Бивш шеф в Meta разкрива как фейсбук цинично използва слабостите на тийнейджърите

Марк Зукърбърг 
Снимка: Фейсбук

Сара Уин-Уилямс - бивш директор по обществена политика на Meta, даде показания пред Сената на САЩ след разкритията в книгата си „Безгрижни хора“.

В нея тя обяснява как компанията умишлено е използвала емоционалното страдание на своите потребители тийнейджъри за рекламни цели, посочват международните издания, цитирани от Би Ти Ви.

Meta е можела да открие, че даден тийнейджър се чувства „безполезен“ и да сподели тази информация с рекламодателите, за да покаже реклама „в най-подходящия момент“ - например козметичен продукт точно след като тийнейджър е изтрил селфи, или предложения за диети за отслабване, когато младите момичета изразяват телесен дискомфорт.

Според Уин-Уилямс тези практики, насочени към 13-17-годишните, считани за „високодоходни“, са били извършвани без каквито и да било етични гаранции в Мета, която е собственост на Марк Зукърбърг.

Уин-Уилямс дори съобщава, че един от мениджърите е смятал тези тийнейджъри за „най-ценния сегмент“ и е смятал, че това трябва да бъде заявено ясно и категорично.

Тя заяви, че е ужасена от факта, че компанията, оценена на над 1 трилион долара, безскрупулно печели от тежкото положение на непълнолетните, за да „добави още малко в касата си“.

Същата логика на необуздан растеж може да се види и в разкритията на Уин-Уилямс за отношенията на Meta с Пекин. Според показанията ѝ ръководителите на Фейсбук не са се колебали да си сътрудничат с китайския режим в опит да проникнат на азиатския пазар.

Твърди се, че Meta е организирала брифинги за американските постижения в областта на изкуствения интелект за китайски служители с надеждата да спечели благоразположението на Пекин.

Компанията дори е обмисляла изграждането на „тръбопровод“ за данни между САЩ и Китай - проект, който в крайна сметка е бил изоставен под натиска на регулаторните органи, тъй като е щял да даде на Пекин пряк достъп до данните на американските потребители.

Сред обвиненията си Уин-Уилямс посочва, че моделът на Meta за изкуствен интелект „е допринесъл значително за китайския напредък в технологиите за изкуствен интелект като DeepSeek“ и че Meta се е съгласила да изтрие профила във Фейсбук на китайски дисидент, живеещ в изгнание в САЩ, като по този начин е отстъпила пред исканията на комунистическата партия за цензура.

Официално групата посочва като претекст неспазването на правилата на акаунта, но истинското намерение е било да успокои китайските власти.

От циничното използване на слабостите на тийнейджърите до компромисите с авторитарния режим, тези две части рисуват портрет на компания, готова на всичко, за да се разшири. Мета изглежда се ръководи от търговска логика, която не познава граници, жертвайки моралните принципи и безопасността на своите потребители пред олтара на растежа.

Насочването на компанията към уязвими непълнолетни и умиротворяването на държавната цензура са част от една и съща спирала: печалба и завладяване на нови пазари за сметка на етичните ценности и обществената защита. 

 

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Мая, лимон, магданоз и още храни, които премахват пигментните петна
Откриха доказателства за живот на далечна планета
17 забрани на Разпети петък, които се спазват от векове
Направи си сам кошнички за Великден (галерия)
Ал Бано: Не пропускайте концерта ми в София

Напишете дума/думи за търсене