Арх. Радина Гешева, която владее магията на хубавия дом

Гл. редактор на "Идеален дом" Таня Червенкова (вляво) и арх. Радина Гешева.
СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

По повод своя 25-годишен юбилей списание “Идеален дом” отличи със специален приз и пластиката “Сребърен гвоздей” за творчески принос към развитието на интериорния дизайн известната наша авторка на десетки къщи, апартаменти, офиси

Фотосесия за корица на юбилейния брой на “Идеален дом” - с екипа на фотографите Мисирков и Богданов сме в къщата на младо семейство с две деца. Фамилията отскоро се радва на простора в дълго мечтаната си къща, след като преди това е живяла притеснено в тесен апартамент. Всичко е готово за снимките и очакваме само Радина Гешева да дойде и да каже тежката си дума за кадрите.

Защото е известно, че тя

като виртуозен диригент

следи за всеки акорд

в аранжимента на своите

произведения -

интериорите

И наистина архитектката влиза, като бързо се устремява да преподрежда - сменя лилавия люляк с бял в стъклената ваза, прибира част от аксесоарите, търси точната пропорция. Спазва принципа “Малкото е повече”, който пионерът на модернизма Мис ван дер Рое провъзгласява през 30-те години на миналия век. Добрите архитекти и дизайнери по цял свят остават вярни на тази максима и до днес. А Гешева е сред тях без съмнение - последователна и уверена в спокойния си и лаконичен изказ. Такава е от първите чертежи и после до изпипването на последния детайл във всеки свой проект. Без компромиси в нито един момент от дългия творчески процес по оформянето на жилището. Когато е къща, много често авторката започва работа още на ниво идеен проект, после следи строежа, всички довършителни работи и монтажи, включително текстила, аксесоарите, чак до най-подходящото спално бельо! Така е при Рони,

нейните клиенти знаят,

че тя следи пунктуално

дори салфетките да

бъдат одобрени

от зоркия ѝ поглед

И това не е шега, сама признава, че и досега някои я търсят да ги консултира за нови покупки много след като вече е завършено обзавеждането. Защото вярват в безпогрешния ѝ нюх и усет за стил и се чувстват като нейни ученици.

Арх. Радина Гешева
Арх. Радина Гешева

Да, в творческия процес по раждането на един интериор дизайнерите често влизат и в ролята на обучаващи, стават почти психолози, които трябва да навлязат в характера на бъдещите обитатели. Особено когато се срещат с клиенти, които не са наясно много какво искат за личното си пространство, трудно си го представят. При Рони Гешева обаче вече почти не се срещат подобни инвеститори.

Нея я търсят клиенти, осведомили се какво да очакват и готови да я последват в сложната и продължителна авантюра по оформянето на един стилен дом.

Защото вярват, че се доверяват на най-добрата, всепризната от цялата архитектурна колегия.

А понякога, както в този случай с последната фотосесия, се налага да преправя и довършва вече построена къща, за да постигне нова концепция за фасадата, както и на вътрешното разпределение, преориентиране на прозорци, стени. Така че да остане доволна от цялостния образ на жилището, което прави. Но и да удовлетвори желанията и нуждите на тези, които ще живеят в него. Всъщност арх. Гешева работи предимно с частни инвеститори, за разлика от повечето свои колеги. “Обществените обекти обикновено изискват по-бързи срокове, а аз не искам да бързам, предпочитам нещата да се изпипват добре”, казва тя.

Обществена поръчка е изпълнявала само за кабинета на Сергей Станишев, когато е премиер, и по повод визитата на Джордж Буш у нас.

Оттогава няма досег

с убежищата на

властта и изобщо

не съжалява за това

“Държа на добрия дизайн, на овладени пространства, на смели неочаквани решения, на осветлението, на детайла, на чувството за мярка и на добрия вкус”, казва известната архитектка. Всъщност е пестелива на думи, както е пестелива и на изразни средства, но те винаги са точните и най-вече нейните, тези, които характеризират разпознаваемия ѝ почерк. Остава вярна на него в цялата си близо 30-годишна самостоятелна практика като архитектурно ателие “Радина Гешева”. А преди това, в годините на соца, след завършването на ВИАС преминава през Института за мебели и обзавеждане, където трупа много ценен опит. Той после ѝ дава шанс

да залага винаги

на най-доброто

- обикновено това е естествената дървесина орех и дъб в паркет и мебели, неутралната графична гама, чистата линия и геометрия. Никакви излишни детайли и украси, без фалшиви клишета. Гешева е предвестник на минимализма у нас, който според нея обаче не се състоя в истинския си вид като философия. Тя е класик в най-добрия стилистичен смисъл, в интериорите ѝ винаги присъстват книгите и изкуството, т.е. задължително място имат библиотеки, картини, пластики. И жилищата, под чието оформление се подписва, придобиват собствен образ и характер, който остава неувяхващ в годините.

Близо над 15 обекта работи в момента нейното студио “Радина Гешева”. 5 са само къщите - 4 в Бистрица и една в Банкя, решава сложни казуси около апартаменти в идеалния център и в сгради - паметници на архитектурата.

Наесен арх. Гешева ще отбележи своя 75-годишен юбилей. Ако реши да събере всички млади архитекти, които са преминали през студиото като проектанти, трудно ще намери достатъчно голяма зала. Десетки са се учили при нея и после обикновено напускат, за да направят собствена практика.

“Не мога да им се сърдя, казва тя.

- Младите трябва

да разперят криле

и да полетят сами,

това е нормално”

Гешева е истинска школа, която е дала едни от най-добрите млади архитекти. А те са благодарни и помнят уроците ѝ. “Радина Гешева ми е дала всичко, което трябва да знам за професията - казва Димитър Рахов. - За 10 години опит при нея тя ме научи на отношение към детайла и към изкуството, защото архитектурата също е изкуство. А при нейното творчество всеки елемент е като част от цялостна картина, която ние чрез интериора се опитваме да поставим в рамка и която да носи естетика за погледа.” Димитър и още двама негови колеги, всичките работили при Гешева днес вече имат собствено студио “Хъш архитекти”.

Единственият ѝ

внук Никола е дете

на артистична фамилия

- майка му, дъщерята на Радина - Надежда Косева, е кинорежисьор, “Ирина” е нейният първи пълнометражен игрален филм. Баща му е художник, дядо му по бащина линия е скулптор, а баба му - асистент-режисьор, другият дядо Атанас Косев, бившият мъж на Радина, който почина неотдавна, бе известен композитор. Никола обаче сега учи в Математическа гимназия, но със сигурност наследеният му артистизъм ще се прояви. И нищо чудно да е именно в архитектурата, където прочутата му баба е безспорен авторитет.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене