Земният баща на Исус – вдовец или девственик

Белокосият свети Йосиф с младенеца Исус – картина от Гуидо Рени, XVII век

Учените спорят на колко години е бил Йосиф, кога и къде е починал

От сцената с яслата и бебето Исус и децата знаят, че Йосиф е неговият земен баща. Но за свети праведни Йосиф Обручник евангелията разказват малко. Учените до днес спорят как Дева Мария и младенецът са се появили в неговия живот, какъв е бил дотогава, какво става с него след разпъването на Христос, кога е умрял, пише руското издание РИА Новости.

Йосиф се споменава в Новия завет само няколко пъти – когато занасят младенеца в Йерусалимския храм на 40-ия ден от раждането му и когато го изгубват в Йерусалим, а после го намират да събеседва с юдейските законоучители. Затова съществуват куп догадки как и колко е живял земният баща на Христос, кога е умрял.

Според някои той е

починал преди

разпъването

на Спасителя,

на което според евангелието са присъствали само Мария и нейни роднини. Напълно възможно е това да е станало дори преди Христос да излезе да проповядва, в противен случай той би го последвал, разсъждават изследователите. Ако е така, ще да е имал 80 години.

Съгласно християнското предание Йосиф е доживял до 110 години. За дълголетието му разказват много апокрифи. Там е написано, че е погребан в Назарет до баща си на име Яков. Къде точно е гробът, е неизвестно. От загадъчната съдба на известния библейски персонаж се знае, че той е

потомък на царете

Давид и Соломон,

живял е в градчето Назарет, бил е дърводелец и е обучил в този занаят и сина си Исус.

Евангелието на Матей описва неговата праведност в странен аспект, какъвто всъщност е и бракът му с Мария. “А рождението на Иисус Христос беше така: след като майка Му Мария беше сгодена за Йосиф, преди да се бяха съединили, тя се намери бременна от Светия Дух.”

И какво прави Йосиф? Постъпва благочестиво: “Мъжът ѝ Иосиф, понеже бе праведен и не искаше да я изложи, намисли да я напусне тайно”, разказва евангелистът. Той смята да постъпи така, защото ревностно съблюдава закона на юдаизма, който забранява предбрачните връзки и наказва за блудство. 

Картината “Христос на кръста с Богородица и свети Йоан”. При разпъването на Спасителя се говори само за майка му, а баща му не се споменава.
СНИМКИ: АРХИВ
Картината “Христос на кръста с Богородица и свети Йоан”. При разпъването на Спасителя се говори само за майка му, а баща му не се споменава. СНИМКИ: АРХИВ

Но се случва чудо. В съня на Йосиф се явява ангел и казва: “Йосифе, сине Давидов, не се бой да вземеш жена си Мария, защото заченатото в нея е от Светия Дух. Тя ще роди син и ти ще го наречеш Исус. Той ще спаси хората от греховете им”. Евангелистите оценяват Йосиф различно. Ако

при Матей той е

на преден план

при раждането

и в младостта

на Христос,

Лука почти не му отделя внимание. “В началото на неговото евангелие акцентът е поставен върху откровенията на Дева Мария и реакцията на жените (праведна Елисавета и праведна Анна) на пророчествата за раждането на Спасителя. Даже името Йосиф е сложено само в устата на Пресветата Мария”, пише в “Православна енциклопедия” известният библеист Павел Лебедев.

В следващите глави Лука описва Йосиф като богобоязлив човек, когото слуша самият Господ Исус Христос.

Въпреки че на иконите го изобразяват като беловлас старец, Светото писание не казва нищо за възрастта на Йосиф. Още в първите векове след Христа богословите спорят колко са били годините му и някои предполагат, че е бил в разцвета на силите си. Има и такива, според които

и той като Мария

не е встъпвал в

интимни отношения

Бил е девственик. “В западнохристиянското църковно предание Йосиф се почита като девствен мъж, който пазел и девствеността на Мария”, обяснява доц. Константин Полсков от катедрата по библеистика на Православния хуманитарен университет “Свети Тихон” в Москва.

Но повечето днешни теолози се придържат към друго мнение: по време на годежа с Мария Йосиф е бил вдовец. За това говори известен евангелски епизод. Когато Исус държи проповед в един от градовете, упрекват го, че пренебрегва своите братя и сестри. “И някой Му рече: “Ето, майка Ти и братята Ти стоят вън и искат да Ти говорят”. А Той в отговор рече: “Коя е майка Ми и кои са братята Ми? И като посочи към учениците Си, каза: Ето майка Ми и братята Ми! Защото, който изпълнява волята на Моя Отец, който е на небесата, той Ми е брат и сестра, и майка”, пише Матей.

Тук най-вероятно става дума за доведени братя и сестри на Христос. За тях е известно от апокрифите – писания, непризнати от църквата като канонически. Сред тях са Евангелието на апостол Яков, “брат на Господа по плът”, и апокрифът “Книга на дърводелеца Йосиф”, описващ детството и юношеството на Исус. Там животът на праведника Йосиф е описан чрез думите на самия Христос, който казва, че той е

имал жена и тя му

е родила 4 синове

и 2 дъщери

“И жената на Йосиф праведни умря, когато ѝ дойде времето. И Йосиф… годеник на Мария, моята майка, работеше със синовете си в занаята дърводелец.”

В Евангелието от Марко се казва, че при среща с Исус народът реагира с учудване: “Не е ли Той дърводелецът, Марииният син, брат на Иакова, Иосия, Иуда и Симона? И не са ли тук между нас сестрите Му?”. Интересно е, че евангелистът не посочва Йосиф като глава на семейството, а майката Мария.

Библейската притча разказва, че Дева Мария от 3-годишна расла и се възпитавала в Йерусалимския храм. Когато навършила 12 г., дошло време да го напусне. Свещениците по обичая на онова време решили да ѝ намерят опекун “измежду праведните хора”. Те хвърлили жребий, който се паднал на овдовелия Йосиф. Той я прибрал в дома си и след две години ангел Господен съобщил за предстоящото раждане на Спасителя. Научавайки, че е бременна, Йосиф “в изпълнение на закона” се оженил за нея. 

Икона на Йосиф, юношата Исус и дърводелски инструменти
Икона на Йосиф, юношата Исус и дърводелски инструменти

Още в раннохристиянски времена той е бил на особена почит. Даже

в началото са го

поставяли на едно

ниво с Богородица

В старите източни църкви има празник Благовещение на Йосиф, когато му се явил ангелът. Етиопските християни го отбелязват на 10 юни, Халдейската църква – на първата от 4-те недели преди Коледа, а в Сирийската, Яковитската и Маронитската – на втората. Арменската апостолическа църква го чества на шестия понеделник след Кръстовден, разказва руският игумен библеист Йосиф Клюков.

В православната традиция паметта на свети Йосиф Обручник (годеник) се почита два пъти в годината: на 29 декември (по стар стил 10 януари) и на 19 март, приет от католиците за ден на смъртта му. Датата се е превърнала и в светски празник – Ден на бащата.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене