Първият китайски марсоход „Джужун“ стъпи на Червената планета в събота в 10:40 ч. пекинско време, съобщиха от Китайското национално космическо управление. С това Китай стана втората страна в света след САЩ, която приземи и управлява роувър на Марс, предаде Радио Китай.
Шестколесният марсоход е задвижван от слънчева енергия, наподобява синя пеперуда и е с тегло 240 кг. Той е кръстен на китайския бог на огъня, докато името на мисията Тиенуън“ е заглавие на стихотворение от древния китайски поет Цю Юан (около 340 г.пр.Хр. – 278 г.пр.Хр.) и се превежда като „Въпроси към небето“.
С очакван живот от поне 90 марсиански дни (около три земни месеца) „Джужун“ ще „запише“ марсианския пейзаж с триизмерни изображения с висока разделителна способност, ще анализира състава на повърхността на планетата, ще изследва подповърхностната структура и магнитно поле, ще търси следи от вода и лед и ще наблюдава климата. Марсходът е оборудван с различни научни инструменти, като теренна и мултиспектрална камери, радар за подпочвени изследвания, детектори за повърхностния състав и магнитното поле, както и уреди за метеорологичен мониторинг. Той е в състояние да се измъкне от неприятности, придвижвайки се като червей по сложната марсианска повърхност, не само рохкавата пясъчна почва, но и плътно разположените скали, обясни заместник-главният дизайнер на сондата „Тиенуън-1“ Дзя Ян.
„Джужун“ може да се придвижва и настрани като рак. Освен това всяко от шестте му колела е в състояние да се завърти във всяка посока, което може да се използва за избягването на препятствия и изкачването на склонове.
Слънчевите панели на марсохода са два пъти повече от тези на лунохода, защото Марс се намира по-надалеч от Слънцето, отколкото Земята и Луната. Освен това могат да се въртят, за да следват Слънцето, обясняват учените. Част от генерираната слънчева енергия през деня ще се използва за работа, а останалата ще се съхранява в батериите за през нощта. Като допълнение дизайнерите са инсталирали прозорци, които са в състояние да абсорбират слънчевата енергия през деня и да я отделят през нощта, с което да помогнат на марсохода да не замръзне преди зазоряване, когато е възможно температурите да паднат до над 100 градуса под нулата.
Коментари (0)
Вашият коментар