Електромобилите са повече от тези само с бензинов или дизелов двигател
25-ият автомобилен салон в София отвори врати, но за разлика от другите години хилядите фенове пред щандовете в “Интер Експо Център” най-вече задават въпроса: “Кога ще пристигне новата ми кола, ако сключа договор сега?”. Чак след това идва ред и за цената на даден модел, двигателя и екстрите. Любимата до преди две години (заради коронавирус пандемията оттогава не е имало изложение в България) тема на автомобилните фенове за промоции и отстъпки сега няма нужда да се започва, защото такива почти липсват.
До абсурдната ситуация да се чака с месеци за нова кола като при соца се стигна заради кризата с производството на полупроводници и последвалата война в Украйна, която пък допълнително утежни ситуацията с доставките на части и възли от подизпълнители за съвременните возила.
Дилърите на нови автомобили се опитват да привлекат и да задържат клиенти на дадена марка с обещания за автомобили с
по-богато оборудване на по-приемливи цени
Така реално предоставят безплатно някои от екстрите, а и не рискуват с допълнително забавяне на поръчаните и капарирани коли, защото автомобилните производители масово произвеждат модели с най-високи нива на оборудване, които са значително по-скъпи. Така компенсират евентуалните загуби от по-малкото производство и съответно ниския оборот.
Така или иначе, трябва да имате изключителен късмет или пък да се задоволите с някой автомобил, който в момента е в България, или пък натоварен на някой автовоз на път за родината, ако станете горд собственик на нова кола в дните около автосалона, който ще продължи до края на следващата седмица.
Повечето вносители обещават, ако сключите договор сега, да си
получите новия автомобил като коледен подарък,
но други не са такива оптимисти.
Организаторите очакват рекорден брой хора в залите на Изложбения център на “Цариградско шосе” заради огромния брой модерни експонати и възможността на всеки да тества над 100 модела по време на салона.
32 автомобилни бранда са представени на изложението. В залите са изложени 189 експоната.
Няма щанд без електрифициран модел
Чисто електрическите са 33, хибридните – 70, и те заедно надвишават бройката на конвенционалните модели с двигатели с вътрешно горене, които са 86. Досега никога автомобилите с алтернативно задвижване не са превъзхождали като бройка колите със стандартни двигатели.
И още нещо, което се случва за първи път в четвъртвековната история на софийския автосалон - има най-малко 14 премиери. Това означава, че в София за първи път са изложени пред широката публика чисто нови модели, които до момента са показани само пред силно ограничен брой хора и евентуално на онлайн събития.
Това са автомобилите, които ще направят своето първо представяне пред автофеновете именно в София: Citroen C5 X, DS 9, KIA Niro, Mazda CX-60, Mercedes SL, Mercedes EQE, Opel Astra,Renault Megane E-TECH, Renault Austral, SsangYong Korando e-Motion, Skoda Enyaq Coupe RS iV, Subaru Solterra, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.5 GTX, Volvo C40 Electric.
Освен тези коли, които за първи път ще дефилират пред публика, има и огромен брой нови модификации, фейслифт освежавания и технологични иновации.
Отново има анкетна карта с награди. Освен удоволствието да видят, да тестват и да закупят някои от последните модели, един от посетителите на изложението ще има шанс да си тръгне с нов автомобил. Изборът е между 4 коли с цени от 36 360 до 46 690 лева. Посетителите ще избират измежду Ford Puma, KIA Stonic, Skoda Fabia и Peugeot 208.
Ще има и други награди,
като ваучер за гориво на стойност 200 лв., 2 броя едномесечни предплатени карти за фитнес. Двама души, посетили изложението, получават подарък шофьорски курс, като ще имат право да си изберат за коя категория да се обучават.
“Предстоящото 25-о юбилейно издание тази година не е просто едно изложение с регионално значение от календара на OICA. Тази година са организирани само седем големи автосалона в света и само два от тях ще са в Европа - нашето през юни и в Париж през есента. Това превръща софийското изложение в събитие от европейски, защо не и световен мащаб. Нашият бранш е вече дълбоко навлязъл в най-голямата трансформация, откакто съществува. Затова и акцентът на изложението са екологичните автомобили с алтернативни задвижвания - чисто електрически или с различни типове хибридни системи. С всеки изминал ден те са все повече сред нас”, каза председателят на автомобилните вносители у нас Храбрин Иванчев.
По време на откриването евродепутатът Петър Витанов се обяви за по-ниски данъци за електромобили.
1/2 милион е най-скъпият експонат на изложението
Вrabus D40 Widestar e най-скъпата кола на салона в София, който отвори врати вчера. Той струва 500 000 лева без ДДС. Това е уникален фабричен тунинг вариант на легендарната G-класа на Mercedes. Преработеното "кубче" се задвижва от мощен дизелов двигател с максимална мощност от 400 к.с. и въртящ момент от 750 Нм, което го прави един от най-мощните и бързи дизелови офроудъри в света. Максималната скорост е електронно ограничена до 240 км/ч.
Друг представител на германския премиум производител - Mercedes AMG SL 63, се продава в “Интер експо център” за 416 хиляди лева с ДДС. В топ 3 по цени влиза и новото поколение Range Rover, който във върховото си оборудване достига сумата от 324 464 лева.
Най-скъпият електрически автомобил на салона е с хиляда лева по-евтин от рейндж ровъра. Това е Mercedes EQS, който е изложен с табела, на която пише 323 500 лева.
Електрическият S-класа дебютира в две спецификации – EQS 450+ с един електромотор на задната ос, 333 к.с., 568 Нм, ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди и е EQS 580 4MATIC с два мотора, 523 к.с., 855 Нм, ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,3 секунди. Пробегът на електрическата лимузина варира от 580 до 730 км с едно зареждане на батерията.
Най-евтиният експонат на изложението, който може да се поръча и купи сега, надхвърля 30 бона и е Dacia Sandero Stepway, чиято цена е 32 160 лева. Иначе най-евтиното возило на салона е електрическият двуместен Citroen Ami, който струва 18 хиляди лева, но все още не може да се поръча у нас. Миниколата, която в някои европейски страни може да се управлява е от 14-годишни, е с мощност 8 к.с. максимална мощност, 45 км/ч максимална скорост и 70 км пробег с едно зареждане.
Храбрин Иванчев, председател
на Асоциацията на автомобилните
производители и техните оторизирани
представители в България: Очаквам нормален
пазар до края на годината
- Г-н Иванчев, какво очаквате от 25-ото издание на автосалона?
- Основният акцент за 25-ия Международен автосалон в София са новите технологии за електрификация на автомобилите, като по този начин изложението преминава на ново ниво. Технологиите на бъдещето могат да се видят на живо. Досега никога не сме представяли толкова много електрически коли с възможност за тест драйв. Няма да има щанд на салона без електрифициран автомобил, като експонатите ще бъдат общо 189 от 32 автомобилни бранда. Чисто електрическите ще бъдат 33, а хибридните – 70 – в това число влизат най-различни вариации на технологията – плъг-ин модели, меки хибриди, както и варианти, при които бензиновият двигател работи само за да зарежда батерията и колата се движи практически като електрическа.
- С какво ще е по-различен от останалите сегашният автосалон?
- Основното е, че има огромен брой електрически и електрифицирани модели. Свидетели сме на една истинска трансформация на автомобилната индустрия. Автомобилите стават все по-сигурни, екологични и свързани. Колата на бъдещето трябва да е сигурна и да не замърсява околната среда.
- В миналото по време на изложения търговците привличаха българските клиенти най-вече чрез отстъпки. Сега с какво ще ги накарате да си купят нова кола?
- На предишните салони отстъпките бяха водещи, сега са технологиите. Българският автомобилен фен е изключително образован. Ние като представители на автопроизводителите се стремими да отговорим най-адекватно на потребностите на клиентите, които в бъдеще ще искат електрически коли с достатъчно голям пробег. Всички модели на изложението ще предлагат пробег от 350-450 км, което е напълно достатъчно да се покрие пътят до морето.
- Каква е ситуацията на пазара на нови автомобили у нас, как вървят продажбите и какво е съотношението спрямо употребяваните коли?
- Ситуацията е същата като в последните години. Въпреки известния ръст, нивото на новите коли на автомобилния пазар си остава ниско. Съотношението е 1:10 в полза на употребяваните коли. Надяваме се с течение на времето и необходимостта от модернизиране на парка, това съотношение да се промени.
- Чакането с месеци за доставка на повечето модели нови автомобили не убива ли бизнеса и кога според вас ще приключи тази криза?
- Не убива бизнеса. На хоризонта се вижда нормализация. Очаквам това да стане до края на годината. До няколко месеца ще влезем с конкретни ангажименти. Ще има предвидимост в доставките. Една такава криза не е пагубна. Въпрос на време е да се нормализират нещата и да се осигури производство с други доставчици. От 2025 година в ЕС влиза в сила стандартът Евро 7 и колите ще стават все по-екологични и сигурни, което е предизвикателство за производителите, като в момента тече подготовка за преминаване към този стандарт.
- Какво трябва да се направи най-накрая, за да се обнови автопаркът в България?
- Много неща. Нашата асоциация от доста време предлага пакет от мерки, които държавата трябва да предприеме, за да се стигне до подмяната на старите коли с електрически или електрифицирани. Предложили сме редица скрапинг програми и бонусна схема.
- Какви трябва да са стимулите при покупка на електрически коли и респективно на хибриди (с двигател с вътрешно горене и електрически мотор)? Не закъсняхме ли фатално спрямо европейските страни?
- 10 000 лева бонус при покупка на чисто електрически автомобили и 7500 лева за хибридни е едно от нашите предложения. Не само частните автопаркове, но и фирмените трябва да се обновят. Българският автопарк с най-старият в Европа с над 20-годишни коли. Карат се предимно дизелови, като високата цена на горивото и поддръжката удря по джоба българския шофьор. Ако има бонусна схема, ние не само ще извадим замърсяващи автомобили от употреба, но и ще дадем възможност за по-екологичен транспорт с електрическите коли. Ужасно закъсняваме. В съседна Румъния това се прави от 15 години. Дори и в Босна и Херцеговина дават по 5000 евро за подмяна на употребявания автомобил с двигател с вътрешно горене с електрически.
Коментари (0)
Вашият коментар