“Папараци” спря завинаги, “Биг Брадър” изобщо няма да тръгва
На 30 май свърши последният епизод на “Папараци” за този сезон и сложи край не само на предаването, което спира окончателно съществуването си, но и на цяла една епоха - макар и кратка, в българската телевизия.
“Папараци” (стартирало през 2014 г.) беше последното жълто предаване, останало на малкия екран, печелейки зрители и пари от живота на светските личности.
Според американския журналист и изследовател Томас Артър Галъсън “жълтата журналистика разчита на сензационността - криминални новини, скандали и клюки, разводи и секс, като акцентира върху репортажите за бедствия и спорт. Същевременно разточително използва снимки, много от които са без значение, без авторски права или фалшиви.”
Друга характеристика на жълтата журналистика е това, че тя не си прави труда да удостоверява или разработва конкретна новина. Вместо това използва заглавия, които хващат окото, за да продава повече.
“Този тип предаване вече се изхаби. Най-високият му рейтинг беше, когато го водеше Николета Лозанова”, казва Андрей Арнаудов, който го продуцираше за Би Ти Ви заедно с партньора си Иван Христов и компанията им “Междинна станция”. Интересът обаче постепенно отслабва. За да го задържат, продуцентите канят Венета Райкова за водеща, а през последния сезон избраха за негово лице Мария Игнатова. Промениха името - “Папараци - ново 20!”, и съдържанието му - да е и светско, и хумористично. Не успяха. Защото
социалните
мрежи
унищожиха
папараците
Знаменитостите вече не се крият и сами показват тайните си и личния си живот, като пускат свои снимки във фейсбук, а напоследък предимно в инстаграм и тик-ток - и селфи от екзотично място, и фотосесия, направена от приятел, която изобщо не им пречи да е край печката или в банята. Дори го правят прекалено често, след като разбраха, че популярността им носи пари. Най-известните на практика се превърнаха в платени инфлуенсъри - различни компании ги ползват, за да рекламират продуктите им сред своя кръг от познати и последователи. Колкото повече са последователите, толкова и парите, които получават за реклама, растат.
Именно заради парите, лайковете и кликовете се превръщат в нещо много важно.
Корените на клик журналистиката са свързани с жълтата, показва историята на масмедиите. В днешно време терминът “жълта журналистика” е пейоративен и се използва като порицание на всяка журналистика, която се отнася към новините непрофесионално и неетично.
Така например с учудване може да установите, че ако потърсите името “Наум Шопов” в гугъл, трудно ще намерите достатъчно информация и снимки за големия актьор. Затова пък мрежите са препълнени със снимки на внука му, който носи същото име и като дядо си е актьор. Информацията в интернет обаче не е за ролите на младия артист. Точно обратното - в инстаграм и фейсбук през ден има негови снимки, както и кадри на семейството му, на които дискретно се вижда поредната стока. В рекламния език това се нарича продакт плейсмънт (продуктово позициониране).
“Вече нямаш причина да показваш известните. Те сами снимат и показват в мрежите всичко от себе си.
Бизнесът,
който се
правеше
от тях, вече
е за тях”,
смята пиар експертът Олга Лозанова, която е създател и управител на комуникационната агенция “ОТ-ДО Консулт”.
Това е и причината професията “папарак” почти да изчезне.
Папарак (папараци в мн. ч.) означава фотограф, който следи и скрито снима известни личности с цел сензация, шантаж или лично облагодетелстване, пише в тълковните речници.
А с папараците изчезват и светските предавания, тъй като социалните медии са като уголемен “Биг Брадър”, казва още Лозанова. Ето защо най-известното риалити шоу също е погребано в историята на телевизията. Нова тв спря да го излъчва преди 3 години (последното издание е през 2018 г.) и изобщо няма намерение да го поднови.
“Биг Брадър” тръгва у нас през 2004 г. и се превръща в революция. В него група от 12-15 души бе оставяна да живее 3 месеца в къща, пълна с камери, които следят всекидневието им и как се развиват отношенията помежду им. За това време те самите стават достатъчно известни с това, че са известни.
По-късно - заради стремежа към още по-голям рейтинг, започва да се излъчва вариация на шоуто - “ВИП Брадър”, т.е. с популярни участници. Още по-скандално. Дотогава човешко око не е влизало в спалнята на известните.
Днес обаче всичко това е в социалните медии, което преобрази и забавните предавания с популярни лица. Те вече са с конкретно съдържание - дали кулинарно (“Черешката на тортата”, Нова тв, в което участниците готвят), дали музикално (“Като две капки вода” или “Маскираният певец”, Нова тв, в което всички пеят). Другият вариант е известни да са жури в някое шоу тип риалити като в “България търси талант” на Би Ти Ви.
Впрочем възходът и падението на “Биг Брадър” не е само у нас, а в целия свят. И както навън, така и българските телевизии преживяват модните си увлечения по светските предавания, като следват пиковете и резките спадове на зрителския интерес.
Коментари (0)
Вашият коментар