Театър „Кредо“ чества своята 30-а годишнина и 30-годишнината на спектакъла „Шинел“ по Гогол. Юбилеят е в традиционния за „Кредо“ дух – на българска и международна сцена, разказват от трупата. Празничното представление на „Шинел“ е на 28 ноември в „Театър 199".
В началото на месеца „Кредо“ гостува в Япония. За трети пореден път българският театър бе в програмата на „Горски театрален фестивал Мацуе“, в префектура Шимане. Това е 11-о поред гостуване на театъра в Страната на изгряващото слънце, което го прави българският театър-рекордьор по брой гостувания в Япония, посочват от трупата.
Театър „Кредо“ е основан от артистите Нина Димитрова и Васил Василев-Зуека. На 6 ноември 1992 година е премиерата на първия им спектакъл - „Шинел“, отличен с 14 международни награди, с над 600 представления, изиграни на девет езика – български, руски, английски, френски, немски, испански, сръбски, гръцки и японски.
„Шинел“ е българският спектакъл с рекорден брой международни участия – над 200 международни фестивала в десетки страни и стотици градове по света, допълват от „Кредо“ . По думите им „Шинел“ е единственият спектакъл в историята на българския театър, който две поредни години е хит на най-големия световен фестивал на изкуствата – Единбургския фестивал във Великобритания (1996, 1997). И при двете участия на фестивала британската критика дава най-високата оценка за спектакъла – пет звезди на вестник The Scotsman. През 1997 година списание The List го нарежда в класацията „Топ 20” на най-забележителните събития на Единбургския фестивал.
„Шинел“ е единственият български спектакъл в класацията "Топ 5“ на вестник „Гардиън”, който го нарежда сред петте най-добри спектакли в лондонския театрален афиш през 2000 година, когато „Кредо“ гостува със спектакъла в „Барбикан център“ в Лондон, припомнят от трупата. Те допълват, че „Шинел“ е единственият български спектакъл в програмата на световноизвестния културен център, включваща заглавия с участието на имена като Бенедикт Къмбърбач, Жулиет Бинош, Кейт Бланшет.
При първата поява на „Шинел“ в Русия през 1995 година, руската критика го обявява за „едно от най-забележителните събития в театралния живот на Европа от втората половина на ХХ век“.
Над 15 години театър „Кредо“ играе и спектакъла „Каквото направи дядо, все е хубаво” по Андерсен, създаден по покана и с подкрепата на датската юбилейна фондация „Ханс Кристиан Андерсен 2005” като част от програмата на световното честване на 200-годишнината от рождението на Андерсен в Дания през 2005 година. Спектакълът има над 200 представления на българска и международна сцена. Игран е на четири езика – български, руски, английски и японски. Показан е на над 50 международни фестивала, отличен е с осем международни награди.
През 2015 година „Театър 199", копродуцент на спектаклите „Шинел“ и „Каквото направи дядо, все е хубаво“, възлага на „Кредо“ създаването на един от двата спектакъла за отбелязване 50-годишния си юбилей. Така в афиша на „Кредо“ се появява „Дневникът на един луд“ по Гогол, който за шест сезона има над 50 представления. Отличен е с награда за мъжка роля на международния фестивал на моноспектакъла „БГМОТ“ в Габрово (2016), има номинация „Икар“ за дебют (2016), номинация „Аскеер“ за изгряваща звезда (2016) и награда за сценография на международния фестивал „Пиеро“ в Стара Загора (2021).
През 2019 година е премиерата на „Ревизорът” по Гогол, отличен с четири награди „Икар“ за дебют, номинация „Икар“ за сценография, четири награди на международния фестивал на малките театрални форми във Враца - за режисура, сценография и две мъжки роли и с две награди на Националната академия за театрално и филмово изкуство. През 2008 година Съюзът на артистите в България присъжда на „Кредо“ специална награда „Икар” за приноса му в популяризирането на българския театър и култура по света. През 2009 година „Кредо“ е номиниран за европейската награда „Нови театрални реалности”, присъждана от Европейската комисия на най-изтъкнатите европейски театрални творци за иновациите им в областта на театралното изкуство.
„Успехът и дълголетието на спектаклите на театър „Кредо“ се дължи на неотклонно следваното кредо на театъра в продължение на 30 години – свобода, въображение и преданост, на подкрепата на „Театър 199“ у нас и на театралната общност по света и, разбира се, на интереса на публиката, която не престава да иска да гледа нашите спектакли“, казва Нина Димитрова, основател на „Кредо“.
Коментари (0)
Вашият коментар