- Носителят на "Оскар" налага и пренаписване на сценария на филма, за да се чувства по-удобно, но според Ридли Скот това го прави още по-специален
- Сърцето ми беше с него. Той е най-добрият играч на повредени стоки, казва режисьорът
Остават две седмици до старта на снимките на филма "Наполеон". Режисьорът Ридли Скот е спокоен, защото всичко е планирано до най-малките подробности. И тогава на вратата му се появява Хоакин Финикс и го "застрелва" с думите: "Не знам какво да правя!".
"Какво?" - режисьорът губи самообладание, но бързо осъзнава, че залогът е голям, а за него Финикс да играе Бонапарт, е всичко или нищо.
Скот решава, че го иска за главната роля в своята продукция, още когато го гледа в "Жокера", в който с брилянтното си изпълнение актьорът си заслужи "Оскар".
"Бях поразен. Не ми хареса начинът, по който се празнува насилието, но Хоакин беше забележителен. Взирах се в него: "Този малък демон е Наполеон Бонапарт. Прилича на него".
Наум имах само двама актьори предвид за ролята. Няма да споменавам другия."
В момента, в който неговият фаворит му казва, че е блокирал, Скот дори не помисля за евентуална смяна с другия мистериозен човек, за когото също е мислел първоначално.
"Сърцето ми беше за него. Той е най-добрият играч на повредени стоки."
Но ето го пред него същия мъж, заявявайки: "Не знам какво да правя!"
"О, боже. Влез и седни!" - приканва го режисьорът.
И започват да говорят - сцена по сцена, ден след ден, отново и отново: "Седяхме десет дни. В известен смисъл репетирахме. Абсолютно детайл по детайл."
Финикс, определян от много критици за най-великия актьор на нашето време, се чувства екзистенциално изгубен в обувките на френския пълководец за този амбициозен, експанзивен, психологически проект. Но в крайна сметка не се отказва.
Самият той отначало е запален от идеята да работи отново със Скот, който някога му дава шанс да заяви яркия си талант с ролята на император Комод в "Гладиатор".
"Бях толкова млад. Това беше първата ми голяма продукция - спомня си звездата.- Наистина копнеех отново за това невероятно преживяване или нещо подобно."
Носталгията го кара да каже "да", но не на друга възможност, а точно на това предизвикателство да завладее света на големия екран. През годините Скот предлага на Финикс и други проекти, но "нищо, което да се е усещало, че ще бъде толкова взискателно и за двама ни."
Само че "да"-то на актьора задейства сложни и ключови процеси, като например пренаписването на сценария на Дейвид Скарпа.
"Хоакин е възможно най-далеч от конвенционален. Не нарочно, а от интуиция. Това го кара да тиктака. Ако нещо го притеснява, той ще ви уведоми. Той направи "Наполеон" специален, като постоянно разпитваше. Можем да пренапишем проклетия филм, защото той се чувства неудобно. И това се случи - обяснява режисьорът. - За да му помогнем да се съсредоточи върху това кой е Бонапарт. Трябваше да го уважа, защото казаното беше невероятно градивно. Това направи всичко по-голямо и по-добро".
Филмът е заснет само за 62 дни, което е забележително постижение. Обикновено продукция от такъв мащаб изисква минимум 110.
"Преди години открих, че осем камери са осем пъти по-бързи. Всеки отдел трябва да може да поддържа моята скорост - казва Скот. - Актьорите не искат да чуват историята на живота преди всеки филм. Открих това рано. Известен уелски актьор веднъж ми каза: "Обичам това, което правиш, защото се движиш толкова бързо." Трябва да познаваш геометрията на сцената."
Финикс предизвиква границите и на партньорите си пред камерата, изваждайки най-доброто от тях. С Ванеса Кърби, която влиза в ролята на Жозефин - любимата на Наполеон, сключват договор да се шокират един друг, докато снимат, за да гарантират, че филмът няма да изглежда скучен и прекалено планиран. Това споразумение позволява на Финикс да удари силен шамар на Кърби по време на разгорещената сцена на развода между героите.
"Разбрахме се, че ще се опитаме да създадем моменти, които не са там, защото и двамата искахме да избегнем клишето на драмата от този период. И с това имам предвид моменти, които са добре оркестрирани и проектирани - обяснява Кърби. - Най-страхотното нещо е, когато имате творчески партньор и казвате: Добре, всичко е безопасно. С теб съм. Ще отидем на тъмните места заедно."
Самият Финикс предупреждава, че ако човек иска да разбере Бонапарт, трябва сам да чете и да изучава историята му, защото това, което с екипа на филма са преследвали, е усещането на този човек.
Един много сложен свят, видян през очите на Ридли Скот.
"Аз съм първият, който признава, когато направи грешка. Просто никога не го правя" - казва носителят на "Оскар", преобразен като Корсиканеца в първия трейлър на филма.
Вълнението към продукцията е голямо и критиците очакват с нетърпение да я видят. Междувременно Емили Роб, историк и главен уредник на наследството в Музея на армията в Париж, откри в трейлъра малки грешки и несъответствия в исторически план. Ето какви са те.
1. Грешни еполети на генерал
Хоакин Финикс е облечен в Наполеонов костюм, увековечен в картини и гравюри от онова време, но един детайл от него е неточен - подложките за рамене.
По време на обсадата на Тулон актьорът трябва да носи еполети на полковник, а не на генерал, както изисква неговият ранг. Въпреки това "не е лесно да се намерят правилните" според куратора.
2. Твърде епични оръдия
Търсенето на зрелищност налага повече въображение, което личи в сцена, показваща битката в Египет, където се показва гюле, вградено на върха на пирамидата на Хеопс. Но тогавашните оръдия са можели да стрелят само на 800 метра и следователно никога не биха успели да достигнат пирамидата по този начин. Особено след като битката всъщност се е състояла на около петнадесет километра от митичните египетски съоръжения, а не в краката им, както е показано във филма.
Изстрелът на гюлето е преди всичко артистичен избор, целящ да усили гръмотевичното навлизане на Наполеон в сцената. Фактът, че действието се развива в подножието на пирамидите, също добавя епично и величествено измерение на действието. И все пак оръдията, използвани за лентата, са изключително реалистични.
3. Никога не яздел сред войската, а зад нея
Друга сцена в трейлъра показва как Бонапарт язди сред хората си по време на нападение. Това героично представяне не би отразявало реалността за Емили Роб. Възможностите пълководецът да атакува по този начин всъщност биха били много редки, ако не и несъществуващи. Стратегът най-често остава зад войските си по време на щурм.
Но въпреки тези дреболии всичко изглежда повече от вълнуващо и обещаващо.
Премиерата на "Наполеон" у нас е на 24 ноември.
Коментари (0)
Вашият коментар