Двукратният световен шампион по скоростно изчисляване не обича да го карат да учи по музика
Бърз и точен като калкулатор, 13-годишният Калоян Гешев може да сметне всяка задача за секунди, и то изцяло наум. А че отговорите му са винаги верни, знаят всички - през 2021 г. момчето спечели “България търси талант” с уменията си по скоростна калкулация.
Калоян е двукратен световен шампион в областта си. Печели първенството за първи път през 2022 г., когато е на 11 г., а през тази година защити титлата си в Германия.
Постижението му тази година е с още по-голяма тежест, тъй като е бил най-малкият участник във възрастовата си група за деца от 12 до 15 години. “Това нямаше особено значение, тъй като пак спечелих. Тази година бях близо до максималния резултат”, похвали се Калоян пред “24 часа”.
Форматът на състезанието би бил непосилен дори за доказани математици, ако нямат калкулатор. Или няколко свободни часа. Участниците получават между 25 и 30 листа със задачи. Миналата година например са били 26, а тази - 29. 23 от тях са със задачи за събиране, изваждане, умножение, деление, корени, дати, числови изрази и пресмятане на валути. Останалите са “изненади”, които може да са тест или пресмятане на големи корени. Времето за всичко е общо два часа, за които Калоян успява да се справи с всичко безпогрешно и да грабне златния медал.
“Нищо от задачите не ме затрудни, само голямата конкуренция, тъй като има много хора от Индия, Южна Африка, Унгария, Сърбия, Германия. Има и от България, макар и от по-малката възрастова група. Аз успях да ги надвия и да стана шампион”, хвали се той. Признава, че
най-големите му конкуренти са от Индия и Южна Африка
Освен основния формат на световното ентусиастите могат да се запишат и на допълнителна дисциплина хекток, в която могат да участват и родители. Целта е да се комбинират произволни шест цифри от 1 до 9, които чрез математически действия - събиране, изваждане, умножение, деление и коренуване, да дадат като резултат числото 100. Миналата година получават 60 такива примера за 10 минути, а тази - 85 за 25 мин. Миналата година Калоян печели, а тази година остава втори. Печели обаче друго българче - Даниел Димитров, а разликата между двамата е само една задача.
Много от състезанията, в които Калоян участва, се домакинстват от Германия. Там се провежда и тазгодишното световно. “Там имахме доста време да се разходим. Първия ден бяхме на обучение и доста изморени, но видяхме с други деца фабриката на д-р Йоткер, която е известна със своите пудинги и пици. На следващия ден беше хектокът, а после видяхме една висока крепост в Билефелд. На третия ден беше първенството, видяхме и зоологическата градина, която беше доста яка, а времето беше много по-приятно от миналите години”, спомня си Калоян за олимпиадата.
И той, и майка му Румяна признават, че България рядко е домакин на подобни големи формати. Затова пък Калоян има възможност да пътува често. Предстои му още едно състезание в Германия, а после - Лондон и Дубай. В арабската държава ще се яви на престижно първенство, което се провежда веднъж на четири години, а задачите се решават на специален софтуер.
13-годишното момче мечтае да обиколи света. От Северна и Южна Америка до Азия, казва той. Най-много иска да види Ниагарския водопад и Торонто в Канада, както и да изкачи родния връх Мусала. Любимото му място в България пък е Созопол, защото обича да ходи на море.
Големите успехи обаче изискват и сериозна подготовка. Отделя по час или два на ден, а понякога и повече.
Талантът му се забелязва отрано, тъй като с математика започна да се занимава на 3-4 години. “Започнах да пиша големи цифри навън на плочките и да смятам малки неща. От първи клас умножавам двуцифрени числа, а в началото на втори отидох на курс при господин Георги Георгиев. Благодарение на него получих основата, за да стигна дотук, където съм в момента. Изключително много му благодаря за това и му се възхищавам”, споделя момчето.
Преди курса обаче сам се учи да работи с двуцифрени числа. От 4 години отново се готви сам, но с учителя му не са се разделили. Двамата все още пътуват заедно за състезания, Георгиев го наставлява за конкуренцията, както и на какво трябва да наблегне при подготовката си.
“Не бих им се скарал или разсърдил, просто ще им кажа да намерят заниманието, което им е любимо и имат потенциал да се развиват, своята сила”, казва Калоян за онези, които не обичат математика. Той самият предпочита аритметиката пред геометрията, а
най-добре се справя с деление, суми на квадрати и пресмятане на корени от големи числа,
както и с това да изчисли в кой ден от седмицата се пада някоя дата.
Медалите у дома Калоян не е броил, но е сигурен, че златните преобладават. Горд е с всичките си постижения, но обяснява, че с най-голяма тежест са международните отличия.
Днес Калоян е седмокласник в столичното 125-о СУ “Боян Пенев”. Вече се готви за матурите, които му предстоят в края на годината, като вече е решил задачите по математика от всички предходни години. Амбицията му е да влезе в Националната математическа гимназия.
Очаквано математиката е любимият му предмет в училище. Обича и географията и химията, но не и музика, рисуване и технологии и предприемачество. Причината - карат го да учи и по тях, макар че не му се струват важни колкото другите дисциплини. “Мога донякъде да пея, но не бих показал рисунките си, защото са покъртителни”, признава си той. Прави обаче картички за рождените дни на майка си и за 8 март, защото знае, че така ще я зарадва. В географията пък са му интересни столиците и знамената на различните държави, както и климата.
Заради подготовката за състезания и матури свободното му време е кът. Когато е свободен обаче, обича да се разхожда, да кара колело пред блока и Бизнес парка, който е близо до дома му. Понякога ходи и на фитнес, а у дома си има дори дъмбели, с които прави упражнения. През лятото пък обича да се качва и на съседен покрив, за който майка му уточнява, че се ползва за организиране на събития.
Когато порасне, Калоян иска да стане програмист или учител - по математика или скоростна калкулация. Мечтае след няколко години да си основе школа по математика. Наясно е и как да се държи с учениците си, защото знае какъв трябва да бъде един учител, за да го харесват: “Трябва да се държи добре с децата, да дава втори шанс, ако ученикът е изкарал ниска оценка. Също така да преподава интересно”.
Коментари (0)
Вашият коментар