Краят на жълтата тв епоха

Мария Игнатова бе последната водеща на "Папараци" по Би Ти Ви.

“Папараци” спря завинаги, “Биг Брадър” изобщо няма да тръгва

На 30 май свърши последният епизод на “Папараци” за този сезон и сложи край не само на предаването, което спира окончателно съществуването си, но и на цяла една епоха - макар и кратка, в българската телевизия.

“Папараци” (стартирало през 2014 г.) беше последното жълто предаване, останало на малкия екран, печелейки зрители и пари от живота на светските личности.

Според американския журналист и изследовател Томас Артър Галъсън “жълтата журналистика разчита на сензационността - криминални новини, скандали и клюки, разводи и секс, като акцентира върху репортажите за бедствия и спорт. Същевременно разточително използва снимки, много от които са без значение, без авторски права или фалшиви.”

Друга характеристика на жълтата журналистика е това, че тя не си прави труда да удостоверява или разработва конкретна новина. Вместо това използва заглавия, които хващат окото, за да продава повече.

“Този тип предаване вече се изхаби. Най-високият му рейтинг беше, когато го водеше Николета Лозанова”, казва Андрей Арнаудов, който го продуцираше за Би Ти Ви заедно с партньора си Иван Христов и компанията им “Междинна станция”. Интересът обаче постепенно отслабва. За да го задържат, продуцентите канят Венета Райкова за водеща, а през последния сезон избраха за негово лице Мария Игнатова. Промениха името - “Папараци - ново 20!”, и съдържанието му - да е и светско, и хумористично. Не успяха. Защото

социалните

мрежи

унищожиха

папараците

Знаменитостите вече не се крият и сами показват тайните си и личния си живот, като пускат свои снимки във фейсбук, а напоследък предимно в инстаграм и тик-ток - и селфи от екзотично място, и фотосесия, направена от приятел, която изобщо не им пречи да е край печката или в банята. Дори го правят прекалено често, след като разбраха, че популярността им носи пари. Най-известните на практика се превърнаха в платени инфлуенсъри - различни компании ги ползват, за да рекламират продуктите им сред своя кръг от познати и последователи. Колкото повече са последователите, толкова и парите, които получават за реклама, растат.

Именно заради парите, лайковете и кликовете се превръщат в нещо много важно.

Корените на клик журналистиката са свързани с жълтата, показва историята на масмедиите. В днешно време терминът “жълта журналистика” е пейоративен и се използва като порицание на всяка журналистика, която се отнася към новините непрофесионално и неетично.

Така например с учудване може да установите, че ако потърсите името “Наум Шопов” в гугъл, трудно ще намерите достатъчно информация и снимки за големия актьор. Затова пък мрежите са препълнени със снимки на внука му, който носи същото име и като дядо си е актьор. Информацията в интернет обаче не е за ролите на младия артист. Точно обратното - в инстаграм и фейсбук през ден има негови снимки, както и кадри на семейството му, на които дискретно се вижда поредната стока. В рекламния език това се нарича продакт плейсмънт (продуктово позициониране).

“Вече нямаш причина да показваш известните. Те сами снимат и показват в мрежите всичко от себе си.

Бизнесът,

който се

правеше

от тях, вече

е за тях”,

смята пиар експертът Олга Лозанова, която е създател и управител на комуникационната агенция “ОТ-ДО Консулт”.

Това е и причината професията “папарак” почти да изчезне.

Папарак (папараци в мн. ч.) означава фотограф, който следи и скрито снима известни личности с цел сензация, шантаж или лично облагодетелстване, пише в тълковните речници.

А с папараците изчезват и светските предавания, тъй като социалните медии са като уголемен “Биг Брадър”, казва още Лозанова. Ето защо най-известното риалити шоу също е погребано в историята на телевизията. Нова тв спря да го излъчва преди 3 години (последното издание е през 2018 г.) и изобщо няма намерение да го поднови.

“Биг Брадър” тръгва у нас през 2004 г. и се превръща в революция. В него група от 12-15 души бе оставяна да живее 3 месеца в къща, пълна с камери, които следят всекидневието им и как се развиват отношенията помежду им. За това време те самите стават достатъчно известни с това, че са известни.

По-късно - заради стремежа към още по-голям рейтинг, започва да се излъчва вариация на шоуто - “ВИП Брадър”, т.е. с популярни участници. Още по-скандално. Дотогава човешко око не е влизало в спалнята на известните.

Днес обаче всичко това е в социалните медии, което преобрази и забавните предавания с популярни лица. Те вече са с конкретно съдържание - дали кулинарно (“Черешката на тортата”, Нова тв, в което участниците готвят), дали музикално (“Като две капки вода” или “Маскираният певец”, Нова тв, в което всички пеят). Другият вариант е известни да са жури в някое шоу тип риалити като в “България търси талант” на Би Ти Ви.

Впрочем възходът и падението на “Биг Брадър” не е само у нас, а в целия свят. И както навън, така и българските телевизии преживяват модните си увлечения по светските предавания, като следват пиковете и резките спадове на зрителския интерес.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене