на потребителите на туирър расте, като той се превръща във втората основна социална мрежа на Западния свят, Африка и големи части от Азия след фейсбук.
За това е отговорен интерфейсът, който предразполага към написването на по-съществени, но и лесни за четене коментари. Към 2017 година туитър увеличава броя на позволените символи в публикации, но и днес е трудно в мрежата да се публикува "стена от текст".
Днес туитър сайтътсе използва от близо половин милиард души. Най-голямата му потребителска база е в САЩ, където има над 75 милиона потребителя. Тази мрежа е предпочитана от мнозина заради по-малкото цензура спрямо тази на Марк Зукърбърг. Сайтът има много по-либерална политика и за видеата и снимките, които могат да се публикуват на него. Триенето на профили също се случва по-рядко. Артисти използват социалната мрежа повече от тази на Марк Зукърбърг, тъй като могат да публикуват картини или изображения, които фейскук би цензурирал.
Заради пандемията от COVID-19 туитър бележи драстичен ръст през 2020 г. Трафикът на сайта и броя нови потребители се увеличава съществено. Това обаче върви и ръка за ръка с използване на платформата за дезинформация, свързана с пандемията.
През март 2020 година мрежата обявява, че ще започне да маркира туитове, които могат да съдържат подвеждаща информация, в някои случаи ще предоставя връзки към страници с информация за проверка на фактите. Истината е, че идеологическите битки и политиката са отговорни за успеха на сайта.
Социалните мрежи днес са арена на политически и идеологически сблъсъци. Ефектът им е описан добре от мнозина изследователи, анализиращи затварянето на потребителите в "балони" или ехо-камери, в които по-крайните мнения надделяват. Въпреки това могат да се появят и множество ценни мнения, които биха били пропуснати от масовите медии.
За пръв път политическата роля на социалните мрежи стана явна по време на Арабската пролет от 2011 година. Тогава потребителите от арабските страни използваха масово туитър и фейсбук, за да организират бунта си и да споделят информация за него. Оттогава насам социалните мрежи, групите в тях и хаштаговете се използват за всеки един протест.
За популяризирането на туитър съществен принос има и бившият президент на САЩ - Доналд Тръмп. Той реши да използва платформата за директен контакт със своите привърженици, избягвайки от възможността медиите да преиначават думите му или да влагат различно значение в тях. За годините си на управление Тръмп написа хиляди туита по въпроси за вътрешната или външна политика. Броят на последователите му в мрежата е над 88 милиона.
Много други политици също започнаха да ползват туитър, но за разлика от Тръмп публикуваха основно прецизно написани съобщения от техните екипи, в които живата връзка не се усещаше толкова добре. Всичко това накара множество хора да се присъединят към социалната мрежа, за да научат от първа ръка какво мислят техните лидери и политици.
2021 година обаче доведе до обрат в отношенията между Тръмп и туитър. Социалните мрежи решиха да наложат единодушна забрана на американския президент. Причина за това станаха протестите от началото на януари тази година, прераснали в размирици във Вашингтон.
Коментари (0)
Вашият коментар