Компанията Фейсбук обяви, че ще отдели 5 милиона долара, за да плаща на журналисти под формата на многогодишни сделки в рамките на новата си платформа за публикации. Целта е да се помогне на независими автори да привличат аудитория и да изкарват пари чрез социалната мрежа, предаде Ройтерс.
Решението е част от отговора на Фейсбук на така наречените имейл бюлетини (email newsletters), начело с платформи като "Събстак" (Substack). Фокусът ще бъде върху репортери, които "често пъти са единственият глас, отразяващ дадена общност", заяви компанията.
Платформата за публикации, която Фейсбук представи миналия месец, ще бъде интегрирана с Facebook Pages и ще включва инструмент за самопубликуване, чрез който журналисти ще могат да изпращат свои бюлетини или да създадат свой уебсайт, предава БТА.
В САЩ независими журналисти ще могат да кандидатстват в платформата от днес. Ще се дава предимство на репортери, чието намерение е да отразяват теми, свързани с "афроамериканската, индианската, латино, азиатската и други аудитории с различен цвят на кожата", на места, където няма съществуващ източник на новини, посочи Фейсбук.
Журналистите ще могат да си докарват допълнителни приходи от публикуване на материали чрез използването на инструментите на Фейсбук. Това може да стане отначало чрез абонаменти за материалите на съответния автор, като той ще може сам да определя цената за тях, добави компанията.
Емили Бел, директор на Центъра "Тау" за дигитална журналистика към Факултета по журналистика на Колумбийския университет, написа днес в Туитър, че макар и тя лично да се надява журналистите и техните общности да имат полза от финансирането от Фейсбук, медийната индустрия ще "трябва да се съобразява с икономическата основа на тази Фаустовска сделка", защото Фейсбук е бил използван за потискане на репортери по света, а бизнесът на компанията разчита на медийни служители като модератори на съдържание, които "не се ползват сa обединени в синдикати и не са добре заплатени".
Разрастването на платените бюлетини разтърси света на информационните медии. Известни журналисти, включително от "Ню Йорк таймс" и "Вокс Медия", напуснаха своите медии, за да се изявяват като независими автори в платформи като "Събстак" и "Пейтриън" (Patreon), привлечени от пари в аванс и неограничен потенциал за печалба от абонаменти.
Този месец "Събстак" представи "Събстак Локал", програма за 1 милион долара за плащане на 30 местни репортери, за да могат да създадат собствен бизнес, финансиран от абонаменти.
Фейсбук заяви, че ще си сътрудничи с Международния център за журналисти във Вашингтон и Националната асоциация на испаноезичните журналисти при оценяването на заявленията за кандидатстване. Компанията също така ще осигури на журналистите селектиран достъп до експерти и услуги, за да им помогне да създадат медиен бизнес.
Социалната мрежа отдавна е в обтегнати отношения с медийната индустрия, които през февруари достигнаха критична точка след конфликт между нея и австралийското правителство за заплащането на медиите за съдържанието им. След конфликта Фейсбук обеща да инвестира 1 милион долара в световната медийна индустрия през следващите три години.
Коментари (0)
Вашият коментар