l Юлия Висоцкая играе обаятелната Олга във филм за универсалността на злото и неговата задължителност
l В момента режисьорът снима биографична лента за Микеланджело в Италия
Франция. Втората световна война. Обаятелната емигрантка Олга е заменила битието на руска аристократка с активно участие във френската Съпротива. В опит да спаси две еврейски деца, които укрива, тя попада в ръцете на нацистите. Бързо е изпратена в затвор, където полицаят колаборационист Жул попада в плен на нейното очарование. Той предлага на Олга да облекчи нейното положение, ако получи съответно "внимание" в замяна. Тя е готова да направи необходимото, за да се спаси от немислима присъда и да си осигури свободата. Съдбата има друго предвид. Обстоятелствата се нареждат така, че рускинята е изпратена в концентрационен лагер.
Там, въоръжена единствено с красотата си, Олга отново попада на своя жертва - немския офицер от СС Хелмут. Отдавна влюбен в нея, при срещата им се оказва, че чувствата му ни най-малко не са изстинали. Поклонник на творчеството на Чехов и Толстой, той е постъпил в СС, за да създаде рая на земята.
По заповед на Химлер Хелмут трябва да разкрие корупцията в ръководството на концлагера, но в същото време се впуска в бурна връзка с Олга. Той започва да планира бягство за себе си и за нея. С наближаването на разпада на Третия райх обаче
и представата за
рай търпи трансформация.
Ролята на пленителната Олга в последния си филм "Рай" (Paradise) режисьорът Андрей Кончаловски поверява на своята пета съпруга Юлия Висоцкая. Пред камерата в главния мъжки персонаж е Кристиан Клаус, а редом с тях се изявяват Виктор Сухоруков, Филип Дюкен, Петер Курт и др. Сценарият е дело на тандема Кончаловски и Елена Киселева.
Премиерата на драматичната лента бе аплодирана на крака във Венеция през 2016-а и донесе на руския кинотворец "Сребърен лъв" за режисура. Същата година продукцията се окичи с още редица награди от различни фестивали и особено в Русия, където стана фаворит на националните награди "Ника", а Гилдията на филмовите критици я отличи с "Бял слон" за най-добрия руски филм на 2016 г. Творението на брата на Никита Михалков се нареди и сред номинираните в шортлистата за чуждоезичен "Оскар".
"В тъмното може да се натъкнеш на темата - обяснява Кончаловски пред журналистката Катерина Гордеева. - А каква е темата? Това не е холокостът, не е съдбата на французина, на германеца или на руската жена. Темата на "Рай" е универсалността на злото и неговата задължителност. Замисълът, разбира се, започва от някакви
по-прости, материални неща; от детайли и следи
от различен род. Всичко това израства в определен конгломерат от идеи, истории и проблеми. Едното се напластява над другото. Или не се напластява... и тогава художникът може само да признае своята грешка.
За мен "Рай" е много важен опит в разсъжденията за амбивалентността на злодеянието - тази тема е малко по-различна от темата за холокоста. Не е задължително злото да бъде въплътено в образа на чудовище. Това може да бъде умен, образован, талантлив човек."
Игралните сцени от лентата се редуват с интервюта с главните герои, в които те споделят моменти от своя живот - от детството, младостта, работата си; тълкуват изборите, които са правили, и защо воюват за определена страна.
"Най-интересното във филма е изповедта на тези три човешки същества. Понякога ми е минавала безумната идея да оставя в лентата само монолозите. И толкоз", признава 80-годишният режисьор.
Самата Юлия Висоцкая не крие, че много от сцените са изисквали нервно напрежение, което било доста опасно за нея.
"Ако се бях превъплътила напълно в своя персонаж, то сега вероятно бих се намирала в дом за душевноболни - споделя актрисата. - Не, бях самата себе си, но тази история позволи да изтръгна от дълбините на душата си нещо много лично, дълбоко скрито у мен, и вероятно бих предпочела то да си остане там, но от друга страна, ако бях постъпила така, не би трябвало да правим този филм."
Трудът на артистите определено заслужава уважение, затова и Кончаловски забранява на неговите прожекции в салоните зрителите да хапват пуканки. И те го правят.
"Обичам своите герои. Обичам и Хелмут. В крайна сметка ти обичаш човек не защото той е добър. Ти го обичаш и не знаеш защо. Но ти страдаш, когато той върши лоши неща. Правя филми за тези хора, които днес вече не ходят на кино, искам да ги върна в залите. Това са филми за родители, не за деца. Затова написах едно обяснение, че
никой не трябва да идва на моите филми с пуканки",
обяснява руският режисьор.
В момента Кончаловски снима в Италия биографичната драма за Микеланджело "Грехът" (Il Peccato). Неговият продуцентски център е осигурил бюджет от 780 милиона рубли, около $13 млн., а копродуцент е италианската компания Jean Vigo Italia. За ролята на ренесансовия скулптор и художник се търси актьор по улиците и сред абсолютни непрофесионалисти с помощта на своеобразен фоторобот. Режисьорът се настройва отначало за работа с аматьор, стига да прилича максимално на Микеланджело. Очаква се лентата да излезе на големия екран през 2018 г.
Редовната премиера на "Рай" у нас пък е на 6 октомври.
Коментари (0)
Вашият коментар